H Skoda γιορτάζει την 20ή επέτειο του Superb

Skoda Superb

Έχουν περάσει ήδη δύο δεκαετίες από την ημέρα του Σεπτεμβρίου του 2001 που το μεγαλύτερο αυτοκίνητο της Mlada Boleslav έκανε την πρεμιέρα του - αναβιώνοντας ένα θρυλικό όνομα, και δίνοντας νέα διάσταση στην έννοια των εσωτερικών χώρων.

Η μήκους 4,8 μέτρων «ναυαρχίδα» της Skoda παρουσιάστηκε στις 11 Σεπτεμβρίου του 2001 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης, και μετά από 1,5 εκατομμύριο πωλήσεις σήμερα βρίσκεται στην τρίτη γενιά της - η οποία διατίθεται πλέον σε εκδόσεις hatchback και station wagon, με την επιλογή τετρακίνησης, καθώς και στην plug-in υβριδική έκδοση Superb iV.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι ρίζες της τσεχικής εταιρείας στις πολυτελείς και ευρύχωρες λιμουζίνες, πάνω στις οποίες βασίστηκε το σύγχρονο Superb, πηγαίνουν πολύ πίσω στο χρόνο. Ο προπάτορας είναι το Type FF του 1907, που κατασκεύασε η Laurin & Klement μόλις 12 χρόνια μετά την ίδρυσή της στη Mlada Boleslav, σχεδιάζοντας ακόμα και τον οκτακύλινδρο εν σειρά κινητήρα του.

Περίπου είκοσι χρόνια χρόνια μετά, η λιμουζίνα Skoda Hispano Suiza της περιόδου 1926-'35 ήταν τό αυτοκίνητο του τότε Προέδρου της χώρας, Tomas Garrigue Masaryk. Και κάτω από τη λιμουζίνα αυτή υπήρχε μια μεγάλη γκάμα από λίγο μικρότερες, όπως το οκτακύλινδρο Skoda 860 και τα εξακύλινδρα Skoda 633, 645 και 650.

Το όνομα Superb έμελλε να εμφανιστεί για πρώτη φορά -σε επίσημο έγγραφο της Skoda- το Φθινόπωρο του 1934. Από την πρώτη στιγμή που βγήκε στην παραγωγή, την επόμενη Άνοιξη, θα γινόταν το μεγαλύτερο και κορυφαίο Skoda στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Για τo μέγεθος, την τιμή του και τα δεδομένα της εποχής, τα 900 αντίτυπα που παρήχθησαν μέχρι το 1949 ήταν ένας σημαντικός αριθμός.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Skoda Superb Type 919 (1938)
Skoda Superb Type 919 (1938)

Από το πρώτο αυτό Superb μέχρι και το τέλος της δεκαετίας του '40 η τσέχικη λιμουζίνα πωλούνταν με εξακύλινδρους κινητήρες, ενώ μεσολάβησε και η V8 έκδοση Superb 4000 Type 919. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι πολλά από τα αντίτυπά του κατασκευάζονταν με βάση τις εξατομικευμένες ανάγκες κάθε αγοραστή, που δείχνει πόσο μακρινό είναι το παρελθόν της έννοιας του custom που γνωρίζει μεγάλη απήχηση στα ακριβά αυτοκίνητα και της εποχής μας.

Skoda Superb OHV (1948)
Skoda Superb OHV (1948)
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Έκτοτε, από τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια, πέρασε περισσότερος από μισός αιώνας για να επανέλθει το όνομα Superb στη Mlada Boleslav. Ήταν τόσο σημαντικό γεγονός για τη Skoda, που -πριν το ντεμπούτο καν του αυτοκινήτου στο Σαλόνι της Φρανκφούρτης- έστειλε ένα Superb στο κάστρο Lany της κεντρικής Βοημίας, ώστε να πάρει μια οδηγική εμπειρία από αυτό ο πρόεδρος της Τσεχίας και λάτρης των αυτοκινήτων Vaclav Havel.

Το 2001 τα πράγματα ήταν πολύ διαφορετικά σε σχέση με το παρελθόν του Superb: η Skoda μετρούσε ήδη μία δεκαετία ως μέλος του ομίλου Volkswagen, και σταδιακά οι πολυκύλινδροι κινητήρες της τσέχικης μπερλίνας θα έδιναν τη θέση τους στις τεχνολογίες του 21ου αιώνα - μέχρι και το πέρασμα στην υβριδική.

Πριν την εποχή του downsizing, το σύγχρονο Superb είχε δύο εξακύλινδρες εκδόσεις V6, μία βενζίνης και μία πετρελαίου - πάνω από τις τετρακύλινδρες βενζίνης των 1.8 και 2.0 λίτρων και diesel 1.9 λίτρων. Συνδεόταν με μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων, και στις V6 εκδόσεις με την επιλογή αυτόματου Tiptronic 5 ταχυτήτων.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ορισμένες από τις πρωτοποριακές τεχνολογίες της εποχής που καρπώθηκε από τον όμιλο VAG ήταν τα ABS και EDS για την πέδηση, καθώς και τα συστήματα ελέγχου της πρόσφυσης ASR και ESP (το τελευταίο μόνο στα Superb V6). Οι εμπρός επιβάτες προστατεύονταν από δύο μετωπικούς και δύο πλευρικούς αερόσακους - και, προαιρετικά, από δύο αερόσακους κεφαλής. Τις τεχνολογίες πολυτελείας συμπλήρωναν τα φώτα bi-xenon, τα ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα καθίσματα, ο αυτόματος κλιματισμός Climatronic και η έγχρωμη οθόνη του συστήματος πλοήγησης.

Είκοσι μέρες μετά το ντεμπούτο του αυτοκινήτου στην έκθεση της Φρανκφούρτης, που συνέπεσε χρονικά με τα κοσμοϊστορικά γεγονότα της Νέας Υόρκης τη μέρα εκείνη, το σύγχρονο Superb θα έμπαινε στη γραμμή παραγωγής του εργοστασίου του Kvasiny. Η Skoda επένδυσε 200 εκατομμύρια Ευρώ για τον εκσυγχρονισμού στο τελευταίου, και τα πρώτα 581 Superb βγήκαν από τις πύλες του μέχρι το τέλος του έτους και παραδόθηκαν στους αγοραστές τους την Άνοιξη του '02.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η πορεία της πρώτης γενιάς του αυτοκινήτου έφτασε ως το 2008 -έχοντας παραχθεί σε 136.000 αντίτυπα-, οπότε αποκαλύφθηκε στο Σαλόνι της Γενεύης ο διάδοχός της. Ένα χρόνο αργότερα εμπλουτίστηκε και με την estate έκδοση Superb Combi. Μέχρι το 2015 έμελλε να παραχθούν 618 χιλιάδες Superb δεύτερης γενιάς.

Η τρέχουσα -τρίτη- γενιά της τσέχικης μπερλίνας είχε κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα της στην Πράγα το 2015, υιοθετώντας φυσικά τις νέες ηλεκτρονικές τεχνολογίες του ομίλου VW, ενώ το Φθινόπωρο του 2019 ήταν μια κομβική στιγμή στην μακρόχρονη ιστορία του Superb: παρουσιάστηκε η πρώτη του plug-in υβριδική έκδοση, το Superb iV, με ηλεκτροκινητήρα, 218 ίππους και αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία 62 χιλιομέτρων.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ήταν μακρύς ο δρόμος από το οκτακύλινδρο Superb Type 919 του 1939 μέχρι το υβριδικό Superb iV του 2021, αλλά η ιστορία συνεχίζεται, για την ιστορική μπερλίνα της Mlada Boleslav.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ