Τι κάνει το κουμπί O/D στα αυτοκίνητα – Γιατί πλέον έχει εξαφανιστεί

od button

Αν έχετε οδηγήσει αυτόματο αυτοκίνητο δεκαπενταετίας, πιθανότατα θα θυμάστε ένα μικρό κουμπί με την ένδειξη O/D δίπλα στον επιλογέα των ταχυτήτων.

Το O/D προέρχεται από τη λέξη Overdrive και αναφέρεται στην τελευταία σχέση μετάδοσης του αυτόματου κιβωτίου, συνήθως την 4η ή την 5η. Πρόκειται για μια σχέση με αναλογία κάτω από 1:1, όπου οι τροχοί γυρίζουν πιο γρήγορα από τον στροφαλοφόρο άξονα, προσφέροντας χαμηλότερες στροφές σε υψηλές ταχύτητες, μειωμένη κατανάλωση καυσίμου και, φυσικά, λιγότερη φθορά.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Όταν ο οδηγός πατούσε το κουμπί O/D, εμφανιζόταν η ένδειξη O/D OFF στον πίνακα οργάνων και το σύστημα ουσιαστικά απενεργοποιούσε την τελευταία σχέση. Με αυτόν τον τρόπο, οι αλλαγές ταχυτήτων περιορίζονταν στις χαμηλότερες σχέσεις, κάτι που στην πράξη σήμαινε καλύτερη απόκριση του κινητήρα στην πόλη, αποτρέποντας το κιβώτιο από το να επιλέξει πρόωρα μια υψηλή σχέση που θα μείωνε τη ροπή ή θα ανάγκαζε τον οδηγό να πατήσει βαθιά το πόδι στο γκάζι ώστε να προκαλέσει kickdown.

Αυτή η λειτουργία είχε νόημα σε εποχές όπου τα αυτόματα κιβώτια είχαν μόλις 3 ή 4 σχέσεις και η “νοημοσύνη” τους περιοριζόταν σε απλές τεχνικές και σήματα που λάμβαναν από τον κινητήρα. Σήμερα, όμως, τα κιβώτια έχουν πολλαπλές σχέσεις, φτάνοντας ακόμη και τις 10, είναι σαφώς πιο εξελιγμένα, αφού ελέγχονται από ανεξάρτητες μονάδες και προσαρμόζονται δυναμικά στο οδηγικό στιλ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αντί για κουμπί O/D, οι κατασκευαστές προσφέρουν πλέον διάφορα οδηγικά προγράμματα (Sport, Eco κ.λπ.) ή χειροκίνητη επιλογή σχέσεων είτε μέσω paddles, είτε μέσω του επιλογέα. Ωστόσο, αν έχετε παλαιότερο μοντέλο με κουμπί O/D, η απενεργοποίησή του μπορεί να προσφέρει καλύτερη απόκριση σε αστικές συνθήκες, κάνοντας την εμπειρία οδήγησης πιο άμεση και διασκεδαστική.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ