Η σκουριά αποτελεί έναν από τους πιο ύπουλους και καταστροφικούς εχθρούς για το αμάξωμα και τη δομή ενός αυτοκινήτου, επηρεάζοντας τόσο την εξωτερική του εικόνα όσο και την ασφάλεια που προσφέρει.
Η διάβρωση αποτελεί ένα από τα πιο επικίνδυνα φαινόμενα στο αυτοκίνητο, αφού πέρα από την αισθητική υποβάθμιση, μειώνει την αντοχή του σασί, προκαλεί προβλήματα σε κρίσιμα εξαρτήματα και ρίχνει σημαντικά την εμπορική αξία του οχήματος. Όπως δείχνουν οι περισσότερες αναλύσεις, μάλιστα, φαινόμενα εμφάνισης σκουριάς τείνουν να γίνονται πιο συχνά σε συγκριμένα οχήματα και σε συγκεκριμένες οδηγικές συνθήκες.
Ένα από τα κυριότερα συμπεράσματα που προκύπτουν από τις διεθνείς αυτές αναλύσεις είναι πως η μάρκα ή το μοντέλο ενός αυτοκινήτου δεν αποτελούν πάντα καθοριστικός παράγοντας ως προς την εμφάνιση σκουριάς. Αντίθετα, η χώρα προέλευσης και το κλίμα στο οποίο έχει χρησιμοποιηθεί παίζουν τον μεγαλύτερο ρόλο.
BUY NOW
Η σκουριά δημιουργείται από την οξείδωση του σιδήρου όταν αυτός έρχεται σε επαφή με υγρασία και οξυγόνο, μία διαδικασία που επιταχύνεται σημαντικά σε περιοχές με έντονες βροχοπτώσεις, υψηλά επίπεδα υγρασίας και συχνή παρουσία αλατιού. Το αλάτι, είτε προέρχεται από θαλάσσιους ανέμους είτε ρίχνεται στους δρόμους για αποχιονισμό, εισχωρεί μέσω μικρών χαραγών και φθορών στη βαφή, προκαλώντας διάβρωση ακόμη και σε πολύ καλά κατασκευασμένα αυτοκίνητα.
Αυτός είναι και ο λόγος που πολλές χώρες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης παρουσιάζουν μεγάλο ποσοστό οχημάτων με σκουριά, αφού οι ιδιαίτερα χαμηλές θερμοκρασίες σημαίνουν και αυξημένη χρήση αλατιού.
Αντίστοιχα, τα παραθαλάσσια μέρη –όπως πολλά σημεία της Ελλάδας– εκθέτουν καθημερινά τα αυτοκίνητα σε αλμυρή υγρασία και έντονους ανέμους, με αποτέλεσμα η διάβρωση να αποτελεί και εδώ συχνό φαινόμενο. Από την άλλην, περιοχές με ξηρότερο και πιο ήπιο κλίμα εμφανίζουν σαφώς μικρότερα ποσοστά σκουριάς, καθώς το αλάτι και η υγρασία απουσιάζουν σε μεγάλο βαθμό.
Οι ειδικοί τονίζουν ότι κατά την εξέταση ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου, ο έλεγχος για σκουριά είναι απαραίτητος και πρέπει να γίνεται με προσοχή άλλα και στοχεύμενα, σε συγκεκριμένα σημεία όπου η διάβρωση τείνει να εμφανίζεται. Τα σημεία στήριξης του σασί αποτελούν το πρώτο κρίσιμο σημείo, καθώς η εσωτερική σκουριά μπορεί να κρύβεται κάτω από τα πλαστικά καλύμματα και να εξελίσσεται χωρίς αρχικά εμφανή σημάδια.
Αντίστοιχα, τα μαρσιπιέ και οι θόλοι των τροχών θεωρούνται περιοχές υψηλού κινδύνου, με λάσπη, σκόνη και υγρασία να παγιδεύονται συχνά εκεί, δημιουργώντας ιδανικές συνθήκες για οξείδωση, αφού ακόμη και αν εξωτερικά φαίνονται καθαρά, εσωτερικά μπορεί να έχουν ήδη ξεκινήσει σοβαρές φθορές.
Πολύ μεγάλης σημασίας είναι επίσης ο έλεγχος στους σωλήνες φρένων, στο ρεζερβουάρ και σε στοιχεία της ανάρτησης, καθώς η διάβρωση σε αυτά τα σημεία δεν είναι απλώς αισθητικό πρόβλημα αλλά άμεσος κίνδυνος για την οδική ασφάλεια.
Τέλος, πότε δεν πρέπει να παραβλέπεται το κάτω μέρος του αυτοκινήτου. Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι ακόμη και οχήματα που εξωτερικά φαίνονται σε άριστη κατάσταση μπορεί να παρουσιάζουν εκτεταμένη σκουριά στο πάτωμα, αποτέλεσμα ετών χρήσης σε αλμυρά ή υγρά περιβάλλοντα.