Τι αποφάσισε ο νέος Δήμαρχος της Αθήνας για τα αυτοκίνητα;

kentro athin

Τι αποκάλυψε ο κ. Χάρης Δούκας για την ηλεκτροκίνηση, τους θανάτους από την ατμοσφαιρική ρύπανση αλλά και τα παραδείγματα που θέλει να μιμηθεί.

Τα σχέδια του Δήμου Αθηναίων για τη Βιώσιμη Κινητικότητα αλλά και για την ηλεκτροκίνηση αποκάλυψε ο νέος Δήμαρχος κ. Χάρης Δούκας μιλώντας στο συνέδριο Ecomobility.

Ο νέος Δήμαρχος ξεκαθάρισε ότι 3.500 θάνατοι στην πρωτεύουσα θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί αν τα μικρογραμμάρια σωματιδίων κυμαίνοντας σε χαμηλά επίπεδα που ορίζει και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας και ότι πολύ μεγάλο μέρος του Δημόσιου χώρου χρησιμοποιείται από αυτοκίνητα!

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Και βεβαίως στόχος είναι και το λέμε αλλά πρέπει να περάσουμε στην πράξη ώστε να γίνει μια πόλη ανθρωποκεντρική και όχι αυτοκινητοκεντρική» τόνισε με έμφαση ο κ. Δούκας προσθέτοντας ότι: «Στοχεύουμε να περιορίσουμε το αυτοκίνητο και να δούμε όλες τις διαθέσιμες ευρωπαϊκές πρακτικές για να κάνουμε αυτό».

Επίσης ο κ. Δούκας έκανε πολλές αναφορές σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις οι οποίες έχουν εφαρμόσει κάποιο πρόγραμμα απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων το οποίο μάλιστα τόνισε ότι χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης...

Πιο συγκεκριμένα ο νέος Δήμαρχος Αθηναίων επισήμανε μεταξύ άλλων ότι: «Για εμάς το θέμα της βιώσιμης κινητικότητας είναι απόλυτα συνυφασμένο όχι με την ποιότητα ζωής αλλά με τη ζωή στις πόλεις και βεβαίως με την ποιότητα του αέρα στην Αθήνα ειδικά που είναι πάρα πολύ δύσκολα τα πράγματα. Σκεφτείτε ότι το 2021 Διεθνές Περιοδικό εκτίμησε ότι 3.500 θάνατοι στην πόλη μας θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί εάν συμμορφωνόμασταν με τις οδηγίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και τα μικρογραμμάρια σωματιδίων από 14 ήταν 5 κάτι το οποίο θέτει και ο ΠΟΥ.

Καταλαβαίνει λοιπόν κανείς πόσο κρίσιμη είναι η Βιώσιμη Κινητικότητα και η αλλαγή στη συμπεριφορά αλλά και την τεχνολογία και βεβαίως να πως ότι και τον Φεβρουάριο του 2023 το ευρωπαϊκό δικαστήριο επικύρωσε την καταδίκη της χώρας μας για την κακή ποιότητα του αέρα και για τα ελλειπή μέτρα περιορισμού της ρύπανσης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στην Αθήνα πολύ μεγάλο μέρος του Δημόσιου χώρου χρησιμοποιείται από αυτοκίνητα. Και αυτά είναι στην συντριπτική τους πλειοψηφία συμβατικά, λίγα είναι υβριδικά και ελάχιστα είναι ηλεκτρικά και δεν γνωρίζω αν κανένα από αυτά κινείται με υδρογόνο.

Η Μητροπολιτική περιοχή της πρωτεύουσας παρουσιάζει τον μεγαλύτερο δείκτη επιβατικών οχημάτων ανά κάτοικο σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις και είναι στις πρώτες 28 θέσεις παγκοσμίως μεταξύ των πόλεων με την μεγαλύτερη κυκλοφοριακή συμφόρηση. Δεν χρειαζόταν και ο δείκτης αυτός καθώς το ζούμε καθημερινά όλοι μας στις μετακινήσεις μας.

Και βεβαίως στόχος είναι και το λέμε αλλά πρέπει να περάσουμε στην πράξη ώστε να γίνει μια πόλη ανθρωποκεντρική και όχι αυτοκινητοκεντρική.

Στοχεύουμε να περιορίσουμε το αυτοκίνητο και να δούμε όλες τις διαθέσιμες ευρωπαϊκές πρακτικές για να κάνουμε αυτό.

Επιτρέψτε μου να σας πω δύο - τρία παραδείγματα που μου έχουν κάνει εντύπωση και θα προσπαθήσουμε να τα περάσουμε και στην Αθήνα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πρώτο η ισπανική πόλη Ποντεβέδρα η οποία πριν αρκετά χρόνια αποφάσισαν ότι βγαίνει το αμάξι. Το 70% των μετακινήσεων μέσα στην πόλη γίνονται με τα πόδια και το κατάφεραν πριν από 20 χρόνια. Παίρνω ως παράδειγμα αυτή την πόλη γιατί έχουμε δεδομένα πια που δείχνουν ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση από αυτή την επιλογή μειώθηκε κατά 70%, έχουν μηδενιστεί οι θάνατοι από τροχαία και 12.000 άνθρωποι έχουν μετακομίσει στο κέντρο της και ο δήμαρχος ο οποίος εκλέγεται για χρόνια εκεί τονίζει ότι τα αυτοκίνητα δεν έχουν μεγαλύτερα δικαιώματα στην πόλη από οποινδήποτε άλλον.

Μια άλλη πανέμορφη πιο γνωστή πόλη, η Βαρκελώνη, χρησιμοποιεί τώρα που μιλάμε το Ταμείο Ανάκαμψης για να δημιουργήσει Ζώνες Καθαρού Αέρα. Και πως το κάνει αυτό; Χρηματοδοτεί την απόσυρση ρυπογόνων οχημάτων και ενισχύει τη χρήση Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και με χαρά άκουσα την υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών ότι μέχρι τον Απρίλιο θα έχουμε 140 ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα και αυτό πραγματικά θα μας λύσει τα χέρια και θα μας βοηθήσει να προχωρήσουμε σε αντίστοιχες δράσεις.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στο Παρίσι είναι σε ένα τρομερό μετασχηματισμό ενόψει και των Ολυμπιακών Αγώνων με το πρόγραμμα «Το Παρίσι Αναπνέει» και απαγορεύει την κυκλοφορία αυτοκινήτων σε ολόκληρες περιοχές τις Κυριακές και τις αργίες. Μια αρκετά στριφνή δράση η οποία όμως έχει περπατήσει πάρα πολύ.

Το Λονδίνο έχει χρηματοδοτήσει πρόγραμμα απόσυρσης ύψους 200 εκατ. ευρώ με οικονομικά κίνητρα για όσα αυτοκίνητα δεν πληρούν τις προδιαγραφές και κυρίως στοχεύει σε ευάλωτους πολίτες και έχει και μια άλλη εφαρμογή που δεν είναι άλλη από το  Carpooling. Όποιος χρησιμοποιεί αυτοκίνητο και παίρνει μαζί τους και κάποιους άλλους επιβάτες έχει τη δυνατότητα να έχει δωρεάν στάθμευση σε κάποια από τα Δημοτικά πάρκινγκ και αυτό θέλουμε να κάνουμε και εμείς.

Βεβαίως υπάρχουν και άλλες δυνατότητες για τους επαγγελματίες σε διάφορες πόλεις όπως στη Σκωτία όπου υπάρχει πολύ μεγάλη εξέλιξη στα ηλεκτρικά οχήματα, στην ιδιωτική μίσθωση, στα Ταξί και αυτό δείχνει τελικά ότι υπάρχουν λύσεις και ότι μπορούμε όλοι αυτές να τις εφαρμόσουμε αν υπάρξει η πολιτική βούληση. Και εμείς την έχουμε και μάλιστα πρόσφατα κάναμε και συναντήσεις με την Γενική Διεύθυνση Περιφερειών και με την Γενική Διεύθυνση Ενέργειας και πραγματικά διαπιστώσαμε και εμείς ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και συνολικότερα η ΕΕ θέλει να προχωρήσει με μεγαλύτερη γενναιότητα και αποφασιστικότητα σε δράσεις για την απόσυρση των παλαιών οχημάτων και να καταφέρουμε να διώξουμε τα αυτοκίνητα από την πόλη και όσα μένουνε να είναι ηλεκτροκίνητα και βεβαίως να ενισχύσουμε πάρα πολύ τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η τεχνολογία επίσης έχει εξελιχθεί πάρα πολύ και η μετάβαση στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα είναι εφικτή αλλά υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις.

Πρώτη: Οι υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων η οποία είναι μία πολύ κρίσιμη συνιστώσα. Η Αθήνα πρέπει να δημιουργήσει υποδομές φόρτισης και πρέπει να ενθαρρύνουμε τις συγκεκριμένες επενδύσεις ώστε παράλληλα να αυξήσουμε και τους σταθμούς φόρτισης.

Επίσης ο ιδιωτικός χώρος στάθμευσης στην Αθήνα είναι σπάνιος και επομένως απαιτούνται περισσότεροι δημόσιοι φορτιστές αλλά ταυτόχρονα να προγραμματιστεί σωστά ο αριθμός των φορτιστών όχι στοχεύοντας σε ένα συγκεκριμένο αριθμό αλλά στοχεύοντας σε μια αναλογία.»

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ