Το διαστημικό τιμόνι μιας σύγχρονης Formula 1 -Τι κάνουν τα δεκάδες κουμπιά του

F1 Mercedes Steering Wheel

Μόνο και μόνο αντικρίζοντας το τιμόνι μιας σύγχρονης Formula 1 καταλαβαίνει κανείς πόσο δύσκολο και περίπλοκο είναι το έργο του πιλότου της. Διαβάστε ποιες λειτουργίες ελέγχει ο οδηγός μέσω της πολύπλοκης αυτής συσκευής.

Έχουν περάσει ανεπιστρεπτί οι εποχές που το τιμόνι μιας Formula 1 χρησίμευε αποκλειστικά για το στρίψιμο των τροχών. Εξακολουθεί, βέβαια, να είναι αυτή η βασική του λειτουργία, όμως στη στενή χωροταξία του κόκπιτ αυτό είναι το μοναδικό σημείο στο οποίο μπορούν να τοποθετηθούν όλοι οι διακόπτες με τους οποίους μπορεί ο οδηγός να παρέμβει στο μονοθέσιο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το πιο εκθαμβωτικό, βεβαίως, είναι ότι κάνει όλες αυτές τις παρεμβάσεις, όλες τις διαφορετικές ρυθμίσεις δεκάδων συστημάτων, την ώρα της οδήγησης σε φρενήρη αγωνιστικό ρυθμό. Και, συνεπώς, κάθε οδηγός χρειάζεται πολλές ώρες μελέτης και παρασκηνιακών δοκιμών (στον προσομοιωτή) για να εξοικειωθεί με το τιμόνι του μονοθεσίου του. Ας δούμε ορισμένα από τα κουμπιά του, και τι κάνει το καθένα από αυτά.

Strat setting: Λέγεται και strat mode, και ουσιαστικά ελέγχει το σύνολο των ρυθμίσεων του μονοθεσίου για διαφορετικές καταστάσεις - όπως για τις δοκιμές κατάταξης, για τη βροχή, για ένα ξαφνικό τεχνικό πρόβλημα, για την αύξηση της παροχής ισχύος όταν απαιτείται και πολλά άλλα.

Menu: Ένας βασικός διακόπτης που επιτρέπει στον οδηγό να κάνει ρυθμίσεις του όλου συστήματος. Για παράδειγμα, για την αυξομείωση της έντασης του ήχου της ραδιοεπικοινωνίας ή της φωτεινότητας της οθόνης.

Accept: Το κουμπί με το οποίο ο οδηγός επιβεβαιώνει μία αλλαγή ρύθμισης που έχει κάνει νωρίτερα, μέσω άλλων διακοπτών. Στην ουσία είναι το πλήκτρο OK ή Enter του υπολογιστή μας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Mark: Με αυτό το διακόπτη, που ονομάζεται και Label, ο οδηγός «σημειώνει» ένα σημείο της πίστας όπου έχει την αίσθηση πως κάτι πάει στραβά -και θα μπορούσε να είναι ταχύτερος- ώστε να το βλέπουν οι μηχανικοί του και να μπορεί ο οδηγός να το αναλύσει μαζί τους αργότερα, διαβάζοντας τα δεδομένα της τηλεμετρίας.

Differential: Ένας scroll διακόπτης με τον οποίο ο οδηγός αλλάζει εν κινήσει τις ρυθμίσεις του διαφορικού. Κατά τη διάρκεια του αγώνα, και αναλόγως των συνθηκών, μπορεί έτσι να αλλάζει την ισορροπία του μονοθεσίου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Brake balance: Αντίστοιχο είναι και το scroll κουμπί για τη ρύθμιση της κατανομής της πέδησης μεταξύ των εμπρός και πίσω τροχών. Είναι μια διαδικασία αρκετά περίπλοκη, από το 2014 που το υβριδικό σύστημα των μονάδων ισχύος ανακτά την ενέργεια της πέδησης από τους πίσω τροχούς.

Engine braking: Το κουμπί αυτό ρυθμίζει το επίπεδου του μηχανικού φρεναρίσματος, και κατά συνέπεια το ποσοστό ανάκτησης ενέργειας από το υβριδικό σύστημα κατά την επιβράδυνση. Η ενέργεια αυτή αποθηκεύεται στη μπαταρία για μετέπειτα χρήση.

Race start: Ενεργοποιεί το start mode για την εκκίνηση του αγώνα. Με το κουμπί αυτό ο κινητήρας μένει στο ιδανικό σημείο περιστροφής για τη βέλτιστη εκκίνηση μέγιστης ισχύος και αποφυγής του σπιναρίσματος.

Gearbox neutral: Όπως λέει και το όνομά του, αυτό το κουμπί βάζει το κιβώτιο σε «νεκρά». Συνήθως χρησιμοποιείται έπειτα από ένα ατύχημα, ώστε να προστατευθεί το κιβώτιο, ή όταν ένα πρόβλημα δεν επιτρέπει την επιλογή μιας σχέσης μετάδοσης.

Pit lane speed: Ο πιλότος ενεργοποιεί με αυτό το κουμπί το σύστημα περιορισμού της ταχύτητας του μονοθεσίου στα 60 km/h κατά την είσοδό του στα πιτς. Η υπέρβαση αυτού του ορίου ταχύτητας κατά τη διέλευση από το pit-lane επισείει ποινή για τον οδηγό.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Pit confirm: Το κουμπί με το οποίο ο οδηγός επιβεβαιώνει στο μηχανικό του ότι έλαβε και αποδέχεται την εντολή να μπει στα πιτς.

Radio: Με αυτό το κουμπί ο οδηγός ενεργοποιεί τη ραδιοεπικοινωνία του με το μηχανικό του και τα μέλη της ομάδας που βρίσκονται στον τοίχο των πιτς. Ορισμένα αποσπάσματα από την επικοινωνία αυτή ακούμε και εμείς, κατά τη διάρκεια των GP.

Drink: Πιέζοντας το drink διοχετεύεται το ισοτονικό υγρό που μπορεί να πιει ο οδηγός, μέσω ειδικού στομίου στο κράνος του, κατά τη διάρκεια του αγώνα. Σε ένα εξαντλητικό δίωρο είναι σημαντική η ενυδάτωση των οδηγών, αν και κάποιοι δεν το χρησιμοποιούν καθόλου.

Overtaking: Δίνει στον οδηγό λίγη επιπλέον ισχύ από την αποθηκευμένη ενέργεια του υβριδικού συστήματος όταν επιχειρεί μια προσπέραση. Αν και μπορεί να το χρησιμοποιήσει και σε αντίθεση περίπτωση - δηλαδή όταν ο πιλότος αμύνεται για να κρατήσει τη θέση του.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

DRS: Το κουμπί με το οποίο ο οδηγός ενεργοποιεί το σύστημα DRS, στις προκαθορισμένες ευθείες του σιρκουί όπου αυτό επιτρέπεται. Το DRS ανοίγει το κεντρικό οριζόντιο στοιχείο της πίσω πτέρυγας, μειώνει την αντίσταση στον αέρα κι έτσι αυξάνει την ταχύτητα του μονοθεσίου. Μπορεί να ενεργοποιηθεί μόνο στις δοκιμές κατάταξης, ή όταν στον αγώνα ο οδηγός βρίσκεται σε απόσταση μικρότερη του ενός δευτερολέπτου από το προπορευόμενο μονοθέσιο.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ