Η F1 σκέφτεται να επιβραδύνει τους πρωτοπόρους κάθε grand prix -Πώς θα το πετύχει

Max Verstappen GP Miami 2022

Με σκοπό να αποτρέψει το φαινόμενο της ανιαρής κυριαρχίας ενός οδηγού στους αγώνες, η Formula 1 εξετάζει το ενδεχόμενο να του επιβάλλει -από το 2026- αεροδυναμικούς περιορισμούς όταν τείνει να χαθεί στον ορίζοντα.

Για να καταστεί κάτι τέτοιο εφικτό, θα πρέπει να επεκταθεί η χρήση των ενεργών αεροδυναμικών συστημάτων - δηλαδή των πτερυγών με τη δυνατότητα να αλλάξουν κλίση εν κινήσει, όπως ήδη από το 2011 συμβαίνει με το DRS, το σύστημα Drug Reduction System της πίσω πτέρυγας που ανοίγει σε ορισμένες από τις ευθείες της πίστας για να μειώσει την αντίσταση στον αέρα του μονοθεσίου που επιχειρεί να κάνει την προσπέραση.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μέχρι τώρα η συζήτηση περιστρέφονταν γύρω από τη σταδιακή μείωση της χρήσης και επίδρασης του DRS, αλλά τώρα η F1 κάνει πλήρη αναστροφή: αφήνει να αιωρηθεί και να συζητηθεί η ιδέα της αύξησης των ενεργών αεροδυναμικών εξαρτημάτων, για χάρη του show και του ενδιαφέροντος, ώστε να αποτρέψει στο φαινόμενο την ολοκληρωτικής κυριαρχίας ενός οδηγού που παίρνει από νωρίς το προβάδισμα του αγώνα και χανεται στον ορίζοντα μέχρι την καρό σημαία.

Η ιδέα αυτή έγινε γνωστή από τον Ross Brawn, που για λίγες μέρες ακόμη θα παραμείνει στη θέση του διευθύνοντος τεχνικού συμβούλου της F1. Ο Βρετανός είπε πως, αν όντως αποφασιστεί η επέκταση των ενεργών αεροδυναμικών εξαρτημάτων των μονοθεσίων, τότε θα εφαρμοστεί στο νέο πλαίσιο των τεχνικών κανονισμών του σπορ, που ξεκινά το 2026.

Ο Ross Brawn (δεξιά) με τον διευθυντή της Red Bull Racing, Christian Horner
Ο Ross Brawn (δεξιά) με τον διευθυντή της Red Bull Racing, Christian Horner
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Παράλληλα, ο Brawn υποστήριξε ότι τα ενεργά αεροδυναμικά εξαρτήματα μπορούν να συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων βιωσιμότητας του σπορ, μειώνοντας την κατανάλωση των μονοθεσίων. Κάτι που είναι σημαντικό για το περιβαλλοντικό μήνυμα που θέλει το σπορ να περάσει με τους κανονισμούς του 2026, και φυσικά οι αυτοκινητοβιομηχανίες που κατασκευάζουν τις μονάδες ισχύος.

«Αν διαθέτεις ενεργά αεροδυναμικά εξαρτήματα, τότε σίγουρα θα μπορούσες να επηρεάσεις την απόδοση του αυτοκινήτου που ηγείται στον αγώνα», είπε ο Brawn. «Θα μπορούσε αυτό να αποφασίζεται με βάση τη διαφορά - αν αυτή ανεβαίνει πέραν κάποιου σημείου, το αυτοκίνητο που ηγείται να χάνει λίγη άντωση και όσοι ακολουθούν να κερδίζουν λίγη άντωση.

«Δεν λέω ότι θα συμβεί κάτι τέτοιο, απλά ότι υπάρχει αυτή η ευκαιρία. Στο αυτοκίνητο του 2026 θα εφαρμοστούν τα συμπεράσματα από όσα μαθαίνουμε τώρα και πιστεύω ότι θα ενσωματώνει κάποιας μορφής ενεργά αεροδυναμικά εξαρτήματα», συμπλήρωσε ο Βρετανός, διευκρινίζοντας ότι η FIA είναι έτοιμη να εξετάσει αυτή τη ιδέα, με τη βοήθεια του βετεράνου αεροδυναμιστή Jason Somerville.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ωστόσο, για να εφαρμοστεί κάτι τέτοιο, απαραίτητη προϋπόθεση -κατά τον Brawn- είναι να εξεταστεί κάθε πιθανή επίπτωση που μπορεί να έχει. Μια από τις επιπλοκές της μείωσης της παραγώμενης άντωσης του προπορευόμενου αυτοκινήτου, για παράδειγμα, είναι η επίπτωσή της στη στρατηγική των ομάδων.

Δηλαδή, ο οδηγός που βρίσκεται στη δεύτερη θέση θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει το αεροδυναμικό του πλεονέκτημα όχι για να καταδιώξει τον πρωτοπόρο, αλλά για να προστατεύσει τα ελαστικά του διατηρώντας τον ίδιο ρυθμό στο γυρολόγιό του. Κάτι τέτοιο θα του έδινε την πολυτέλεια να διαθέτει καλύτερης κατάστασης ελαστικά στο τέλος του αγώνα, για να εξαπολύσει την επίθεσή του στον πρωτοπόρο - ο οποίος, έχοντας λιγότερη άντωση, θα έχει φθείρει περισσότερο τα δικά του ελαστικά μέχρι τότε.

Μια άλλη επιπλοκή αυτής της ιδέας έχει να κάνει με το κόστος της, που φυσικά δεν θα είναι χαμηλό. Κι αυτό μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο, καθώς ο ετήσιος προϋπολογισμός για κάθε ομάδες διαρκώς μειώνεται.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σε κάθε περίπτωση, η ιδέα που αποκάλυψε ο Ross Brawn -όσο ακραία κι αν ακούγεται, προς το παρόν- θα αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης μεταξύ των τριών πλευρών του σπορ -της F1, της FIA και των ομάδων- εφεξής, μέχρι την οριστικοποίηση των σχεδιαστικών κανονισμών του 2026.

Είναι αναμφίβολο ότι θα υπάρξουν αντιδράσεις, και ίσως να μην εφαρμοστεί ποτέ, αλλά δεν αποκλείεται οι κατασκευαστές κινητήρων να τη δουν με «καλό μάτι» αν ταιριάξει με τα μηνύματα βιωσιμότητας με τα οποία συνδέουν τη συμμετοχή τους στη Formula 1. Και βάσει αυτού, η F1 θα καρπωθεί τη βελτίωση του θεάματος, αποτρέποντας τους βαρετούς αγώνες - ακόμα κι αν αυτό έρχεται σε αντίθεση με το αγωνιστικό πνεύμα.

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ