Μικρότερα και ελαφρύτερα τα μονοθέσια του 2026

Audi

Μέχρι στιγμής γνωρίζαμε ότι το 2026 η Formula 1 θα αποκτήσει νέους κινητήρες, αλλά ο Έλληνας αεροδυναμιστής Νικόλας Τομπάζης, τεχνικός διευθυντής μονοθεσίων της FIA, αποκάλυψε σημαντικές αλλαγές και στο σχεδιασμό τους.

Σύμφωνα με τον Τομπάζη, πρώην αεροδυναμιστή και επικεφαλής σχεδιαστή των Benetton, McLaren και Ferrari, τα μονοθέσια του 2026 θα είναι και μικρότερα σε μήκος και ελαφρύτερα, ώστε να αποκομιστούν οφέλη από τη μείωση της μάζας τους. Οι νέοι τεχνικοί κανονισμοί που αφορούν στο σχεδιασμό των αυτοκινήτων θα παρουσιαστούν από τη FIA τον προσεχή Απρίλιο του 2023.

Το ελάχιστο επιτρεπτό βάρος των φετινών μονοθεσίων της Formula 1 έχει αγγίξει τα 798 κιλά
Το ελάχιστο επιτρεπτό βάρος των φετινών μονοθεσίων της Formula 1 έχει αγγίξει τα 798 κιλά
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πρόκειται για μια δύσκολη άσκηση, η μείωση της μάζας των μονοθεσίων, καθώς τις δύο τελευταίες δεκαετίες αυτά μεγαλώνουν σταθερά και σε διαστάσεις και σε βάρος. Όμως, ο Τομπάζης δήλωσε στο «The Race» ότι κάτι τέτοιο δεν είναι ανέφικτο: η μείωση των διαστάσεων από μόνη της προσφέρει τη δυνατότητα μείωσης του βάρους κατά 35 κιλά.

«Πρέπει να έχουμε υπόψιν μας ότι η διαφορά βάρους που είχαμε από το 2000, περίπου 20 χρόνια πριν, σε σχέση με σήμερα, είναι σχεδόν 200 κιλά. Αυτός είναι τεράστιος αριθμός», είπε ο Τομπάζης. «Από αυτά τα 200 κιλά, τα περίπου 100 προέρχονται από τη μονάδα ισχύος, δηλαδή από τα ηλεκτρικά τους τμήματα, από τις μπαταρίες, το turbo κ.ο.κ. Αυτή είναι μεγάλη αύξηση του βάρους.

»Όμως, είναι σημαντικό να κρατήσουμε τη Formula 1 σχετική με τις κατευθύνσεις της κοινωνίας. Ενώ ένας παθιασμένος θα ήθελε έναν κινητήρα V10 και τέλος, ξέρουμε ότι πρέπει να συνεχίσουμε να οδεύουμε στην κατεύθυνση που επιλέξαμε. Άρα, λοιπόν, αυτό επιφέρει τη μισή από την αύξηση του βάρους. Άλλα 50 περίπου κιλά αφορούν στη βελτίωση της ασφάλειας: στο halo, στην ενίσχυση του σασί, στα μεγαλύτερα προστατευτικά κ.λπ. Οπότε, και πάλι, κανείς δεν θέλει να κάνει συμβιβασμούς σε αυτό.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

»Η ευκαιρία μας βρίσκεται στα υπόλοιπα κιλά. Υπάρχουν 15-20 κιλά στα πιο περίπλοκα συστήματα, και άλλα 30-35 κιλά στις διαστάσεις των αυτοκινήτων. Στο μεγαλύτερο μήκος και πλάτος τους, στα μεγαλύτερα ελαστικά. Στις διαστάσεις, πιστεύουμε, βρίσκεται μια ευκαιρία.

Ο Felipe Massa με τη Ferrari το 2009. Τότε το ελάχιστο βάρος των αυτοκινήτων ήταν 605 κιλά
Ο Felipe Massa με τη Ferrari το 2009. Τότε το ελάχιστο βάρος των αυτοκινήτων ήταν 605 κιλά

»Θα θέλαμε τα μονοθέσια του 2026 να είναι αρκετά μικρότερα σε μήκος, και ίσως και πιο στενά, όλα αυτά θα περιλαμβάνουν την αύξηση του βάρους. Από την άλλη, υφίσταται η μεγέθυνση της μπαταρίας, διότι βασιζόμαστε περισσότερο στον ηλεκτρισμό, κι αυτό προσθέτει λίγο ακόμα βάρος. Στο συμψηφισμό, λοιπόν, ελπίζω [τα μονοθέσια] να είναι λίγο ελαφρύτερα, αλλά όχι σε τεράστιο βαθμό» συμπλήρωσε ο Έλληνας αεροδυναμιστής.

Το 2014, πρώτη χρονιά των υβριδικών μονάδων ισχύος της F1, το βάρος είχε ανέβει στα 690 kg
Το 2014, πρώτη χρονιά των υβριδικών μονάδων ισχύος της F1, το βάρος είχε ανέβει στα 690 kg
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2009, τελευταίο χρόνο των ανεφοδιασμών στα pits, το ελάχιστο όριο βάρους των μονοθεσίων της F1 ήταν 605 κιλά. Με τις υβριδικές μονάδες ισχύος του 2014 το όριο αυτό αυξήθηκε στα 690 κιλά, ενώ το 2022 με τους αεροδυναμικούς κανονισμούς του ground effect επεκτάθηκε στα 798 κιλά. Το πλάτος τους, από 1,8 μέτρα το 2017 σήμερα έχει αυξηθεί στα 2,0 μέτρα, ενώ το μήκος τους έχει ξεπεράσει τα 5,0 μέτρα, με μεταξόνιο μέχρι και 3,6 μέτρων.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ