Ζώνη ασφαλείας -Γιατί πρέπει να την έχεις πάντα δεμένη στα πίσω καθίσματα
Ένα συχνό λάθος που κάνουμε όλοι κάθε φορά που οδηγούμε το αυτοκίνητό μας, μπορεί να έχει κομβικές συνέπειες στον κρίσιμο τομέα της ασφάλειας.
Όλοι γνωρίζουμε πως είναι υποχρεωτικό δια νόμου να φορούν όλοι οι επιβάτες ζώνη ασφαλείας. Το νομικό πλαίσιο στην Ελλάδα είναι ξεκάθαρο και αυστηρό.
Πιο συγκεκριμένα, ο νέος ΚΟΚ προβλέπει πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας οδήγησης για 30 ημέρες στον οδηγό που θα εντοπιστεί να οδηγεί χωρίς ζώνη, ενώ αν δεν φοράει ζώνη ο επιβάτης, το πρόστιμο των 150 ευρώ βεβαιώνεται και σε εκείνον αλλά και στον οδηγό, ακόμη και αν ο τελευταίος έχει συμμορφωθεί. Έτσι, σε ένα γεμάτο αυτοκίνητο με τέσσερις επιβάτες χωρίς ζώνη, το συνολικό πρόστιμο μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 750 ευρώ.
BUY NOW
Σε περίπτωση υποτροπής, τα ποσά και οι κυρώσεις εκτοξεύονται, με πρόστιμα στα 1.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για έξι μήνες στη δεύτερη παράβαση μέσα σε πενταετία και2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για έναν ολόκληρο χρόνο στην τρίτη.
Αυτό που δεν γνωρίζουν όμως οι περισσότεροι οδηγοί, είναι ότι ακόμα και όταν το κάθισμα είναι κενό ή δεν υπάρχουν επιβάτες, η χρήση της παραμένει εξίσου σημαντική, κυρίως όταν μιλάμε για τα πίσω καθίσματα, αφού η ζώνη δεν προστατεύει μόνο τους επιβάτες, αλλά συμβάλλει και στη συνολική ασφάλεια του οχήματος.
Ακόμα και χωρίς την παρουσία επιβάτη, το δέσιμο της ζώνης μπορεί να αποτρέψει σοβαρούς κινδύνους, περιορίζοντας την κίνηση του καθίσματος σε περίπτωση απότομου φρεναρίσματος ή σύγκρουσης και προστατεύοντας από τη διείσδυση φορτίου από το πορτμπαγκάζ.
Οι ειδικοί μιλούν για το λεγόμενο «φαινόμενο του ελέφαντα», όπου σε ταχύτητα μόλις 60 χλμ./ώρα, μια βαλίτσα ή ένας επιβάτης 75 κιλών αποκτά δύναμη πρόσκρουσης που ξεπερνά τους 4 τόνους. Ένα απλό αντικείμενο που δεν έχει ασφαλιστεί σωστά μπορεί να μετατραπεί σε φονικό βλήμα, θέτοντας σε κίνδυνο τους επιβάτες που βρίσκονται στην καμπίνα του οχήματος.
Το δέσιμο της ζώνης στο πίσω κάθισμα δημιουργεί ένα επιπλέον εμπόδιο που μειώνει την ταχύτητα και την ένταση αυτών των κινήσεων, περιορίζοντας σημαντικά τον κίνδυνο. Επισημαίνεται επίσης πως η συμβουλή αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική σε παλαιότερα οχήματα, όπου η στήριξη του καθίσματος δεν προσφέρει πάντα την απαραίτητη ακαμψία.
Τονίζεται επίσης πως η χρήση της ζώνης ασφαλείας στο πίσω κάθισμα δεν είναι πάντα αρκετή όταν μεταφέρονται βαριά φορτία, αφού η τοποθέτηση και η ασφάλιση των αντικειμένων επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τη συμπεριφορά τους σε περίπτωση ατυχήματος.
Ένας καλά οργανωμένος και ασφαλισμένος χώρος αποσκευών περιορίζει τον κίνδυνο και συμπληρώνει αποτελεσματικά την ασφάλιση της ζώνης ασφαλείας. Τα πιο βαριά αντικείμενα πρέπει να τοποθετούνται στο κάτω μέρος του πορτμπαγκάζ για να διατηρείται το χαμηλό κέντρο βάρους ενώ οι βαλίτσες και οι τσάντες πρέπει να ασφαλίζονται έτσι ώστε να μην κυλούν ή ολισθαίνουν κατά την οδήγηση.
Συνιστάται, τέλος, η χρήση διχτυού αποσκευών ή λουριών για να παραμείνουν τα αντικείμενα στη θέση τους, ενώ πάντα πρέπει αποφεύγεται η πλήρωση του πορτμπαγκάζ μέχρι την οροφή, ειδικά όταν δεν υπάρχει διαχωριστικό που να χωρίζει τις αποσκευές από την περιοχή των επιβατών.