Ευκολότερη σύγκριση του αποτυπώματος άνθρακα των υπηρεσιών μεταφορών - Μειωμένος κίνδυνος οικολογικού ξεπλύματος
Οι διαπραγματευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου πρόσφατα συμφώνησαν σε μια ενιαία μεθοδολογία της ΕΕ για τον υπολογισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τις υπηρεσίες μεταφορών.
Σύμφωνα με την προκαταρκτική συμφωνία, οι νέοι κανόνες θα διευκολύνουν τη σύγκριση της περιβαλλοντικής απόδοσης διαφορετικών τρόπων μεταφοράς σε ολόκληρη την ΕΕ, βοηθώντας τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις να κάνουν ενημερωμένες επιλογές και μειώνοντας τον κίνδυνο του «παραποιημένων» στοιχείων.
BUY NOW
Ενιαία μέθοδος
Οι νέοι κανόνες δεν θα υποχρεώνουν τις εταιρείες μεταφορών να υπολογίζουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Ωστόσο, εάν επιλέξουν να το πράξουν, για παράδειγμα για σκοπούς αναφοράς, συμβατικούς ή μάρκετινγκ, ή όταν απαιτείται από άλλους κανόνες της ΕΕ, θα υποχρεούνται να εφαρμόζουν την κοινή μεθοδολογία της ΕΕ.
Η βασική αρχή που διέπει τη μεθοδολογία είναι η καταμέτρηση των εκπομπών που προκύπτουν από τη χρήση οχημάτων και την παροχή ενέργειας κατά τη διάρκεια των μεταφορών. Για την ενίσχυση της ακρίβειας, η συμφωνία δίνει προτεραιότητα στη χρήση πρωτογενών δεδομένων έναντι των εκτιμήσεων ή των προεπιλεγμένων τιμών των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, παρέχοντας παράλληλα κίνητρα στους φορείς εκμετάλλευσης που μετρούν απευθείας τις εκπομπές τους.
Υποστήριξη για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις
Για να μειωθεί το διοικητικό και οικονομικό βάρος για τις εταιρείες, ιδίως για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ), οι Ευρωβουλευτές εξασφάλισαν τη δέσμευση της Επιτροπής να αναπτύξει ένα δημόσιο, απλό και δωρεάν εργαλείο υπολογισμού, υποστηριζόμενο από εγχειρίδιο για τον τρόπο χρήσης του. Η Επιτροπή έχει προθεσμία τεσσάρων ετών για να αναπτύξει αυτό το εργαλείο.
Προετοιμασία για τις εκπομπές του κύκλου ζωής
Η προκαταρκτική συμφωνία αναγνωρίζει ότι η τρέχουσα μεθοδολογία δεν καλύπτει ακόμη τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής των υπηρεσιών μεταφορών. Οι Ευρωβουλευτές διασφάλισαν ότι εντός τεσσάρων ετών από την έναρξη εφαρμογής των νέων κανόνων, η Επιτροπή θα αξιολογήσει τη δυνατότητα επέκτασης της μεθοδολογίας της ΕΕ ώστε να περιλαμβάνει τις εκπομπές του κύκλου ζωής, όπως αυτές από την κατασκευή οχημάτων, την παραγωγή ενέργειας, τη συντήρηση, τη χρήση και το τέλος του κύκλου ζωής τους, μόλις το επιτρέψουν επαρκή δεδομένα και η διεθνής πρόοδος. Αυτή η αξιολόγηση θα καθοδηγήσει τις μελλοντικές ενημερώσεις των κανόνων.
Ο εισηγητής της Επιτροπής Περιβάλλοντος, Antonio Decaro (Ιταλία), δήλωσε: «Με τη συμφωνία, εισάγουμε ένα νέο κανονιστικό πλαίσιο που αποτελεί σημαντικό βήμα προς τα εμπρός για τη διαφάνεια και την αξιοπιστία των περιβαλλοντικών δεδομένων στον τομέα των μεταφορών. Προωθώντας τη χρήση πρωτογενών δεδομένων, διασφαλίζουμε ακριβέστερη μέτρηση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, σύμφωνα με τους κλιματικούς στόχους της Ευρώπης. Αυτό στέλνει επίσης ένα ισχυρό μήνυμα στους καταναλωτές, οι οποίοι θα μπορούν να κάνουν τις επιλογές τους με πιο ενημερωμένο και διαφανή τρόπο».
Ο εισηγητής της Επιτροπής Μεταφορών, Norbert Lins (Γερμανία), πρόσθεσε: «Οι νέοι κανόνες θα διευκολύνουν τις επιχειρήσεις να αναφέρουν με ακρίβεια τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Η συμφωνία περιλαμβάνει ειδικά κίνητρα για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ) ώστε να εφαρμόζουν το πρότυπο ISO χωρίς να επιβαρύνονται με υπερβολικά διοικητικά καθήκοντα. Οι ΜΜΕ θα έχουν επίσης πρόσβαση σε ένα δωρεάν εργαλείο υπολογισμού, διευκολύνοντας τη συμμετοχή τους σε βελτιωμένες μετρήσεις αερίων του θερμοκηπίου – συμπεριλαμβανομένης της επιλογής χρήσης πρωτογενών δεδομένων. Επιπλέον, η αξιολόγηση του κύκλου ζωής θα παραμείνει στο τραπέζι για το εγγύς μέλλον, σηματοδοτώντας τη συνεχή ανάπτυξη και εξέταση σε αυτόν τον τομέα. Αυτή η συνεχής αξιολόγηση θα ενισχύσει περαιτέρω την αξιοπιστία και τη διαφάνεια των υπολογισμών των εκπομπών καθώς το πλαίσιο εξελίσσεται».
Η προκαταρκτική συμφωνία πρέπει ακόμη να εγκριθεί από το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο. Με ορισμένες εξαιρέσεις, οι νέοι κανόνες θα ισχύσουν τεσσεράμισι χρόνια μετά τη δημοσίευσή τους και την έναρξη ισχύος τους.