Τα 12 πιο εμβληματικά Mazda με περιστροφικό κινητήρα Wankel

Mazda Rotary History

Από το θρυλικό Cosmo Sport 110 S του 1967 μέχρι το RX-8 του 2003, η Mazda έχει γράψει μόνη της ένα από τα σημαντικότερα κεφάλαια στην ιστορία της αυτοκίνησης: το κεφάλαιο του περιστροφικού κινητήρα Wankel.

Για όλες αυτές τις δεκαετίες, ο κινητήρας Wankel ήταν εκείνος που έκανε την εταιρεία της Χιροσίμα να ξεχωρίζει. Η Mazda ήταν η μόνη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου που επέμεινε σε αυτόν, και κατάφερε να λύσει τα μεγάλα προβλήματα τριβής του - αποκομίζοντας έτσι όχι μόνο ισχυρότερη απόδοση από λιγότερα κυβικά, αλλά και το κύρος μιας σπάνιας μηχανολογικής διαφορετικότητας.

H εταιρεία της Χιροσίμα έμελλε να πουλήσει 2 εκατομμύρια αυτοκίνητα με κινητήρα Wankel. Με 811 χιλιάδες πωλήσεις στις τρεις γενιές του, το Mazda RX-7 είναι το πιο επιτυχημένο αυτοκίνητο με περιστροφικό κινητήρα στην ιστορία, και το πλέον εμβληματικό Wankel δημιούργημα της Mazda. Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε για αυτό, και για ακόμη 11 από τα πιο σημαντικά αυτοκίνητα της ιαπωνικής εταιρείας με περιστροφικό κινητήρα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Mazda Cosmo Sport 110 S (1967)
Mazda Cosmo Sport 110 S (1967)

Mazda Cosmo Sport 110 S (1967)

Ο «προπάτορας». Ήταν το Cosmo Sport 110 S του 1967 που άνοιξε το μεγάλο κεφάλαιο Wankel στην ιστορία της Mazda, με όνομα που παρέπεμπε στο διαστημικό ταξίδι, στο κυνήγι της ανθρωπότητας για πρωτοφανή τεχνολογικά άλματα. Ήταν ένα εκθαμβωτικό διθέσιο sport coupe 940 κιλών, με κινητήρα μόλις 982 κ.εκ. που όμως απέδιδε 110 ίππους - ο περιστροφικός κινητήρας έκανε αμέσως σαφή τα οφέλη του. Το Cosmo Sport 110 S, που ήταν επίσης και το πρώτο από τα πολλά και θρυλικά σπορ αυτοκίνητα της Mazda, την καθιέρωσε ως μια μικρή μεν κατασκευάστρια αυτοκινήτων, αλλά με μεγάλη επιρροή στην παγκόσμια αυτοκίνηση.

 Mazda R100 (Familia) Coupe (1968)
Mazda R100 (Familia) Coupe (1968)
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Mazda R100 (Familia) Coupe (1968)

To R100 Familia Coupe ήταν το αυτοκίνητο που επέκτεινε τον κινητήρα Wankel σε μαζικότερα και πιο εμπορικά αμαξώματα, μετά το ντεμπούτο του στο Cosmo Sport 100 S. Παρουσιάστηκε στην Ιαπωνία το 1968 και ήταν ένα Coupe λίγο συμβατικότερου σχεδιασμού. Ωστόσο το R100 ήταν σημαντικό για τη Mazda, διότι με αυτό απέδειξε παγκοσμίως την αξιοπιστία του περιστροφικού κινητήρα, συμμετέχοντας στον εξαντλητικό αγώνα αντοχής «Marathon de la Route» στη βέλγικη πίστα του Spa το 1969 - για να εγκαινιάσει, έτσι, τη μεγάλη εμπορική της επέκταση στην Ευρώπη.

 Mazda R130 Luce Coupe (1969)
Mazda R130 Luce Coupe (1969)

Mazda R130 Luce Coupe (1969)

Με τη υπογραφή του Giorgetto Giugiaro, ενός νεαρού τότε σχεδιαστή του οίκου Bertone, το πανέμορφο sedan R130 Luce Coupe ήταν το πρώτο και μοναδικό εμπροθοκίνητο Mazda με κινητήρα Wankel. Για την ακρίβεια, ήταν η σπορ έκδοση των Luce με κινητήρα Otto που συνυπήρχαν στην τότε γκάμα της ιαπωνικής εταιρείας, σε εκδόσεις sedan και station wagon. Ο περιστροφικός του κινητήρας παρήγαγε, από 1.3 λίτρα, 126 ίππους και 172 Nm ροπής. Το R130 Luce Coupe πωλούταν μόνο στην ιαπωνική αγορά, και σήμερα θεωρείται ένα από τα πλέον συλλεκτικά ιαπωνικά αυτοκίνητα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
 Mazda RX500 (1970)
Mazda RX500 (1970)

Mazda RX500 (1970)

Παρότι ήταν μόνο ένα εκθεσιακό πρωτότυπο, το RX500 είναι τόσο εντυπωσιακό, και υπήρξε τόο ονειρικό στα 1970s, που συγκαταλέγεται στα σύμβολα της Mazda με περιστροφικό κινητήρα. Αποκαλύφθηκε το Σαλόνι του Τόκιο το 1970 με πόρτες που άνοιγαν προς τα πάνω, κρύβοντας κάτω από το καπό του κινητήρα Wankel με δύο ρότορες. Η Mazda έκανε σαφές ότι το RX500 θα ήταν μόνο ένα πεδίο δοκιμών για τις τεχνολογίες οδικής ασφάλειας.

 Mazda RX-3 (1972)
Mazda RX-3 (1972)
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Mazda RX-3 (1972)

Η σειρά RX με περιστροφικό κινητήρα είχε εγκαινιαστεί νωρίτερα με το RX-2 (Capella), όμως το πιο επιτυχημένο πριν την εμφάνιση του RX-7 ήταν το RX-3. Η απάντηση της Mazda στην επιτυχία του Ford Escort, με sedan-coupe-estate εκδόσεις, ήταν στην ουσία η Wankel εκδοχή των Mazda 808/818 (που είχαν κινητήρες Otto). Ο κινητήρας 10Α, χωρητικότητας 982 κ.εκ., ήταν ικανός να χαρίσει στο RX-3 επιτάχυνση 0-100 km/h σε 10,8 δευτερόλεπτα - ένας εξαιρετικός χρόνος για την εποχή. Μάλιστα, ένα αντίτυπό του κέρδισε την κατηγορία του στο αυστραλιανό αγώνα του Bathurst το 1975.

 Mazda RX-4 (Luce) (1974)
Mazda RX-4 (Luce) (1974)

Mazda RX-4 (Luce) (1974)

Υιοθετώντας τώρα περισσότερο αμερικανικών προτύπων σχεδιασμό, επηρεασμένο από το Ford Torino και το εμβληματικό Detroit Coupe των «Starsky and Hutch», η δεύτερη γενιά του Luce της δεκαετίας του '60 απέκτησε τώρα έκδοση με κινητήρα Wankel, το RX-4, ενώ συνεχίστηκε και η παραγωγή του 929 με συμβατικά έμβολα. Το RX-4 βρισκόταν στην κορυφή της γκάμας της ιαπωνικής εταιρείας τη δεκαετία του '70, όμως η πετρελαϊκή κρίση έθεσε μεγάλα εμπόδια στην ευρωπαϊκή του εμπορική πορεία απέναντι τις BMW, τα Saab και τα Rover της εποχής.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
 Mazda Parkway Rotary 26 (1974)
Mazda Parkway Rotary 26 (1974)

Mazda Parkway Rotary 26 (1974)

Το πρώτο και μοναδικό μέχρι σήμερα minibus με κινητήρα Wankel, πωλούνταν μόνο στην ιαπωνική αγορά και διέθετε το περιστροφικό μοτέρ 13Β. H έκδοση Deluxe είχε χωρητικότητα 26 επιβατών και η Super Deluxe 13, και βασιζόταν στο πάτωμα του φορτηγού Titan. Μάλιστα, το Parkway Rotary 26 έκρυβε και μία καινοτομία: ήταν το πρώτο Mazda που συνδύαζε τον κινητήρα Wankel, χωρητικότητας 2.5 ή 2.7 λίτρων, με υπερσυμπιεστή (turbo). Η παραγωγή του συνεχίστηκε μέχρι το 1977.

 Mazda Rotary Pickup (REPU) (1974)
Mazda Rotary Pickup (REPU) (1974)
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Mazda Rotary Pickup (REPU) (1974)

Σε αντιστοιχία με το minivan Parkway Rotary 26, το REPU ήταν το μοναδικό pickup του κόσμου με κινητήρα Wankel (την ίδια μονάδα 13Α του 1.3 λίτρου και 130 ίππων, που είχε και το Parkway και το RX-4), όμως αυτό πωλούνταν αποκλειστικά στη Βόρεια Αμερική με σημαντικά περισσότερη ιπποδύναμη από τα Chevrolet LUV και Dodge Ram 50. Κατασκευάστηκαν 15.000 αντίτυπα, τα οποία σήμερα έχουν σημαντική συλλεκτική αξία. Τα αρχικά REPU σήμαιναν Rotary Engined Pick Up, αλλά δεν ήταν μόνο ένα εργαλείο δουλειάς: με επιλογές όπως τη μετακίνηση της μπαταρίας από το ρύγχος στο δάπεδο, οι σχεδιαστές της Mazda του έδωσαν και σημαντικές πτυχές σπορ οδηγικής συμπεριφοράς.

 Mazda RX-5 Cosmo AP Coupe (1975)
Mazda RX-5 Cosmo AP Coupe (1975)

Mazda RX-5 Cosmo AP Coupe (1975)

To RX-5 Cosmo ήταν ένα εξειδικευμένο, ακριβό και πολυτελές fastback GT-coupe που ερχόταν αντιμέτωπο με τη Σειρά 6 της BMW σε επιλεγμένες ευρωπαϊκές αγορές. Επαναφέροντας το περιβόητο όνομα Cosmo και με τα αρχικά ΑΡ, που σήμαιναν «Anti-pollution», διατυμπάνιζε την οικονομία των περιστροφικών κινητήρων 12Α και 13Β με διπλό ρότορα. Ο πρωταγωνιστικός του ρόλος στην κινηματογραφική ταινία «Red Cosmo» το έκανε διάσημο διεθνώς, και γέννησε ευρύτερο ενδιαφέρον για τα σπορ αυτοκίνητα της Mazda. Το RX-5 πωλήθηκε μέχρι το 1981 σε συνολικά 10 εκδοχές του αμαξώματός του, ενώ διέθετε την παραλλαγή 121 με κινητήρα συμβατικών εμβόλων.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
 Mazda RX-7 (1978)
Mazda RX-7 (1978)

Mazda RX-7 (1978-2002)

Το απόλυτο σύμβολο του sport-coupe αυτοκινήτου με κινητήρα Wankel, άξιος συνεχιστής της ιστορίας που γεννήθηκε με το Cosmo Sport 110 S. Στην αρχική του γενιά, το 1978, ήταν το πρώτο μαζικής παραγωγής σπορ αυτοκίνητο της Mazda. Εξ αρχής ο στόχος του σχεδιασμού ήταν να περικλύει με ένα συμπαγές και ευέλικτο αμάξωμα τον κινητήρα Wankel 12Α των 1.146 κ.εκ. Ο τελευταίος, χάρη στις μικρές του διαστάσεις, τοποθετήθηκε σχεδόν στο κέντρο -πίσω από τον εμπρός άξονα- για να επιτευχθεί μοναδική κατανομή βάρους, με σκοπό την άκρως ψυχαγωγική οδηγική συμπεριφορά. Σε αυτό, βεβαίως, συνέβαλλαν και οι 135 ίπποι σε αμάξωμα σχεδόν ενός τόνου, και φυσικά η κίνηση στους πίσω τροχούς. Η τοποθέτηση του κινητήρα εκεί, εξάλλου, επέτρεψε τη δημιουργία του εμβληματικού σφηονοειδούς ρύγχους, με τα μοδάτα της εποχής αναδυόμενα φανάρια.

 Mazda RX-7 (1985)
Mazda RX-7 (1985)
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

H Mazda παρουσίασε τη δεύτερη γενιά του RX-7 το 1985, με εμφανείς σχεδιαστικές επιρροές από την Porsche 944. Αυτή έφερε νέες τεχνολογίες όπως την ανάρτηση DTSS (Dynamic Tracking Suspension System) και απέκτησε εκδόσεις Turbo και στην Ευρώπη (η πρώτη γενιά είχε υπερσυμπιεστή μόνο στην Ιαπωνία) ώστε ο νέος περιστροφικός 13Β 1.3 λίτρου να έχει καλύτερη απόδοση στις μεσαίθες στροφές. Αυτός απέδιδε 200 ίππους, ενώ η ατμοσφαιρική του εκδοχή έφτανε του 150 hp. Η Mazda διαφήμιζε σε απευθείας σύγκριση με την Porsche την επιτάχυνη 0-100 km/h σε 6.0 δευτερόλεπτα και την τελική ταχύτητα των 240 km/h, της Turbo έκδοσης.

 Mazda RX-7 (1992)
Mazda RX-7 (1992)

Το 1992 ήρθε η τρίτη και τελευταία γενιά του RX-7, η πιο ισχυρή και η πιο ικανή στην άσφαλτο από όλες. Ένα νέο διπλό Turbo αύξανε την απόδοση του 13Β στους 239 ίππους, που μείωνε το χρόνο του 0-100 σε 5,3'' και αύξανε την τελική στα 250 km/h για το διθέσιο sport-coupe των μόλις 1.300 κιλών. Μέχρι το 1996 είχε ανέβει στους 286 ίππους, όμως η αυστηροποίηση των προδιαγραφών ρύπων στην Ευρώπη οδήγησε στην σταδιακή εξασθένηση των πωλήσεών του, μέχρι το τέλος της παραγωγής του το 2002. Τη στιγμή που έφτασε αυτό, είχαν βγει από τη Χιροσίμα 811.634 αντίτυπα ενός από τα πιο προσιτά, εμβληματικά σπορ αυτοκίνητα της ιστορίας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
 Mazda Eunos Cosmo (1990)
Mazda Eunos Cosmo (1990)

Mazda Eunos Cosmo (1990)

Το grand touring coupe της Χιροσίμα ήταν ο τελευταίος κρίκος της αλυσίδας του θρυλικού ονόματος Cosmo, και η «ναυαρχίδα» της Mazda την Ιαπωνία. Ήταν ένα sedan 2+2 θέσεων, πισωκίνητο, το οποίο για πρώτη φορά εισήγαγε στοιχεία προαιρετικού εξοπλισμού όπως οθόνη αφής, GPS, τηλεόραση, φορητό τηλέφωνο και προηγμένο κλιματισμό - πέραν του ότι διέθετε, φυσικά, την τελευταία τεχνολογία του κινητήρα Wankel. Προσφερόταν με την επιλογή κινητήρα 1.3 ή 2.0 λίτρων. Ο δεύτερος, με τρεις ρότορες και διπλό turbo, απέδιδε 200 ίππους και διέθετε μια από τις αρχικές τεχνολογίες που περιόριζαν το turbo lag, επιταχύνοντας το αυτοκίνητο από στάση στα 100 km/h σε λίγο περισσότερο από 6 δευτερόλεπτα.

Mazda RX-8 (2003)
Mazda RX-8 (2003)
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Mazda RX-8 (2003)

Το RX-8 δημιουργήθηκε το 2003 για να διατηρήει ζωντανό το πνεύμα του RX-7, και κατά γενική εκτίμηση το πέτυχε. Με το ιδιαίτερο εκλεπτυσμένο σχέδιο του επικεφαλής σχεδιαστή της Mazda Ikuo Maeda, ξεχώριζε όχι μόνο για τις φουτουριστικές του γραμμές αλλά και για τις πόρτες του, που άνοιγαν αντικρυστά. Ωστόσο, πλέον το διπλό turbo εξαναφίστηκε, και ο ατμοσφαιρικός Wankel (με δύο ρότορες) του RX-8 απέδιδε 230 ίππους, και ήταν πολύ πιο πολιτισμένος - παρότι παράλληλα ήταν ικανός να αγγίξει μέχρι και τις 10.000 σ.α.λ. Μέσω του μηχανικού κιβωτίου 6 σχέσεων σημείωνε το σπριντ 0-100 km/h σε 6,4 δευτερόλεπτα. Μέχρι σήμερα, το RX-8 παραμένει το τελευταίο Mazda με κινητήρα Wankel - ωστόσο, ήταν το ίδιο που άνοιξε τον ευρύ ορίζοντα τεχνολογιών για την εταιρεία της Χιροσίμα, με καινοτομικές και πειραματικές εκδόσεις όπως το υδρογονοκίνητο RX-8 Hydrogen RE.

Ακολουθήστε το carandmotor.gr για να μαθαίνετε όλα τα ΝΕΑ για το αυτοκίνητο

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ