Vector: Πώς έγιναν cult δύο αποτυχημένα αμερικανικά supercars των 1990s

Vector M12

Η Vector θέλησε πριν από τρεισήμισι δεκαετίες να γίνει η αμερικανική εκδοχή της Ferrari και της Lamborghini, σχεδίασε δύο μοντέλα, κατασκεύασε 14 και 17 αντίτυπά τους αντίστοιχα και κήρυξε πτώχευση. Ένα από αυτά τώρα πωλείται αρκετά ακριβά.

Πρόκειται για ένα παραμύθι της αμερικανικής αυτοκίνησης της δεκαετίας του 1990, που κατέληξε σε φιάσκο. Η Vector Motors, που ίδρυσε ο Αμερικανός Gerald Wiegert, σχεδίασε δύο αμφιβόλου αισθητικής διαστημικά supercars χρησιμοποιώντας εξαρτήματα από άλλους κατασκευαστές, αλλά σπανίως κατάφερνε να ολοκληρώσει την κατασκευή των αντιτύπων τους.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το πρώτο ήταν το Vector W8, το οποίο “βρισκόταν προς πώληση” την περίοδο 1990-'92 και φιλοδοξούσε να ανταγωνιστεί τους Ιταλούς κατασκευαστές με έναν εγκάρσια τοποθετημένο οκτακύλινδρο Turbo κινητήρα της GM, απόδοσης 650 ίππων και με τελική ταχύτητα 354 km/h. Κατασκευάστηκε σε μόλις 14 αντίτυπα.

Ο διάδοχος του W8, που είχε την ονομασία Vector Μ12, έκρυβε μια σειρά από εξαρτήματα της Lamborghini - για την ακρίβεια, ήταν μία Diablo τόσο στο σασί όσο και στον κινητήρα του, τον 12κύλινδρο των 5.7 λίτρων, που ήταν αυτή τη φορά τοποθετημένος στο διαμήκη άξονα.

Το μοτέρ αυτό απέδιδε 498 ίππους και 576 Nm ροπής μέσω 5τάχυτου μηχανικού κιβωτίου, εξασφαλίζοντας επιτάχυνση 0-100 km/h σε 4,8 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 304 km/h. Για εκείνη την εποχή οι επιδόσεις αυτές, ακόμα και για τα δεδομένα των supercars, ήταν διαστημικές.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το Vector M12 βρισκόταν “προς πώληση” την περίοδο 1995-'99, αλλά δεν γνώρισε ιδιαίτερη απήχηση παρά το φουτουριστικό του σχεδιασμό και τα μηχανικά μέρη της Lambo. Οι Αμερικανοί έδειχναν να προτιμούν μια αυθεντική, ιταλική Lamborghini, που μάλιστα κόστιζε και λιγότερο - και σίγουρα δεν βοήθησε και το άρθρο του αμερικανικού περιοδικού Autoweek που έγραψε ότι το Vector M12 είναι το χειρότερο αυτοκίνητο που έχει δοκιμάσει ποτέ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μέσα σε πέντε χρόνια, κατασκευάστηκαν μόλις 17 αντίτυπα του Μ12, εκ των οποίων τα 3 ήταν είτε πρωτότυπα είτε αγωνιστικά δοκιμών. Λέγεται πως ένα εκ των πρωτοτύπων ήταν ο διάδοχος του Μ12, με την ονομασία SRV8, που φυσικά δεν προχώρησε ποτέ, καθώς η Vector κήρυξε πτώχευση και δεν είχε καν τη δυνατότητα να πληρώσει τους Ιταλούς για να πάρει περισσότερους κινητήρες για την Μ12.

Παρόλα αυτά, όσα από τα αντίτυπα των δύο Vector W8 και Μ12 έχουν επιζήσει, έχουν περάσει πλέον στη σφαίρα του cult, του μύθου της αυτοκίνησης και του αμερικανικού ονείρου, ως δύο σχέδια μιας άλλης εποχής, και η συλλεκτική τους αξία είναι πολύ μεγαλύτερη από την οδηγική που είχαν τότε.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο οίκος δημοπρασιών των ΗΠΑ με την ονομασία Bring A Trailer ανακοίνωσε τώρα ότι έχει προς πώληση ένα κόκκινο αντίτυπο της Vector M12, του 1996, με μόλις 7.081 km στο κοντέρ του, προσεγμένο στην εντέλεια όλα αυτά τα χρόνια και με όλα τα επίσημα έγγραφά του.

Κι ο cult μύθος που το συνοδεύει, μαζί με την σπανιότητά του, μάλλον υπερκαλύπτουν την άθλια ποιότητα κατασκευής του και την αποκρουστική του εμφάνιση καθώς ο πωλητής του αυτοκινήτου φιλοδοξεί να πετύχει πολύ μεγαλύτερη τιμή από τις 230.000 δολάρια που είναι μέχρι στιγμής η υψηλότερη προσφορά.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ