Ο θρυλικός 5κύλινδρος κινητήρας της Audi γίνεται 50 ετών

Audi 5κύλινδρος

Η Audi θα γιορτάσει μια πολύ ξεχωριστή επέτειο το 2026: τα 50 χρόνια του πεντακύλινδρου κινητήρα, ο οποίος πέρασε για πρώτη φορά στη γραμμή παραγωγής το 1976.

Οι πεντακύλινδροι κινητήρες της Audi έχουν ξεχωριστή θέση στην ιστορία της μάρκας και είναι βαθιά ριζωμένοι στο τεχνολογικό της DNA. Έχουν συμβάλει καθοριστικά στη διαμόρφωση του «Vorsprung durch Technik», τόσο μέσα από τις πολυάριθμες επιτυχίες τους στον μηχανοκίνητο αθλητισμό όσο και χάρη στην εξαιρετική απόδοσή τους στη μαζική παραγωγή. Μέχρι σήμερα, ο 2.5 TFSI συνεχίζει να προσφέρει μια εντυπωσιακά υποβλητική οδηγική εμπειρία, συνδυάζοντας υψηλές επιδόσεις με τον χαρακτηριστικό, αναγνωρίσιμο ήχο του.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ: 50 χρόνια πορείας στη μαζική παραγωγή και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο πρώτος πεντακύλινδρος κινητήρας της Audi έκανε το ντεμπούτο του το 1976 στο Audi 100 (C2), ένα μοντέλο γνωστό εσωτερικά ως Type 43 και σχεδιασμένο να τοποθετηθεί υψηλότερα στην αγορά από τον προκάτοχό του. Οι τετρακύλινδροι κινητήρες της εποχής δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των δημιουργών του, οδηγώντας τους μηχανικούς της Audi –ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 1970 – να εξετάσουν εναλλακτικές λύσεις.

Audi κινητήρας

Turbo και άμεσος ψεκασμός στο Audi TT RS

Το 2009, τριάντα χρόνια μετά το ντεμπούτο του πρώτου υπερτροφοδοτούμενου πεντακύλινδρου βενζινοκινητήρα, ο θρύλος επέστρεψε μέσα από το Audi TT RS. Ο εγκάρσια τοποθετημένος κινητήρας των 2,5 λίτρων, εξελιγμένος από την quattro GmbH, απέδιδε 250 kW (340 PS) χάρη στον συνδυασμό υπερσυμπίεσης και άμεσου ψεκασμού βενζίνης, προσφέροντας επιδόσεις που ξεχώρισαν και στο RS 3 Sportback.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το 2012, η Audi παρουσίασε το TT RS plus, ανεβάζοντας την ισχύ στα 265 kW (360 PS). Έναν χρόνο αργότερα, το RS Q3 έγινε το πρώτο compact SUV που ενσωμάτωσε τη φιλοσοφία του πεντακύλινδρου κινητήρα υψηλών επιδόσεων, ανοίγοντας ένα νέο τμήμα της αγοράς. Όπως και στα TT RS και RS 3, ο πεντακύλινδρος κινητήρας των 2,5 λίτρων αποτελούσε τη βασική κινητήρια μονάδα.

Το 2016 παρουσιάστηκε η νέα γενιά του πεντακύλινδρου κινητήρα, η οποία ενσωμάτωσε ελαφριά υλικά, περιορισμένες εσωτερικές τριβές και βελτιστοποιημένη θερμική και ενεργειακή απόδοση. Παρά τη διατήρηση της χωρητικότητας στα 2.480 cc, οι μηχανικοί πέτυχαν αύξηση ισχύος κατά 17%, φτάνοντας τα 294 kW (400 PS) και τα 480 Nm μέγιστης ροπής — μια εξέλιξη που επιβεβαίωσε τον 2.5 TFSI ως ένα από τα κορυφαία σύνολα υψηλών επιδόσεων στην κατηγορία των compact sports μοντέλων.

Audi κινητήρας
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

400 PS και 500 Nm στο Audi RS 3

Από το 2021, το Audi RS 3 εξοπλίζεται με μια εξελιγμένη εκδοχή του 2.5 TFSI, πιο ισχυρή από κάθε προηγούμενη. Το compact σπορ μοντέλο επιταχύνει από 0–100 km/h σε 3,8 δευτερόλεπτα, ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 250 km/h – ή στα 280 km/h προαιρετικά. Με το πακέτο RS Dynamic και τα κεραμικά φρένα, η τελική ταχύτητα φτάνει τα 290 km/h.

Ο καθοριστικός παράγοντας πίσω από αυτές τις επιδόσεις είναι η σημαντικά αυξημένη ροπή. Ο 2.5 TFSI αποδίδει πλέον 500 Nm, διαθέσιμα από τις 2.250 έως τις 5.600 σ.α.λ., δηλαδή 20 Nm περισσότερα από το προηγούμενο μοντέλο. Η αύξηση αυτή επιτρέπει ακόμη ταχύτερη απόκριση και πιο έντονη επιτάχυνση στις μεσαίες στροφές.

Η μέγιστη ισχύς των 294 kW (400 PS) είναι πλέον διαθέσιμη νωρίτερα, από τις 5.600 σ.α.λ., και παραμένει σε ένα ευρύ φάσμα έως τις 7.000 σ.α.λ. Επιπλέον, μια νέα μονάδα ελέγχου κινητήρα διασφαλίζει ταχύτερο και πιο ακριβή συντονισμό όλων των στοιχείων του συστήματος κίνησης, αναβαθμίζοντας συνολικά τα οδηγικά χαρακτηριστικά.

Audi κινητήρας
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο ΗΧΟΣ: υποβλητικός και αδιαμφισβήτητος

Ο βραχνός τόνος του πεντακύλινδρου κινητήρα δημιουργεί μια ιδιαίτερα υποβλητική εμπειρία οδήγησης. Ο ξεχωριστός του ήχος οφείλεται τόσο στον μονό αριθμό κυλίνδρων όσο και στη μοναδική ακολουθία ανάφλεξης 1-2-4-5-3, η οποία εναλλάσσει παλμούς μεταξύ κυλίνδρων που βρίσκονται κοντά και άλλων σε μεγαλύτερη απόσταση, μέσα σε 144 μοίρες περιστροφής του στροφαλοφόρου άξονα. Το αποτέλεσμα είναι ένας χαρακτηριστικός ρυθμός και ένας ηχητικός χαρακτήρας που διακρίνει τον 2.5 TFSI.

Στον ιδιαίτερο αυτό ήχο συμβάλλει και η γεωμετρία της πολλαπλής εξαγωγής, η οποία δημιουργεί διαφορετικούς χρόνους ροής καυσαερίων μεταξύ των βαλβίδων εξαγωγής και του υπερσυμπιεστή. Το ηχητικό αυτό αποτύπωμα ενισχύεται ακόμη περισσότερο χάρη στον πλήρως μεταβλητό έλεγχο των βαλβίδων εξαγωγής, ο οποίος έκανε πρεμιέρα το 2021 στο RS 3 Sportback τρίτης γενιάς και στο RS 3 Sedan δεύτερης γενιάς. Το σύστημα επιτρέπει στα πτερύγια να λαμβάνουν ενδιάμεσες θέσεις ανάλογα με το πρόγραμμα οδήγησης στο Audi drive select.

Στις ρυθμίσεις dynamic, RS Performance και RS Torque Rear, τα πτερύγια ανοίγουν αισθητά νωρίτερα σε σχέση με τα υπόλοιπα προγράμματα, τονίζοντας ακόμη περισσότερο τα υποβλητικά ηχητικά χαρακτηριστικά του κινητήρα. Ο γνώριμος ήχος του πεντακύλινδρου αναδεικνύεται ακόμη ισχυρότερα με το προαιρετικό σύστημα εξάτμισης RS sports, το οποίο προσφέρει έναν ακόμη πιο σπορ και ξεχωριστό ακουστικό τόνο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Audi κινητήρας

Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ: 2.5 TFSI με υπερσυμπίεση

Κατά την εξέλιξη της τρέχουσας γενιάς του πεντακύλινδρου κινητήρα — ο οποίος έκανε το ντεμπούτο του το 2016 — η Audi έδωσε έμφαση στη μέγιστη απόδοση και στην ελαφριά κατασκευή. Στο Audi RS 3 (μεικτή κατανάλωση καυσίμου σε l/100 km: 9,6–9,1· μεικτές εκπομπές CO₂ σε g/km: 217–207· Κλάση CO₂: G), ο κινητήρας, γνωστός εσωτερικά ως EA855 Evo Sport, αποδίδει 400 PS και 500 Nm ροπής. Ο συνδυασμός αυτός εξασφαλίζει εντυπωσιακή επιτάχυνση στις μεσαίες στροφές και κορυφαία ισχύ: το compact σπορ μοντέλο επιταχύνει από 0–100 km/h σε 3,8 δευτερόλεπτα και φτάνει σε τελική ταχύτητα έως 290 km/h.

Η συντομογραφία TFSI υποδηλώνει υπερσυμπίεση και άμεσο ψεκασμό. Ο 2.5 TFSI χρησιμοποιεί διπλό σύστημα ψεκασμού τόσο στην πολλαπλή εισαγωγής όσο και απευθείας στον θάλαμο καύσης, σε συνδυασμό με το σύστημα Audi valvelift για μεταβλητό έλεγχο των βαλβίδων εξαγωγής. Αυτές οι τεχνολογίες επιτρέπουν ακριβέστερη διαχείριση του μείγματος αέρα/καυσίμου, προσφέροντας ιδανική παροχή ισχύος με μειωμένη κατανάλωση. Το καύσιμο ψεκάζεται σε πίεση 250 bar, ενώ ο μεγάλος υπερσυμπιεστής παράγει 1,5 bar πίεσης υπερπλήρωσης (σχετική)/2,5 bar (απόλυτη).

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Audi κινητήρας

Η κυλινδροκεφαλή, τα ρουλεμάν, τα έμβολα και ο στροφαλοφόρος άξονας είναι κατασκευασμένα από υλικά υψηλής αντοχής. Παράλληλα, η Audi χρησιμοποιεί ελαφριά υλικά σε πολλά επιμέρους εξαρτήματα, βελτιώνοντας την απόκριση και την προθυμία του κινητήρα να ανεβάζει στροφές. Με συνολικό βάρος περίπου 160 κιλά και μήκος μικρότερο από 50 εκατοστά, ο πεντακύλινδρος είναι ιδιαίτερα συμπαγής. Ο μακράς διαδρομής σχεδιασμός του (82,5 mm x 92,8 mm) τον καθιστά ιδανικό για εγκάρσια τοποθέτηση.

Ο στροφαλοθάλαμος κατασκευάζεται από αλουμίνιο, μειώνοντας σημαντικά το βάρος σε σχέση με τα παλαιότερα εξαρτήματα από φαιό χυτοσίδηρο. Ο στροφαλοφόρος άξονας, με κοίλη επιφάνεια κεφαλής, συμβάλλει στη μείωση της μάζας που περιστρέφεται, στοιχείο που ενισχύει την απόκριση. Επιπλέον, χρησιμοποιούνται ελαφριά υλικά όπως κάρτερ λαδιού από μαγνήσιο και τροχαλίες ιμάντα αλουμινίου.

Audi κινητήρας
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ειδικά μέτρα συμβάλλουν στη μείωση εσωτερικών τριβών, φθοράς και κατανάλωσης καυσίμου. Ανάμεσά τους περιλαμβάνονται χιτώνια κυλίνδρων με επικάλυψη πλάσματος και κανάλια λαδιού στη βάση των εμβόλων για αποτελεσματικότερη ψύξη.

Το καινοτόμο σύστημα θερμικής διαχείρισης με ελεγχόμενη αντλία ψυκτικού μειώνει περαιτέρω τις τριβές και βελτιώνει την οικονομία καυσίμου. Μετά από κρύα εκκίνηση, η αντλία δεν κυκλοφορεί αμέσως το ψυκτικό στην κυλινδροκεφαλή, επιτρέποντας στον κινητήρα να φτάσει ταχύτερα στη θερμοκρασία λειτουργίας. Η αντλία λαδιού αλουμινίου προσαρμόζει την πίεση ανάλογα με τις απαιτήσεις, ενώ το Audi valvelift μεταβάλλει τη διάρκεια ανοίγματος των βαλβίδων εξαγωγής σε δύο στάδια, εξασφαλίζοντας χαμηλή κατανάλωση σε μερικό φορτίο και άμεση απόκριση σε πλήρες φορτίο.

Οι δοκιμές εξέλιξης καλύπτουν όλες τις ευρωπαϊκές κλιματικές ζώνες, από τον βορρά έως τον νότο, καθώς και οδήγηση σε ζεστό και ψυχρό περιβάλλον, δοκιμές σε διαφορετικά υψόμετρα και αξιολόγηση αντοχής στο απαιτητικό βόρειο τμήμα του Nürburgring. Χιλιάδες χιλιόμετρα δοκιμών εξασφαλίζουν ότι ο κινητήρας προσφέρει μέγιστη απόδοση σε κάθε συνθήκη.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ