Το καύσιμο που προσφέρει 50% οικονομία στις μετακινήσεις -Αξίζει ή όχι το υγραέριο

Η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης πλησιάζει τα 1,8 ευρώ και όλοι οι οδηγοί ψάχνουν τον οικονομικότερο τρόπο μετακίνησης. Μπορούν να δώσουν λύση σε αυτό το σημαντικό θέμα τα αυτοκίνητα με σύστημα κίνησης διπλού καυσίμου;
Τα προηγούμενα χρόνια αρκετοί οδηγοί τοποθέτησαν κιτ υγραεριοκίνησης στο αυτοκίνητό τους, με σκοπό να βγουν κερδισμένοι από την τιμή του συγκεκριμένου καυσίμου που είναι αισθητά χαμηλότερη από αυτή της βενζίνης.

Όπως είναι λογικό, δεν ήταν λίγοι αυτοί που εμφανίστηκαν επιφυλακτικοί στο «φαινόμενο» εκείνης της εποχής, εξαιτίας των αμφιβόλου ποιότητας aftermarket μετατροπών που είχαν κατακλύσει την αγορά και του, αρχικά, μικρού δικτύου ανεφοδιασμού με υγραέριο κίνησης.
BUY NOW
Κακά τα ψέματα, ούτε οι κατασκευαστές αυτοκινήτων πίστεψαν στις εκδόσεις διπλού καυσίμου που καταναλώνουν βενζίνη ή υγραέριο (LPG). Αυτή την στιγμή υπάρχουν μόνο δύο μάρκες (Renault και Dacia) που διαθέτουν τέτοιες εργοστασιακές εκδόσεις, με τις υπόλοιπες να αποφεύγουν την εξέλιξή και διάθεση τέτοιων ή το έκαναν μόνο κατά την διάρκεια που υπήρχε ντόρος γύρω από τα εναλλακτικά καύσιμα, όπως είναι το υγραέριο κίνησης.
Αναντίλεκτα, όλοι οι κατασκευαστές έδωσαν έμφαση σε πιο προηγμένες τεχνολογίες οικονομίας καυσίμου και μείωσης των ρύπων, όπως η ήπια υβριδική, η υβριδική και τελικά η ηλεκτρική. Και φυσικά θα πρέπει να αναφέρουμε ότι, η εξέλιξη των συγκεκριμένων συστημάτων κίνησης έχει φτάσει σε πολύ υψηλό σημείο, που δύσκολα μπορεί να τα κοντράρει η υγραεριοκίνηση στον τομέα της μειωμένης κατανάλωσης.
Για παράδειγμα, ένα σύγχρονο υβριδικό αυτοκίνητο μπορεί να κινηθεί στον σφιχτό αστικό ιστό με κατανάλωση που παραπέμπει περισσότερο σε «εργοστασιακές» μετρήσεις, και μάλιστα χωρίς κόπο ή συγκεκριμένο στιλ οδήγησης. Απλά όταν θα χρειαστεί ανεφοδιασμό, θα πρέπει να επιλέξει ακριβότερο καύσιμο.

Από το 2019 και μετά υπάρχει μικρή μείωση στη διαφορά τιμής μεταξύ της αμόλυβδης βενζίνης και του υγραερίου κίνησης, που βρίσκεται στο άτυπο 50% (49,3%). Σήμερα, με βάση τα τελευταία επίσημα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων, η τιμή της αμόλυβδης πανελλαδικά είναι 1,778 ευρώ/λτ. και του LPG 0,877 ευρώ/λτ..
Ενημερωτικά, η Renault διαθέτει με σύστημα κίνησης διπλού καυσίμου τα Clio και Captur, και η Dacia τα Sandero, Sandero Stepway, Jogger και Duster. Οι συγκεκριμένες εκδόσεις φέρουν 3κύλινδρο κινητήρα τούρμπο που σχεδιάστηκε εξαρχής για να είναι συμβατός με το εργοστασιακό σύστημα υγραερίου και δεν διαφοροποιεί την 5ετή εγγύηση των μηχανικών μερών ή την περιοδική συντήρηση του συνόλου, σε σχέση με τις εκδόσεις που καίνε απλώς βενζίνη.

Σε ένα σενάριο με πρωταγωνιστή το νέο Dacia Duster ECO-G 100, το ρεζερβουάρ LPG βρίσκεται στη θέση της ρεζέρβας και χωράει 51 λτ., είναι κατασκευασμένο από ατσάλι υψηλής αντοχής και διαθέτει πολλές δικλείδες ασφαλείας (ειδικές βαλβίδες, βαθμός πλήρωσης 80% κ.ά.)., ενώ η χωρητικότητα του ρεζερβουάρ βενζίνης είναι 50 λτ.
Η μέση κατανάλωση της έκδοσης, σύμφωνα πάντα με τον κατασκευαστή, είναι 6,5 λτ. βενζίνης/100 χλμ. και 8,1 λτ. LPG/100 χλμ, με τα δύο ρεζερβουάρ να δίνουν αθροιστική αυτονομία κοντά στα 1.400 χλμ. (1.388 χλμ.). Από αυτά, τα 770 χλμ. μπορούν να γίνουν με βενζίνη και τα υπόλοιπα 618 χλμ με υγραέριο. Έτσι το κόστος για 100 χλμ. με χρήση βενζίνης είναι 11,6 ευρώ (1,778 ευρώ/λτ.) και με LPG μόλις 7,10 ευρώ (0,877 ευρώ/λτ.). Ακόμα, το δίκτυο με LPG βρίσκεται σχεδόν παντού (περίπου 1.200 πρατήρια), αναβαθμίζοντας αρκετά τις εκδόσεις διπλού καυσίμου στα μάτια και την τσέπη αυτού που θέτει ως προτεραιότητα το χαμηλό κόστος καυσίμου όπου κι αν βρίσκεται.

Σε ετήσιο υπολογισμό κόστους με 15.000 χλμ. χρήσης, το Duster ECO-G 100 θα χρειαστεί 1.733,55 ευρώ για να τα καλύψει καταναλώνοντας βενζίνη ή 1.065,55 ευρώ μόνο με τη χρήση υγραερίου κίνησης (LPG). Αυτό μεταφράζεται σε ετήσιο κέρδος κόστους μετακινήσεων που φτάνει τα 668 ευρώ. Χώρια ότι επιτυγχάνει χαμηλότερες κατά 15% εκπομπές CO2 έναντι της βενζίνης, με ότι θετικό συνεπάγεται.
Ως γνωστόν, όλοι οι κατασκευαστές απαγορεύουν δια ροπάλου οποιαδήποτε μετατροπή. Η μεγάλη πολυπλοκότητα, η πληθώρα υποσυστημάτων και η προσπάθεια των κατασκευαστών για μέγιστη απόδοση, ταυτόχρονα με χαμηλούς ρύπους και μακροζωία, καθιστούν τις after market μετατροπές μια πολύ εξειδικευμένη και λεπτή υπόθεση. Οι όροι της εγγύησης των κατασκευαστών απαγορεύουν ρητά την μετατροπή ή αλλαγή μηχανικών μερών.

Η εκ των υστέρων τοποθέτηση ενός συστήματος υγραεριοκίνησης θα σας κοστίσει από 700 έως 2.500 ευρώ, ανάλογα την παλαιότητα, την τεχνολογία και τον κυβισμό του κινητήρα, ενώ αναιρεί την παρεχόμενη εργοστασιακή εγγύηση σε περιπτώσεις που η δυσλειτουργία του κινητήρα έχει προκληθεί από το ίδιο το σύστημα. Και αυτό γιατί η ποιότητα και τεχνολογία που φέρει ένα σύστημα επηρεάζει καταλυτικά και την προβλεπόμενη λειτουργία του κινητήρα. Σε ορισμένες περιπτώσεις όπου δεν υπάρχει σωστή σχεδίαση και συμβατότητα του συστήματος καύσης LPG με τα υπάρχοντα συστήματος του κινητήρα, μπορούν να προκύψουν διάφορα προβλήματα.
Και δεν είναι μόνο τα περιφερειακά εξαρτήματα που μπορούν να παρουσιάσουν σφάλματα. Υπάρχουν θέματα, όπως η χαρτογράφηση του εγκεφάλου συστήματος LPG, για τη σωστή λειτουργία των οποίων κανένας κατασκευαστής δεν μπορεί να εγγυηθεί, καθώς δεν έχουν αναπτυχθεί ούτε έχουν ελεγχθεί από τον ίδιο. Τα πιθανά τεχνικά προβλήματα που μπορούν να προκύψουν από την κακή χαρτογράφηση του εγκεφάλου αφορούν τις βαλβίδες και τις έδρες τους που δεν λιπαίνονται σωστά, τον καταλύτη και την καταπόνηση των εμβόλων στην περίπτωση φτωχού μείγματος αέρα-καυσίμου.

Τέλος, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η τοποθέτηση ενός κιτ υγραερίου θα φέρει μείωση του χώρου αποσκευών ή αφαίρεση της ρεζέρβας, θα αυξήσει το συνολικό βάρος του αυτοκινήτου, και ίσως επηρεάσει αρνητικά την μεταπωλητική αξία του αυτοκινήτου (μετατροπή γαρ). Επιπλέον, θα πρέπει να συμπεριλάβουμε στην προβλεπόμενη περιοδική συντήρηση του αυτοκινήτου μας και έναν έλεγχο του κιτ υγραερίου κάθε 20.000 χλμ. και την αντικατάσταση δύο ειδικών φίλτρων.
Βάζοντας όλα αυτά τα δεδομένα κάτω, καταλήγουμε στο ότι η υγραεριοκίνηση αποτελεί μια επιλογή αξίας που φροντίζει να εξασφαλίσει πρώτα και πάνω από όλα ένα προσιτό κόστος χρήσης. Έπειτα και ειδικά στην περίπτωση των Renault και Dacia, οι επιλογές είναι ακόμη πιο δελεαστικές καθώς έχουμε να κάνουμε με εργοστασιακά συστήματα LPG, με αυστηρές προδιαγραφές και εγγύηση επίσης από το εργοστάσιο 5 ετών, που συνοδεύει όλα τα μοντέλα των δύο μαρκών εξασφαλίζοντας την απρόσκοπτη λειτουργία τους.