Κίνηση στους πίσω τροχούς: Γιατί επιστρέφει στα καινούργια αυτοκίνητα

BMW M4 Competition

Η μετάδοση της κίνησης του πίσω τροχούς είχε εγκαταλειφθεί -με λίγες εξαιρέσεις- τις πέντε προηγούμενες δεκαετίες, αλλά τώρα επιστρέφει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Όμως, με πολύ διαφορετικές προδιαγραφές, πλέον.

Από τα πρώτα χρόνια της αυτοκίνησης, η πιο βολική και προφανής επιλογή ήταν η τοποθέτηση του κινητήρα εμπρός και η μετάδοση της κίνησης στους πίσω τροχούς, καθώς οι εμπρός τροχοί έχουν και την επιπλέον πολυπλοκότητα ότι πρέπει και να στρίβουν.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεδομένου ότι τα πρώτα αυτοκίνητα προέρχονταν βασικά από τα σασί της εποχής των κάρων, και είχαν αρκετή απόσταση από το έδαφος, η τοποθέτηση των μηχανικών μερών δεν ήταν ιδιαίτερη περίπλοκη. Όμως, καθώς τα πλαίσια των αυτοκινήτων άρχιζαν να μικραίνουν και να χαμηλώνουν, τα δεδομένα άλλαξαν.

Πρωτοποριακά αυτοκίνητα όπως η Citroen Traction Avant έλυσαν το πρόβλημα της τοποθέτησης στους εμπρός τροχούς των αξόνων μετάδοσης της κίνησης μαζί με τους μηχανισμούς -όπως τα ακρόμπαρα- για το στρίψιμο των τροχών.

Έπειτα, βάσει των αναγκών της εποχής για μικρότερα αυτοκίνητα, τα Morris Mini και Simca 1000 υιοθέτησαν και αυτά την κίνηση στους εμπρός τροχούς, μαζί με την εγκάρσια τοποθέτηση του κινητήρα στο ρύγχος για να κερδίσουν χώρο για την καμπίνα επιβατών.

Ήταν μια πιο αποδοτική επιλογή από τη φιλοσοφία κινητήρα και κίνησης πίσω, που είχαν επιλέξει οι Renault και Fiat για τα μικρά τους αυτοκίνητα πόλης. Η κίνηση εμπρός ήταν, επίσης, μια επιλογή και των Ιαπώνων, όπως της Subaru, για τα αυτοκίνητα πόλης τους - τουλάχιστον μέχρι να ξεκινήσει η εξάπλωση της τετρακίνησης και σε αυτά.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η μετάδοση της κίνησης στους εμπρός τροχούς εξαπλώθηκε από τη δεκαετία του 1960 μέχρι και του '80 διότι προσέφερε οφέλη της χωροταξίας: αφαιρώντας τους άξονες μετάδοσης και το διαφορικό από το πίσω μέρος του αυτοκινήτου, απελευθερωνόταν περισσότερος χώρος για τους πίσω επιβάτες και για το πορτ-μπαγκάζ χωρίς να χρειαζόταν η αύξηση του μήκους.

Έτσι, περνώντας στον νέο αιώνα, τις δύο τελευταίες δεκαετίες η πίσω κίνηση περιορίστηκε πια σε λίγες και συγκεκριμένες κατηγορίες όπως στα σπορ αυτοκίνητα, σε ορισμένα πολυτελή sedan, σε πολλά από τα SUV (όταν δεν ενεργοποιείται η τετρακίνηση) και στα ελαφρά επαγγελματικά όπως τα Pick-up.

Όμως, η έλευση της ηλεκτροκίνησης αλλάζει και πάλι τα δεδομένα: η χωροταξία ενός EV είναι πολύ διαφορετική, διότι το σύστημα κίνησής τους είναι πολύ μικρότερο σε διαστάσεις, και αποτελείται από λιγότερα και πιο συμπαγή εξαρτήματα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πρώτα από όλα, δεν χρειάζονται ογκώδεις άξονες μετάδοσης, ούτε καν στα τετρακίνητα ηλεκτρικά: το μόνο που χρειάζεται είναι η τοποθέτηση ενός συμπαγούς ηλεκτρικού μοτέρ σε κάθε άξονα. Έπειτα, τα κιβώτια ταχυτήτων έχουν μόνο μία σχέση μετάδοσης -ή και δύο σε σπάνιες περιπτώσεις- και είναι φυσικά πολύ μικρότερων διαστάσεων.

Το μεγαλύτερο ρόλο στη χωροταξία παίζει φυσικά η τοποθέτηση του μεγαλύτερου εξαρτήματος του συστήματος ηλεκτροκίνησης, που είναι η μπαταρία, στο δάπεδο των αυτοκινήτων και ανάμεσα στους δύο άξονες.

Για να το κάνουν συνήθως πρέπει να αυξήσουν το μεταξόνιο, και αυτό με τη σειρά του αυξάνει και τους χώρους. Παράλληλα, οι μικρές διαστάσεις των ηλεκτροκινητήρων και του κιβωτίου απελευθερώνουν ακόμη περισσότερο χώρο.

Κι έτσι φτάνουμε ξανά στην αρχική ερώτηση: γιατί η πίσω κίνηση επιστρέφει στα -ηλεκτρικά- καινούρια αυτοκίνητα; Ακριβώς επειδή προσφέρει ευκολία στη χωροταξία, και διότι είναι μια πιο αποδοτική λύση για το πέρασμα της ισχύος στην άσφαλτο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Επίσης, έχουν αλλάξει πλέον τα δεδομένα και της ασφάλειας: ένας βασικός λόγος της επέκτασης της εμπρός κίνησης στα θερμικά αυτοκίνητα των προηγούμενων δεκαετιών ήταν η βοήθεια που προσέφερε στην κατευθυντικότητα του ρύγχους και στην αντίδραση του οδηγού όταν άρχιζαν να εμφανίζονται φαινόμενα υποστροφής.

Όμως στην εποχή μας, που οι τεχνολογίες ηλεκτρονικού ελέγχου της πρόσφυσης βελτιώνονται και πολλαπλασιάζονται ραγδαία, ο έλεγχος της συμπεριφοράς είναι τέτοιος που μπορεί να καλύψει πολλά από τα λάθη ενός οδηγού με μικρή εμπειρία. Η πίσω κίνηση δεν είναι πλέον συνώνυμη με την οδηγική τρέλα. Για την ακρίβεια, την προλαμβάνει πριν καν εκφραστεί ακόμα κι από έναν επιδέξιο χειριστή ενός πισωκίνητου αυτοκινήτου ολότελα διαφορετικού από εκείνα που ξέραμε.

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ