Δέκα πράγματα που μπορείς να φτιάξεις μόνος σου στο αυτοκίνητο -Πότε πρέπει να πας στο συνεργείο

Από την αλλαγή φίλτρου αέρα μέχρι το λάδι του κινητήρα, υπάρχουν εργασίες που δεν χρειάζεσαι μηχανικό, όμως ορισμένες άλλες, αν τις δοκιμάσεις μόνος σου, μπορεί να σου κοστίσουν έναν ολόκληρο κινητήρα.
Οι περισσότεροι οδηγοί έχουν τη συνήθεια να πηγαίνουν το αυτοκίνητο στο συνεργείο για κάθε μικρή ή μεγάλη δουλειά. Όμως υπάρχουν βασικές εργασίες συντήρησης που μπορείς να κάνεις μόνος σου, εξοικονομώντας χρήματα και χρόνο, αρκεί να έχεις διάθεση και λίγη υπομονή. Από την άλλη, υπάρχουν επεμβάσεις που απαγορεύεται να πειράξεις χωρίς εμπειρία, καθώς μπορεί να αποδειχθούν επικίνδυνες ή εξαιρετικά δαπανηρές.
Από τα πρώτα πράγματα που μπορείς να κάνεις μόνος σου στο σπίτι είναι η αλλαγή φίλτρου αέρα, μιας από τις πιο απλές και φθηνές εργασίες που υπάρχουν. Στις περισσότερες περιπτώσεις βρίσκεται σε εμφανές σημείο, μέσα στον λεγόμενο «παπά», με την αλλαγή να είναι «βάλε-βγάλε» και το κόστος να μην ξεπερνάει τα 20 με 25 ευρώ.
BUY NOW

Έτσι σε λίγα λεπτά ο κινητήρας σου αναπνέει καλύτερα και καίει λιγότερο χωρίς να έχεις πληρώσει τσάμπα εργατικά. Το ίδιο ισχύει και για τους υαλοκαθαριστήρες. Με κόστος περίπου 20-30 ευρώ, τους αφαιρείς και τοποθετείς νέους μέσα σε δευτερόλεπτα, ακολουθώντας το σχεδιάγραμμα στη συσκευασία.
Ο έλεγχος και το γέμισμα των υγρών είναι επίσης κάτι που μπορείς να κάνεις εύκολα. Υγρό φρένων, υαλοκαθαριστήρων, υδραυλικού τιμονιού ή αντιψυκτικό όλα μπαίνουν σε διαφανή δοχεία με ενδείξεις στάθμης, με τη αναπλήρωση να είναι απλή υπόθεση. Αρκεί ο κινητήρας να είναι κρύος και να χρησιμοποιήσεις τον σωστό τύπο υγρού.
Ακόμα πιο απλή είναι η αλλαγή φίλτρου καμπίνας, που κρατά τον αέρα στο εσωτερικό καθαρό. Συνήθως βρίσκεται πίσω από το ντουλαπάκι του συνοδηγού, κοστίζει ελάχιστα και σε 10-15 λεπτά έχεις τελειώσει μια δουλειά για την οποία θα έπρεπε να χάσεις χρόνο για να πας σε ένα συνεργείο που ίσως να έπαιρνε και πολλά παραπάνω χρήματα.
Επίσης, αν σου καεί κάποια λάμπα, μην τρέξεις αμέσως στο συνεργείο. Τα περισσότερα φανάρια ανοίγουν με απλό «στρίψε και τράβα» και η αντικατάσταση κοστίζει ελάχιστα. Ένα σύντομο βίντεο στο YouTube αρκεί για να δεις τη διαδικασία βήμα-βήμα.

Καλό είναι όλοι οι οδηγοί να γνωρίζουν πώς να δώσουν ρεύμα σε μια άδεια μπαταρία. Με ένα ζευγάρι καλώδια και ένα δεύτερο αυτοκίνητο, συνδέεις το κόκκινο στο θετικό, το μαύρο στο αρνητικό και ακολουθείς τη σωστή σειρά για σύνδεση και αποσύνδεση. Μια απλή διαδικασία που μπορεί να σε σώσει σε δύσκολη στιγμή. Επίσης ακόμα και η ολική αντικατάσταση της μπαταρίας είναι επίσης απλή, αφού απαιτεί μόνο ένα κατσαβίδι ή ένα μικρό κλειδί.
Η αλλαγή ελαστικού δεν είναι τόσο τρομακτική όσο ακούγεται και σίγουρα δεν χρειάζεται να φωνάξεις σε κάθε περίπτωση οδική βοήθεια. Αν το αυτοκίνητο διαθέτει γρύλο, μπουλονόκλειδο και ρεζέρβα, με το εγχειρίδιο του κατασκευαστή δίπλα σου, σε λιγότερο από μισή ώρα μπορείς να συνεχίσεις τον δρόμο σου. Ακόμα κι αν έχεις απλό κιτ επισκευής και το ελαστικό δεν είναι σκισμένο, η διαδικασία είναι απλή για να το φουσκώσεις και να φτάσεις στο πιο κοντινό βουλκανιζατέρ.

Ακόμα και η αλλαγή λαδιών και φίλτρου δεν είναι απαγορευτική. Με έναν γρύλο, ένα δοχείο αποστράγγισης και λίγη προσοχή, εξοικονομείς τουλάχιστον τα μισά χρήματα από αυτά που θα πλήρωνες στο συνεργείο.
Τέλος, έναν χαλαρό ή ελαφρώς κρεμασμένο προφυλακτήρα μπορείς να τον στερεώσεις μόνος σου με καινούργια κλιπ ή κόλλα ρητίνης. Υπάρχουν και κιτ επισκευής που πωλούνται έτοιμα, γλιτώνοντάς σου δεκάδες ή και εκατοντάδες ευρώ.
Από την άλλη, οι εργασίες που πρέπει να γίνουν αποκλειστικά σε συνεργείο αφορούν κρίσιμα μηχανικά μέρη που απαιτούν εμπειρία και εξειδικευμένο εξοπλισμό. Αρχικά, αν μιλάμε για κιβώτιο ταχυτήτων, μην το σκεφτείς καν. Η μετάδοση είναι ένα από τα πιο σύνθετα μηχανικά συστήματα, γεμάτο αισθητήρες και υδραυλικές γραμμές που χρειάζονται ειδικό εξοπλισμό.

Αντίστοιχης λογικής είναι και οι επισκευές στα σωθικά του κινητήρα ή τα διαγνωστικά προβλήματα. Όταν ανάψει το «Check Engine», μόνο ένας μηχανικός με διαγνωστικό υπολογιστή μπορεί να εντοπίσει τι συμβαίνει. Επίσης, τα φρένα είναι ιερά. Ακόμα κι αν γνωρίζεις τα βασικά, η πλήρης αντικατάσταση ή επισκευή του συστήματος πέδησης πρέπει να γίνει από επαγγελματία, αφού από αυτό εξαρτάται η ζωή σου.
Η ανάρτηση και η ευθυγράμμιση είναι από τις εργασίες που πρέπει να γίνουν από επαγγελματίες, αφού χρειάζονται εξειδικευμένα εργαλεία και ακριβείς ροπές σύσφιξης. Δεν είναι δουλειά για γκαράζ ή για πάρκινγκ. Ακόμα, όταν πρόκειται για αερόσακους ή συστήματα ασφαλείας, η παραμικρή λάθος κίνηση μπορεί να έχει τραγικά αποτελέσματα. Αυτά τα αγγίζει μόνο πιστοποιημένος τεχνικός.

Το ίδιο ισχύει και για το σύστημα καυσίμου. Αντλίες, μπεκ και σωληνώσεις δουλεύουν υπό πίεση και μεταφέρουν εύφλεκτα υγρά. Απαγορεύεται να τα αγγίξεις χωρίς εμπειρία. Ούτε οι ηλεκτρικές βλάβες είναι για ερασιτέχνες. Ένα λάθος καλώδιο μπορεί να προκαλέσει βραχυκύκλωμα ή να κάψει ηλεκτρονικές μονάδες που κοστίζουν ακριβά. Επίσης, τα συστήματα κλιματισμού απαιτούν χειρισμό ψυκτικού υγρού υπό πίεση, κάτι που μόνο τεχνικοί με τα κατάλληλα μηχανήματα μπορούν να κάνουν σωστά και με ασφάλεια.
Επιπλέον, οι επισκευές στην εξάτμιση δεν είναι δουλειά για οικιακό χώρο, ούτε ασφαλής για τον ερασιτέχνη, αφού χρειάζονται ανυψωτικό, κόψιμο, συγκόλληση και αντοχή στη θερμότητα.

Τέλος, η αλλαγή ιμάντα χρονισμού ή καδένας είναι ίσως η πιο επικίνδυνη παρέμβαση που μπορεί να κάνει κάποιος χωρίς εμπειρία ή τα κατάλληλα εργαλεία. Ένα λάθος στα δόντια του γραναζιού μπορεί να καταστρέψει τον κινητήρα. Εδώ, αξίζει να πληρώσεις ακόμα και παραπάνω για να το κάνει σωστά ένας επαγγελματίας.
Όσο δελεαστικό κι αν ακούγεται να κάνεις τα πάντα μόνος σου, η συντήρηση ενός αυτοκινήτου θέλει όρια. Μάθε να ξεχωρίζεις ποια είναι τα «εύκολα» και ποια τα «επικίνδυνα» και κέρδισε όχι μόνο χρήματα, αλλά και σιγουριά. Γιατί στο τέλος της ημέρας, το σημαντικότερο εξάρτημα του αυτοκινήτου παραμένει πάντα ο οδηγός.