Οι ζώνες ασφαλείας που μειώνουν την κατανάλωση του αυτοκινήτου – Πώς λειτουργούν

Μια νέα τεχνολογική πατέντα επιτρέπει στις κλασσικές ζώνες ασφαλείας να θερμαίνουν οδηγό και επιβάτες, αυξάνοντας ταυτόχρονα τη συνολική αυτονομία του οχήματος.
Οι ζώνες ασφαλείας είναι από τα πιο θεμελιώδη και παλαιότερα συστήματα παθητικής ασφάλειας που διαθέτει ένα αυτοκίνητο.
Η αποστολή τους, για χρόνια, ήταν να προστατεύσουν οδηγό και επιβάτες σε περίπτωση σύγκρουσης, μειώνοντας τις πιθανότητες σοβαρού τραυματισμού. Όμως, η ZF Lifetec, μια από τις κορυφαίες εταιρείες στον τομέα της ασφάλειας, έρχεται να δώσει σε αυτό το κλασικό σύστημα έναν εντελώς νέο και ανατρεπτικό ρόλο: Την αύξηση της αυτονομίας των οχημάτων, και ειδικότερα των ηλεκτρικών.
BUY NOW
Πρόκειται για ένα σύστημα που παρουσιάστηκε πρώτη φορά πριν από δύο χρόνια, όμως σήμερα εξελίσσεται σημαντικά με τη νέα γενιά Heated Seatbelt 2.0.Το σύστημα αυτό αξιοποιεί έναν βελτιωμένο αλγόριθμο και, προαιρετικά, μια ειδική ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου (ECU), ώστε να ρυθμίζει με ακρίβεια τη θερμότητα που μεταφέρει σε κάθε επιβάτη. Στόχος είναι η μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης από τον κλιματισμό, ο οποίος στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους «εχθρούς» της αυτονομίας. Σύμφωνα με τη ZF, η εξοικονόμηση μπορεί να φτάσει έως και το 6% περισσότερη αυτονομία, μια βελτίωση καθόλου αμελητέα, ειδικά σε συνθήκες χαμηλών θερμοκρασιών.

Η λειτουργία της θερμαινόμενης ζώνης δεν είναι απομονωμένη, αλλά συνεργάζεται με άλλα συστήματα θέρμανσης, όπως το θερμαινόμενο τιμόνι και τα θερμαινόμενα καθίσματα. Έτσι, η θέρμανση κατευθύνεται πιο άμεσα στο πάνω μέρος του σώματος του οδηγού και των επιβατών, με αποτέλεσμα η αίσθηση άνεσης να επιτυγχάνεται ταχύτερα σε σύγκριση με τα παραδοσιακό σύστημα θέρμανσης. Η διαδικασία, μάλιστα, είναι εντυπωσιακά άμεση, αφού μέσα σε περίπου ένα λεπτό η ζώνη αρχίζει να αποδίδει θερμότητα, ενώ μέσα σε δύο λεπτά μπορεί να φτάσει τους 40°C, ακόμη κι αν η εξωτερική θερμοκρασία βρίσκεται στους -5°C.

Η τεχνολογία κρύβεται στο εσωτερικό της ζώνης, η οποία έχει πάχος μόλις 1,3 χιλιοστά και διαθέτει τέσσερα λεπτά θερμαντικά καλώδια, κατάλληλου μήκους, ώστε να καλύπτουν τις κρίσιμες περιοχές του σώματος, ήτοι τη λεκάνη και το στήθος. Η μέγιστη θερμαντική ισχύς φτάνει τα 60 Watt, ενώ χάρη στην προηγμένη υφασμάτινη επένδυση παραμένει εξίσου εύκαμπτη και άνετη όπως μια συμβατική ζώνη ασφαλείας.
Ο πυρήνας του συστήματος είναι ένας αλγόριθμος-πατέντα της ZF Lifetec, ο οποίος κάνει συνεχείς υπολογισμούς ώστε να εξασφαλίζει την ιδανική θέρμανση με βάση διάφορες παραμέτρους, όπως τη θερμοκρασία του σώματος (37°C), την επιφανειακή θερμοκρασία της επιδερμίδας (32–34°C), την εξωτερική και εσωτερική θερμοκρασία της καμπίνας, ακόμη και την ηλιακή ακτινοβολία που δέχεται το όχημα.
Η νέα έκδοση μάλιστα δεν χρειάζεται αισθητήρες πάνω στη ζώνη, αφού αντλεί τα δεδομένα της από το σύστημα κλιματισμού και από το αλγοριθμικό της μοντέλο, επιτυγχάνοντας έτσι μεγαλύτερη απλότητα και αξιοπιστία.

Η πρακτική αξία της τεχνολογίας αυτής είναι προφανής: Σε χαμηλές θερμοκρασίες, η κατανάλωση ενέργειας για τη θέρμανση της καμπίνας μειώνεται, καθώς το «φορτίο» μοιράζεται στα επιμέρους συστήματα. Το αποτέλεσμα είναι ένα πιο αποδοτικό και στοχευμένο σύστημα θέρμανσης, που επιτρέπει στον κλιματισμό να λειτουργεί πιο ήπια. Για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αυτό σημαίνει μεγαλύτερη αυτονομία, λιγότερη ανάγκη για συχνές φορτίσεις και τελικά πιο άνετη καθημερινή χρήση, ακόμη και σε περιοχές ή χώρες με ιδιαίτερα σκληρούς χειμώνες.