Αφήνεις το πόδι πάνω στο συμπλέκτη - Ένα λάθος που μπορεί να σου κοστίσει ακριβά

Μικρές κακές συνήθειες στην οδήγηση, όπως το να αφήνεις το αριστερό πόδι πάνω στο συμπλέκτη ή το δεξί χέρι πάνω στον επιλογέα ταχυτήτων, οδηγούν αργά ή γρήγορα σε ακριβές επισκευές στο συνεργείο.
Ο συμπλέκτης είναι από τα πιο καταπονημένα εξαρτήματα. Η δουλειά του είναι να μεταφέρει τη δύναμη του κινητήρα στο κιβώτιο και να εξασφαλίζει ομαλή εκκίνηση και αλλαγή ταχυτήτων.
Όταν ο οδηγός αφήνει το πόδι στο πεντάλ χωρίς να αλλάζει ταχύτητα, ασκείται συνεχής πίεση στον δίσκο, στο πλατό και στο ρουλεμάν αποσύμπλεξης. Αυτό σημαίνει ότι τα μέρη δουλεύουν ενώ θα έπρεπε να «ξεκουράζονται», με αποτέλεσμα φθορά και μειωμένη διάρκεια ζωής.
BUY NOW
Ακόμα και ελάχιστη πίεση στο πεντάλ αρκεί για να προκαλέσει άσκοπη φθορά, που μπορεί να οδηγήσει σε φθαρμένο συμπλέκτη και μια ιδιαίτερα ακριβή επισκευή. Στην αρχή δεν φαίνεται τίποτα: το αυτοκίνητο κινείται, ο συμπλέκτης λειτουργεί. Στην πραγματικότητα όμως η τριβή και η πίεση προκαλούν υπερθέρμανση και καταπόνηση των υλικών.

Σταδιακά εμφανίζεται μυρωδιά καμένου συμπλέκτη, δυσκολίες στην εκκίνηση ή κραδασμοί. Αν αγνοηθεί, η λύση είναι αλλαγή ολόκληρου του κιτ συμπλέκτη, με κόστος που κυμαίνεται σε μερικές εκατοντάδες ευρώ για μικρά αυτοκίνητα έως και χιλιάδες για μεγαλύτερα και ισχυρότερα μοντέλα.
Μια εξίσου κακή συνήθεια είναι το να ακουμπάς το χέρι σου στον επιλογέα ταχυτήτων. Πολλοί οδηγοί το κάνουν ασυναίσθητα γιατί νιώθουν πιο άνετα ή ότι έχουν περισσότερο έλεγχο. Στην πραγματικότητα όμως, το βάρος του χεριού μεταφέρεται σε ολόκληρο τον μηχανισμό, πιέζοντας τα εξαρτήματα που κρατούν τις σχέσεις στη θέση τους. Με τον καιρό αυτά φθείρονται πρόωρα.
Μπορεί να μοιάζει ακίνδυνο, όμως μακροπρόθεσμα καταπονεί το κιβώτιο. Οι ειδικοί συμβουλεύουν: μετά την αλλαγή ταχύτητας, το χέρι επιστρέφει πάντα στο τιμόνι. Έτσι προστατεύεται ο μηχανισμός, ενώ ταυτόχρονα έχεις καλύτερο έλεγχο του οχήματος.
Αντίστοιχα προβληματικό είναι και το «ακούμπημα» του ποδιού στο φρένο. Ακόμα κι αν δεν πατάς δυνατά, η ελαφριά πίεση θερμαίνει τους δίσκους και φθείρει τα τακάκια. Επιπλέον, τα συνεχώς αναμμένα πίσω φώτα stop αποσπούν τους οδηγούς που ακολουθούν και προκαλούν σύγχυση σε κίνηση. Σε ακραίες περιπτώσεις, τα φρένα υπερθερμαίνονται και χάνουν την απόδοσή τους ακριβώς τη στιγμή που τα χρειάζεσαι περισσότερο.

Η πρόληψη είναι απλή. Το αριστερό πόδι πάντα στο υποπόδιο και όχι στον συμπλέκτη. Μετά την αλλαγή ταχύτητας, το δεξί χέρι επιστρέφει στο τιμόνι. Το πεντάλ του φρένου χρησιμοποιείται μόνο όταν είναι πραγματικά απαραίτητο. Αυτές οι μικρές κινήσεις αυξάνουν σημαντικά τη διάρκεια ζωής των εξαρτημάτων και γλιτώνουν εκατοντάδες ευρώ σε επισκευές.