Πώς λειτουργεί το ηλεκτρικό χειρόφρενο στα αυτοκίνητα -Τι θα συμβεί αν το πατήσω κατά λάθος
Με το λανσάρισμά της το 2001, η Lancia Thesis εισήγαγε για πρώτη φορά τη τεχνολογία του ηλεκτρονικού χειρόφρενου στα αυτοκίνητα, και έκτοτε ολοένα και περισσότερα μοντέλα εφοδιάζονται με αυτό.
Ανεξαρτήτως του αυτοκινήτου που οδηγείτε, η τεχνολογία πίσω από το ηλεκτρονικό χειρόφρενο παραμένει ίδια, διαδραματίζοντας καθοριστικό ρόλο στην καθημερινή ασφάλεια του αυτοκινήτου σας. Κατανοώντας τον τρόπο λειτουργίας του, θα είστε σε θέση να εντοπίσετε τυχόν δυσλειτουργίες μόνοι σας, και να ελαττώσετε τη περιττή φθορά.
Για τους οδηγούς, η εμπειρία είναι σχεδόν αβίαστη: με το πάτημα ενός μόλις κουμπιού, το χειρόφρενο “δένει” με ένα καθησυχαστικό κλικ. Πίσω από αυτή την απλότητα, ωστόσο, κρύβεται ένα εκπληκτικά πολύπλοκο κομμάτι της μηχανικής.
BUY NOW
Ένα ηλεκτρονικό χειρόφρενο πρέπει να εφαρμόζει τη σωστή ποσότητα δύναμης, να παρακολουθεί εάν το αυτοκίνητο εξακολουθεί να κινείται και να επικοινωνεί με το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης, το ABS και το κιβώτιο ταχυτήτων για να αποτρέψει τυχαία κίνηση. Σε πολλά αυτοκίνητα μάλιστα με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, το φρένο μπορεί να ενεργοποιηθεί αυτόματα όταν αλλάζετε θέτετε το κιβώτιο σε θέση στάθμευσης.
Τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών χειροφρένων
Η μετάβαση από ένα μηχανικό χειρόφρενο σε ένα ηλεκτρονικό χειρόφρενο δεν είναι απλώς μια αισθητική αναβάθμιση. Προσφέρει πρακτικά πλεονεκτήματα που βελτιώνουν την καθημερινή οδήγηση και τη μακροπρόθεσμη ασφάλεια.
Το πιο άμεσο όφελος είναι η συνέπεια. Τα παραδοσιακά χειρόφρενα βασίζονται στη φυσική δύναμη, ενώ τα ηλεκτρικά συστήματα χρησιμοποιούν βαθμονομημένους κινητήρες για να εφαρμόζουν μια ακριβή ποσότητα πίεσης σύσφιξης κάθε φορά, μειώνοντας τον κίνδυνο υπερβολικού ή ανεπαρκούς σφιξίματος.
Σχεδιαστικά, ο μοχλός αντικαθίσταται πλέον από έναν διακριτικό διακόπτη, δημιουργώντας έτσι αισθητά περισσότερο χώρο στη κεντρική κονσόλα. Αυτός ο χώρος μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί για θέσεις αποθήκευσης, βάσεις ασύρματης φόρτισης ή προσθετες ποτηροθήκες.
Τα ηλεκτρονικά χειρόφρενα ενσωματώνονται επίσης με τα συστήματα ασφαλείας ενός οχήματος με τρόπους που ένας μηχανικός μοχλός δεν θα μπορούσε ποτέ. Χαρακτηριστικά όπως η αυτόματη συγκράτηση σε ανηφόρα (Hill Assit), η αυτόματη απελευθέρωση (Auto Hold) και η αυτόματη ενεργοποίηση όταν βάζετε το αυτόματο κιβώτιο σε θέση στάθμευσης κάνουν την οδήγηση πιο ομαλή, ειδικά σε πόλεις με ανηφόρες ή πυκνή κυκλοφορία.
Σε πολλά νεότερα μοντέλα, το ηλεκτρονικό χειρόφρενο συνδέεται με συστήματα ελέγχου πρόσφυσης και προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού, επιτρέποντας στο αυτοκίνητο να αποτρέψει την κύλιση προς τα πίσω ή να εφαρμόσει τα φρένα στη περίπτωση που οι αισθητήρες ανιχνεύσουν ακούσια κίνηση. Τέλος εάν κάποιος επιχειρήσει να φύγει με τις πόρτες ανοιχτές, τα σύγχρονα συστήματα μπορούν να ενεργοποιήσουν αυτόματα το χειρόφρενο.
Αν πάλι κάποιος πατήσει ακούσια τον διακόπτη του ηλεκτρικού χειροφρένου όσο το αυτοκίνητο βρίσκεται σε κίνηση, τότε για λόγους ασφαλείας δεν πρόκειται να ενεργοποιηθεί ώστε να αποτραπεί το κασταστροφικό μπλοκάρισμα των τροχών.
Οι συνηθέστερες βλάβες
Παρά την ευκολία, τα ηλεκτρονικά χειρόφρενα δεν είναι άτρωτα σε προβλήματα. Όταν κάτι πάει λάθως, το όχημά σας συνήθως σας ειδοποιεί με μια προειδοποιητική λυχνία ή ένα μήνυμα στο ταμπλό. Ένα πρόβλημα που μπορεί να προκύψει σχετίζεται με τη χαμηλή τάση της μπαταρίας. Επειδή τα ηλεκτρονικά χειρόφρενα βασίζονται σε ηλεκτροκινητήρες και μονάδες ελέγχου, μια αδύναμη μπαταρία μπορεί να εμποδίσει την εύρυθμη λειτουργία του συστήματος.
Οι ελαττωματικοί αισθητήρες που είναι τοποθετημένοι στους τροχούς αποτελούν ένα άλλο πιθανό πρόβλημα. Το αλάτι του δρόμου, η υγρασία και η βρωμιά μπορούν να μπλοκάρουν έναν αισθητήρα, εμποδίζοντας την λειτουργία. Όταν συμβεί αυτό, το αυτοκίνητο μπορεί να εμφανίσει προειδοποιήσεις όπως: "Απαιτείται σέρβις χειρόφρενου" ή "Μη διαθέσιμο χειρόφρενο". Το ηλεκτρονικό χειρόφρενο συνεργάζεται επίσης στενά με το ABS και τους αισθητήρες ταχύτητας τροχού, επομένως εάν κάποιο από αυτά τα εξαρτήματα παρουσιάσει βλάβη, το σύστημα χειρόφρενου μπορεί δυσλειτουργεί.
Σε αυτό το σενάριο, ενδέχεται να παρατηρήσετε ότι οι λυχνίες ABS ή ελέγχου πρόσφυσης ανάβουν παράλληλα με την προειδοποίηση του χειρόφρενου. Ορισμένοι οδηγοί αντιμετωπίζουν επίσης το ζήτημα όπου το ηλεκτρονικό χειρόφρενο δεν απελευθερώνεται όταν η ζώνη ασφαλείας δεν είναι δεμένη ή εάν η πόρτα είναι μισάνοιχτη.