Πώς θα σώσεις τον κινητήρα και την μπαταρία του αυτοκινήτου σου όταν είσαι στην κίνηση;
Η τεχνολογία Start-Stop υπόσχεται χαμηλότερη κατανάλωση και λιγότερους ρύπους, ωστόσο, σύμφωνα με τους επαγγελματίες του χώρου, αποτελεί συχνή αιτία βλαβών.
Αν και μπορεί να μοιάζει με σύγχρονη τεχνολογία, το αυτόματο σύστημα εκκίνησης/διακοπής λειτουργίας του κινητήρα έχει τις ρίζες του μερικές δεκαετίες πίσω. Ήδη από το 1974, η ιαπωνική Toyota είχε εγκαταστήσει στον θρυλικό Crown με τον εξακύλινδρο κινητήρα έναν μηχανισμό που σταματούσε και ξεκινούσε τον κινητήρα αυτόματα, θέτοντας τα θεμέλια της αποδοτικής οδήγησης.
Σύμφωνα με την ίδια την Toyota, το συγκεκριμένο σύστημα μπορούσε να εξοικονομήσει έως και 10% σε καύσιμα κατά την αναμονή σε μποτιλιαρίσματα.
BUY NOW
Αρκετά χρόνια αργότερα, το 1981, η Volkswagen εξόπλιζε το Polo Formula E με έναν μηχανισμό χειροκίνητης λειτουργίας Start-Stop (έπρεπε να πατηθεί κουμπί στην κονσόλα), αποδεικνύοντας ήδη από τότε την πρόθεση των κατασκευαστών να περιορίσουν την κατανάλωση στην αστική μετακίνηση.
Aπό τις αρχές του 2000 οι κατασκευαστές άρχισαν να ενσωματώνουν μαζικά την τεχνολογία Start-Stop, αρχικά σε πιο ακριβά μοντέλα και πλέον σχεδόν σε κάθε καινούργιο όχημα. Σε δοκιμές WLTP έχει επιβεβαιωθεί ότι προσφέρει όφελος στην κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων στην κίνηση της πόλης, αφού τις μειώνει έως και 15%, αλλά δεν είναι όλα ρόδινα.
Πολλοί είναι οι επαγγελματίες που υποστηρίζουν ότι πρέπει οι οδηγοί να απενεργοποιούν το συγκεκριμένο σύστημα, ειδικά σε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης, αφού το 95% της συνολικής φθοράς ενός κινητήρα συμβαίνει κατά την εκκίνηση.
Το σύστημα Start-Stop ενεργοποιείται, κατά κανόνα, όταν η ταχύτητα του αυτοκινήτου πέσει κάτω από τα 6 χλμ./ώρα, και αποτελείται από έναν αναστρέψιμο εναλλάκτη που λειτουργεί τόσο ως δυναμό όσο και ως μίζα. Ταυτόχρονα, διαθέτει ειδικά ενισχυμένη μπαταρία για να αντέχει τις συνεχείς εκκινήσεις, ενώ μια κεντρική μονάδα ελέγχου συντονίζει την επικοινωνία ανάμεσα στον εναλλάκτη/μίζα και τον εγκέφαλο του κινητήρα.
Η απενεργοποίησή του γίνεται συνήθως μέσα από το κουμπί που φέρει το γράμμα Α μέσα σε κύκλο και τις περισσότερες φορές βρίσκεται κοντά στο τιμόνι ή στην κεντρική κονσόλα, ενώ σε μερικά μοντέλα ο οδηγός θα πρέπει να το αναζητήσει στην οθόνη του infotainment.
Διαβάστε επίσης
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ