Τι αποφάσισε η ΕΕ για το ΚΤΕΟ των αυτοκινήτων με ηλικία άνω των 10 ετών;

KTEO

Στις μεταρρυθμίσεις περιλαμβάνονται η ακριβέστερη παρακολούθηση των εκπομπών ρύπων και η μεγαλύτερη διαφάνεια όσον αφορά τα χιλιόμετρα.

Τέλος οι φήμες για ετήσιο έλεγχο από ΚΤΕΟ στα οχήματα άνω των 10 ετών έβαλε η Ευρωπαϊκή Ένωση μετά από μια έντονη συζήτηση. Αυτή η αναμενόμενη απόφαση φέρνει ανακούφιση σε εκατομμύρια οδηγούς, αν και τα ζητήματα οδικής ασφάλειας και ρύπανσης παραμένουν στο επίκεντρο των ευρωπαϊκών συζητήσεων.

Πιο συγκεκριμένα για αρκετούς μήνες, οι ευρωπαϊκές αρχές εργάζονταν για την αναθεώρηση των κανόνων τεχνικού ελέγχου οχημάτων που ίσχυαν από το 2014. Μία από τις βασικές προτάσεις ήταν η υποχρεωτική διενέργεια ετήσιων ελέγχων για τα αυτοκίνητα και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα ηλικίας άνω των 10 ετών. Ο δεδηλωμένος στόχος ήταν διττός, πρώτον, η βελτίωση της οδικής ασφάλειας και, δεύτερον, η μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των παλαιότερων οχημάτων.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ωστόσο, αυτή η ιδέα, η οποία αναβίωσε τον περασμένο Απρίλιο, δεν άντεξε στην οικονομική πραγματικότητα. Αυτή η ετήσια απαίτηση θα είχε δημιουργήσει πρόσθετο κόστος για τους οδηγούς, ένα σημείο που κρίθηκε απαράδεκτο από πολλά κράτη μέλη. Ως αποτέλεσμα, οι υπουργοί Μεταφορών των 27 ευρωπαϊκών χωρών απέρριψαν επίσημα το μέτρο.

Συνεπώς, οι έλεγχοι οχημάτων θα διατηρήσουν το συνηθισμένο τους πρόγραμμα σε ολόκληρη την Ένωση που περιλαμβάνει την πρώτη επίσκεψη μετά από 4 χρόνια, στη συνέχεια επανέλεγχο κάθε 2 χρόνια και κάθε 5 χρόνια για τα κλασικά οχήματα. Στην Ελλάδα οι αντίκες περνούν από ΚΤΕΟ κάθε χρόνο.

Αυτή η κανονιστική σταθερότητα προσφέρει κάποια ανακούφιση στους ιδιοκτήτες κλασικών αυτοκινήτων άλλων κρατών μελών (εκτός της Ελλάδας), οι οποίοι συχνά επικρίνονται, ειδικά όσον αφορά τη ρύπανση. Ωστόσο, η χρήση τους μερικές φορές παραμένει περιθωριακή.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Προς έναν πιο έξυπνο έλεγχο;

Ενώ η συχνότητα των επιθεωρήσεων θα παραμείνει η ίδια, ωστόσο οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται μάλλον θα εξελιχθούν. Η έμφαση δίνεται στις ρυπογόνες εκπομπές. Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει νέες μεθόδους μέτρησης, ιδίως για τα οξείδια του αζώτου (NOx) και τα σωματίδια. Αυτά δεν ρυθμίζονται επαρκώς επί του παρόντος από το υπάρχον σύστημα επιθεώρησης οχημάτων.

Αυτές οι αλλαγές στοχεύουν στην καλύτερη απεικόνιση των πραγματικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων των οχημάτων, ιδίως των πετρελαιοκίνητων οχημάτων, τα οποία συχνά επικρίνονται για τις υπερβολικές εκπομπές τους.

Ένα άλλο ζήτημα που βρίσκεται σε εξέλιξη είναι η παραβίαση του οδομέτρου ή αλλιώς το γύρισμα των χιλιομέτρων. Πρόκειται για μια ευρωπαϊκή μάστιγα. Σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, περισσότερα από ένα στα δέκα οχήματα στην Ευρώπη επηρεάζονται, ιδίως μεταξύ των λιγότερο ακριβών μοντέλων. Αυτό το είδος απάτης διαστρεβλώνει την αξία του οχήματος και μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια του μελλοντικού αγοραστή.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σε πολλά κράτη μέλη, οι εκθέσεις τεχνικού ελέγχου οχημάτων ήδη επισημαίνουν ανωμαλίες. Ωστόσο, ένα εναρμονισμένο σύστημα σε ευρωπαϊκό επίπεδο θα αποτελούσε ένα σημαντικό βήμα προς την αποτελεσματική καταπολέμηση αυτών των πρακτικών. Η πρόκληση παραμένει ο καθορισμός κοινών μεθόδων και αξιόπιστων τεχνικών εργαλείων που θα γίνονται δεκτά από όλα τα κράτη μέλη.

Πιο λεπτομερής παρακολούθηση

Η ιδέα των ετήσιων τεχνικών ελέγχων οχημάτων για αυτοκίνητα άνω των δέκα ετών έχει απορριφθεί οριστικά, στο όνομα της προστασίας της αγοραστικής δύναμης. Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν σκοπεύει να σταματήσει εκεί. Οι μελλοντικές μεταρρυθμίσεις στις τεχνικές επιθεωρήσεις οχημάτων θα στοχεύουν στην ακριβέστερη παρακολούθηση των εκπομπών ρύπων και στη μεγαλύτερη διαφάνεια όσον αφορά τα χιλιόμετρα.

Αυτά τα μέτρα μπορεί να είναι περίπλοκα στην εφαρμογή τους, αλλά θα μπορούσαν να μεταμορφώσουν ριζικά τον τεχνικό έλεγχο του αύριο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο Έλληνας Επίτροπος της Κομισιόν για τις Μεταφορές κ. Απόστολος Τζιτζικώστας στο πλαίσιο της ομιλίας του για τους Τεχνικούς Ελέγχους των Οχημάτων (ΚΤΕΟ) τόνισε μεταξύ άλλων ότι: «Η Ευρωπαϊκοί δρόμοι θεωρούνται οι ασφαλέστεροι στον κόσμο ωστόσο είμαστε ακόμη μακριά από τους στόχους που έχει θέσει η ΕΕ καθώς 20.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε κάποιο τροχαίο δυστύχημα ενώ 70.000 άνθρωποι έχασαν πρόωρα την ζωή τους εξαιτίας της ποιότητας του αέρα. Αυτοί οι αριθμοί είναι απολύτως απαράδεκτοι και αντιπροσωπεύουν ένα πολύ μεγάλο κόστος τόσο για τις κοινωνίες όσο και για τους κρατικούς προϋπολογισμούς. Τα ΚΤΕΟ έχουν διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην βελτίωση ποιότητας του αέρα αλλά και στην βελτίωση της ασφάλειας των οχημάτων. Όμως οι τεχνικοί έλεγχοι θα πρέπει να ενταθούν και για αυτό το λόγο η Κομισιόν πρότεινε αυτή τη δέσμη μέτρων ώστε να έχουμε απτά αποτελέσματα σε τρεις τομείς που είναι η ασφάλεια των δρόμων, η ποιότητα των αέρα και η κινητικότητα που επιδρούν άμεσα στην ζωή των πολιτών. Για αυτό τον λόγο είμαι εδώ και είμαι ανοικτός σε προτάσεις για να ευθυγραμμιστούν όλα τα κράτη μέλη σχετικά με τους ελέγχους ΚΤΕΟ στην ΕΕ. Μάλιστα εκτός από τους ελέγχους στα ΚΤΕΟ μπορούν να γίνουν έλεγχοι και εξ αποστάσεως που πραγματοποιούν άλλες προηγμένες χώρες βελτιώνοντας πολύ τα αποτελέσματα. Την ίδια στιγμή πρέπει τα διανυθέντα χιλιόμετρα όλων των οχημάτων στην ΕΕ να μπορούν να βεβαιωθούν σε όλα τα κράτη μέλη περιορίζοντας τις απάτες έναντι ανυποψίαστων καταναλωτών

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ