Μπήκε ο ηλεκτρονικός «κόφτης» στα αυτοκίνητα - Πώς λειτουργεί

Ηλεκτρονικός κόφτης αυτοκίνητα πώς λειτουργεί

Ένα ακόμη σύστημα ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού γίνεται υποχρεωτικός εξοπλισμός στα καινούρια αυτοκίνητα που πωλούνται στην ΕΕ και αυτή τη φορά πρόκειται για τον ηλεκτρονικό "κόφτη".

Μεγάλα είναι τα νέα που φέρνει μαζί του ο Ιούλιος για τα συστήματα ασφάλειας με τα οποία πρέπει να εφοδιάζονται υποχρεωτικά όλα τα καινούρια μοντέλα που παρουσιάζονται για τις αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Από την 1η Ιουλίου, στη λίστα των υποχρεωτικών συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης των νέων μοντέλων που παρουσιάζονται και παίρνουν έγκριση για κυκλοφορία στην ΕΕ έρχεται να προστεθεί και το σύστημα «Έξυπνης» Υποβοήθησης Ταχύτητας (Intelligent Speed Assistance -ISA). Ένα πολλά υποσχόμενο σύστημα για την βελτίωση της ασφάλειας στους δρόμους της Ευρώπης, το οποίο είνα ήδη διαθέσιμο ως στάνταρ ή προαιρετικός εξοπλισμός σε πάρα πολλά δημοφιλή και μη μοντέλα που πωλούνται ήδη στην Ευρώπη.

Το ISA γίνεται τώρα μέρος του υποχρεωτικού εξοπλισμού των νέων μοντέλων που θα παρουσιάζονται για την ΕΕ (παίρνουν έγκριση τύπου), ενώ από τον Ιούλιο του 2024 θα είναι υποχρεωτικό και για τα νέα μοντέλα που διατίθενται ήδη στην αγορά. Να σημειωθεί ότι το ISA δεν αφορά μόνο τα αυτοκίνητα αλλά και τα καινούρια λεωφορεία και φορτηγά που πρόκειται να παρουσιαστούν.

Η "Έξυπνη" Υποβοήθηση Ταχύτητας (Intelligent Speed Assistance -ISA) βασίζεται για τη λειτουργία της σε μία κάμερα που χρησιμοποιεί για να αναγνωρίζει τις πινακίδες που ορίζουν τα όρια ταχύτητας στον εκάστοτε δρόμο και λειτουργεί μέσω του cruise control του οχήματος.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το σύστημα μπορεί επίσης να συνδέεται με το σύστημα γεωεντοπισμού του αυτοκινήτου (GPS) για να διασταυρώνει τα όρια ταχύτητας σε μια περιοχή και αφού το κάνει αυτό να «συμβουλεύει» τον οδηγό για το ενδεδειγμένο όριο ταχύτητας που πρέπει να κινείται ρυθμίζοντας ανάλογα και την ταχύτητα κίνησης του αυτοκινήτου. Να σημειωθεί ότι το σύστημα δίνει πάντα τη δυνατότητα στον οδηγό να το παρακάμψει εφόσον αυτός κρίνει ότι μια τέτοια δράση είναι για κάποιο λόγο απαραίτητη, ενώ μπορεί και να απενεργοποιηθεί εντελώς.

Κάθε κατασκευαστής μπορεί να επιλέξει μεταξύ διαφορετικών συστημάτων ISA. Το πιο απλό προειδοποιεί μόνο ηχητικά τον οδηγό του οχήματος για το όριο ταχύτητας σε μια περιοχή και το πιο προηγμένο μειώνει αυτόματα την ταχύτητα του οχήματος, ενημερώνοντας παράλληλα τον οδηγό.

Το ISA δεν χρησιμοποιεί το σύστημα πέδησης του αυτοκινήτου να να επιτευχθεί η επιθυμητή και εντός των ορίων ταχύτητα αλλά επεμβαίνει μόνο στο κινητήρα περιορίζοντας την παροχή ισχύος μέχρι η ταχύτητα να πέσει στο επιθυμητό όριο. Μετά από αυτό και εφόσον το σύστημα είναι ενεργοποιημένο δεν αφήνει τον οδηγό να αναπτύξει μεγαλύτερη ταχύτητα -ακόμη και αν πατάει περισσότερο το δεξί πεντάλ-, εκτός και αν ο τελευταίος το παρακάμψει.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Με την υποχρεωτική εφαρμογή του συστήματος ISA στα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται στην ΕΕ, και σύμφωνα με μελέτες του Ευρωπαϊκού Συμβούλιου Ασφάλειας των Μεταφορών (European Transport Safety Counsil -ETSC), τα τροχαία ατυχήματα που προκύπτουν από συγκρούσεις αναμένεται να μειωθούν κατά 30%, ενώ 20% αναμένεται να είναι η μείωση στα θανατηφόρα τροχαία.

Δείτε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ