Ποια είναι η ιδανική ταχύτητα για να μη καις βενζίνη -Μέχρι πόσα χιλιόμετρα πρέπει να πηγαίνεις

Ποιο είναι το ιδανικό εύρος ταχύτητας για να κινείσαι αν θέλεις να κρατάς χαμηλά την κατανάλωση του καυσίμου;
Η αύξηση των τιμών στα καύσιμα που είδαμε πριν από κάποια χρόνια, εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης και των οικονομικών πιέσεων που προκάλεσαν η πανδημία και ο πόλεμος στην Ουκρανία, έφεραν στο προσκήνιο έναν όρο που μέχρι πρότινος δεν απασχολούσε τόσο τους οδηγούς άλλα σήμερα είναι για πολλούς το πρώτο που σκέφτονται κάθε φορά που βρίσκονται πίσω από το τιμόνι: Η εξοικονόμηση καυσίμου.
Παρότι οι τιμές σήμερα έχουν σταθεροποιηθεί σε πιο φυσιολογικά επίπεδα, το κόστος παραμένει σημαντικό, με τους περισσότερους οδηγούς να αφιερώνουν ένα μεγάλο ποσοστό του μηνιαίου εισοδήματός τους στα καθημερινά πήγαινε-έλα.
BUY NOW

Οι μέθοδοι που μπορούμε να αξιοποιήσουμε για να εξοικονομήσουμε καύσιμο είναι πολλαπλοί, και εξαρτώνται από το είδος του οχήματος, τις διαδρομές που κάνουμε και το οδηγικό μας στυλ. Ωστόσο, εκεί που διίστανται περισσότεροι οι απόψεις και υπάρχουν ακόμη ερωτήματα, είναι το ποια είναι η ιδανική ταχύτητα στην οποία πρέπει να κινούμαστε για να ρίξουμε την κατανάλωση.
Την απάντηση έρχεται να δώσει η Γενική Διεύθυνση της Τροχαίας στην Ισπανία, η οποία σε δημοσίευση που έκανε στα κοινωνικά μέσα, έδωσε τα ιδανικά εύρη ταχύτητας άλλα και στοιχεία της οδηγικής συμπεριφοράς που πρέπει να έχουμε αν θέλουμε κρατήσουμε χαμηλά την κατανάλωση.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, λοιπόν, το πρώτο βήμα για να επιτύχει κανείς χαμηλή κατανάλωση είναι να οδηγούμε πάντα στην υψηλότερη δυνατή σχέση μετάδοσης (φυσικά , ανάλογα την ταχύτητα μας).
Η DGT τονίζει ότι σε επίπεδες διαδρομές ή ήπιες κλίσεις, ο οδηγός μπορεί να έχει βάλει ήδη 4η ή 5η ταχύτητα στα 50 χλμ./ώρα, αποφεύγοντας έτσι τις υψηλές στροφές του κινητήρα που «καίνε» περισσότερο καύσιμο. Αντίστοιχα, οι χαμηλές σχέσεις πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο κατά την εκκίνηση ή σε δρόμους με ανηφόρα.

Ως προς την ιδανική ταχύτητα, το πιο αποδοτικό εύρος για μειωμένη κατανάλωση εντοπίζεται μεταξύ 90 και 100 χλμ./ώρα. Σε αυτές τις ταχύτητες, ο κινητήρας λειτουργεί στο βέλτιστο σημείο της ροπής του, με σταθερή καύση και χωρίς άσκοπο φόρτο. Η DGT αναφέρει χαρακτηριστικά ότι μια μείωση της ταχύτητας από τα 110 στα 100 χλμ./ώρα εξοικονομεί περίπου 9% καυσίμου, ενώ στα 120 χλμ./ώρα η κατανάλωση αυξάνεται έως και 30% σε σχέση με την ταχύτητα των 90 χλμ./ώρα.
Καθοριστικό ρόλο παίζει επίσης η σταθερότητα στην οδήγηση. Οι απότομες αυξομειώσεις ταχύτητας και το «βαρύ» πόδι στο γκάζι αναγκάζουν τον κινητήρα να λειτουργεί εντατικά και να καταναλώνει περισσότερο καύσιμο. Η συνεχής και ομαλή κίνηση, με μικρές μεταβολές, διατηρεί την κατανάλωση χαμηλή και συμβάλλει επιπλέον στη μακροζωία του κινητήρα.
Ανάλογη προσοχή χρειάζεται και στις αλλαγές ταχυτήτων. Η πρόωρη αλλαγή σχέσης αυξάνει την κατανάλωση, καθώς ο κινητήρας δυσκολεύεται να αποδώσει τη ροπή του. Αντίστοιχα, η αλλαγή σχέσης ενώ το όχημα επιταχύνει έντονα, πιέζει χωρίς λόγο τον κινητήρα, αυξάνοντας επίσης την κατανάλωση.

Σημειώνεται, τέλος, πως οι περισσότεροι κινητήρες λειτουργούν αποδοτικά μεταξύ 1.500 και 3.000 σ.α.λ., και σε αυτό το φάσμα πρέπει να παραμένει ο δείκτης του στροφόμετρου για να επιτύχουμε την πλέον οικονομική οδήγηση.