Υπάρχει περίπτωση να δούμε εμπορική συμμαχία της Toyota με τη Nissan;

Toyota logo

Οι εξελίξεις στην ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία αποκτούν νέα διάσταση μετά το αποτυχημένο εγχείρημα συγχώνευσης μεταξύ της Honda και της Nissan - καθώς τώρα μπαίνει σε αυτό το παιχνίδι και η Toyota.

Σύμφωνα με πληροφορίες από τον Mainichi Shimbun, που επικαλείται και το Automotive News, η Toyota -μετά από αντίστοιχα διερευνητικά ανοίγματα προς τις Subaru, Mazda και Suzuki- φέρεται να προσέγγισε και τη Nissan για μια πιθανή συμμαχία.

Παλαιότερη συνεργασία μεταξύ των τριών ιαπωνικών κολοσσών της αυτοκινητοβιομηχανίας
Παλαιότερη συνεργασία μεταξύ των τριών ιαπωνικών κολοσσών της αυτοκινητοβιομηχανίας
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πλέον για τους Ιάπωνες η συγκέντρωση πόρων, οι συνεργασίες και οι οικονομίες κλίμακας μοιάζουν απαραίτητες, όχι μόνο για να επιβιώσουν αλλά και για να ανταγωνιστούν την Κίνα, την Ευρώπη και την Tesla στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης και της τεχνητής νοημοσύνης.

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή: στις 23 Δεκεμβρίου 2024, οι Nissan και Honda υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας με σκοπό να εξετάσουν πιθανή συγχώνευση. Ωστόσο, μόλις λίγες εβδομάδες αργότερα, στις 13 Φεβρουαρίου 2025, οι συνομιλίες κατέρρευσαν. Ο βασικός λόγος φέρεται να ήταν η άρνηση της Nissan να μετατραπεί σε θυγατρική της Honda.

Η απογοήτευση ήταν εμφανής και στον πρόεδρο της Toyota, Akio Toyoda, ο οποίος στη CES του Ιανουαρίου δήλωσε δημόσια πως μια “υπερ-συγχώνευση” μεταξύ Toyota και Nissan δεν είναι ρεαλιστική λόγω πιθανών παραβιάσεων αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Κι όμως, σύμφωνα με τον Mainichi Shimbun, μετά την αποτυχία της συμφωνίας με τη Honda, η ίδια η Toyota ξεκίνησε επαφές με τη Nissan. Πηγές του δημοσιεύματος αναφέρουν ότι ανώτατο στέλεχος της Toyota ξεκίνησε διαπραγματεύσεις για μια μορφή συνεργασίας. Η Nissan αρνήθηκε να σχολιάσει, ενώ η Toyota δήλωσε ότι μελετά το περιεχόμενο του άρθρου και θα απαντήσει επίσημα στη συνέχεια.

Η Toyota, που παρέμεινε για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων παγκοσμίως, ήδη έχει σημαντικά μετοχικά ποσοστά σε πολλές ιαπωνικές εταιρείες. Συγκεκριμένα 20% στη Subaru, 5,1% στη Mazda, 4,9% στη Suzuki και 5,9% στην Isuzu.

Η Nissan όμως είναι κολοσσός, με διαφορετική εταιρική κουλτούρα, δική της premium μάρκα (Infiniti) και βαθιά εμπλοκή στη συμμαχία Renault-Nissan-Mitsubishi. Συνεπώς, μια μετοχική εμπλοκή της Toyota θα απαιτούσε λεπτούς χειρισμούς – και πιθανόν μεγάλες ανακατατάξεις.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο νέος διευθύνων σύμβουλος της Nissan, Ivan Espinosa, δηλώνει ότι η εταιρεία είναι ανοικτή σε συνεργασίες, αλλά προτεραιότητα αποτελεί η εσωτερική αναδιοργάνωση μέσω του πλάνου Re:Nissan. Το πλάνο αυτό προβλέπει 20.000 απολύσεις, κλείσιμο 7 εργοστασίων, μείωση των κονδυλίων της έρευνας και εξέλιξης και μείωση κατά 70% στην πολυπλοκότητα εξαρτημάτων, μεταξύ άλλων. Και, επίσης, περαιτέρω επένδυση στην Infiniti.

Ο Espinoza υποστηρίζει ότι τα προβλήματα ξεκίνησαν το 2015, όταν υπό την ηγεσία του Carlos Ghosn η Nissan στόχευσε σε 8 εκατομμύρια πωλήσεις ετησίως. Όμως στην πράξη οι πωλήσεις για το οικονομικό έτος 2024 δεν ξεπέρασαν τα 3,3 εκατ. μονάδες.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ