
Πέρασε σχεδόν μισός αιώνας από το 1980 που το Camel Trophy ξεκίνησε ως ένα έξυπνο διαφημιστικό τρικ και εντέλει έμεινε στην ιστορία ως μία θρυλική off-road περιπέτεια.
Το Camel Trophy δεν ήταν μια απλή off-road αναμέτρηση μεταξύ πληρωμάτων διαφορετικών χωρών. Ήταν μια δοκιμασία ανθρώπων και μηχανών, με αποστολές που διέσχιζαν τις πιο απομακρυσμένες και αφιλόξενες περιοχές του πλανήτη: από τη Σιβηρία και τη Βόρεια Αφρική μέχρι την Παταγονία και τη Μαλαισία.

Όλα ξεκίνησαν όταν η καπνοβιομηχανία Camel αποφάσισε να προωθήσει τα προϊόντα της με έναν διαγωνισμό περιπέτειας. Η πρώτη έκδοση του Camel Trophy διεξήχθη στην Transamazonica της Βραζιλίας, διανύοντας 1.400 χιλιόμετρα μέσα στη ζούγκλα από το Belem μέχρι το Santarem.
BUY NOW
Μόλις τρία οχήματα συμμετείχαν, όλα με Γερμανούς οδηγούς, επιλεγμένους από την καμπάνια της Camel Deutschland. Τα πρώτα οχήματα που χρησιμοποιήθηκαν δεν ήταν Land Rover, που έμελλε να φράψουν ιστορία στο θεσμό, αλλά Ford U-50 που είχαν κατασκευαστεί στη Βραζιλία με την άδεια της Willys-Overland, τότε ιδιοκτήτριας της Jeep.

Τα οχήματα αυτά χρησιμοποιούσαν τετρακύλινδρο κινητήρα 2.3 λίτρων, ίδιο με αυτόν του Ford Pinto και του βραζιλιάνικου Maverick, αποδίδοντας 90 ίππους στις 5.000 σ.α.λ. - ισχύς καθόλου επαρκής για τις απαιτήσεις της διαδρομής.

Το αποτέλεσμα ήταν κανένα από τα τρία να μην καταφέρει να ολοκληρώσει τη δοκιμασία. Ωστόσο, το πλήρωμα των Klaus Karthna και Dircks και Uwe Machel πήρε το πρώτο βραβείο, και με τη βοήθεια της μεγάλης επένδυσης στη διαφήμιση, το Camel Trophy απέκτησε τη φήμη που το έκανε παγκόσμια επιτυχία.

Από το 1981 και μετά, η Land Rover ανέλαβε πρωταγωνιστικό ρόλο, ξεκινώντας με την παροχή ειδικά προετοιμασμένων Range Rover, και έπειτα εμβληματικών μοντέλων όπως τα Series III 88", Series 90 και 110, Defender, Discovery και Freelander - όλα βαμμένα στο χαρακτηριστικό κίτρινο χρώμα "sandglow yellow" που έγινε σήμα κατατεθέν του θεσμού.

Η τελευταία «κανονική» αποστολή του Camel Trophy πραγματοποιήθηκε το 1999 στη Γη του Πυρός (Tierra del Fuego). Από το 2000, η διοργάνωση άλλαξε μορφή, με ορισμένες εκδόσεις όπως αυτή στα νησιά Τόνγκα και Σαμόα, να περιλαμβάνουν Defender 110, Honda CR-V και φουσκωτά Ribtech 655. Όμως, κατά πολλούς λάτρεις του θεσμού, με τις τελευταίες αυτές εκδοχές του αγώνα χάθηκε ο αυθεντικός χαρακτήρας της περιπέτειας και της σκληροτράχηλης δοκιμασίας.

Μετά από 45 χρόνια, οι τελευταίοι ετοιμάζουν μια μεγάλη γιορτή για την επέτειο του θεσμού τον προσεχή Σεπτέμβριο, στην ιστορική τοποθεσία του Eastnor Castle όπου η Land Rover δοκιμάζει τα οχήματά της εδώ και δεκαετίες.

Στη γιορτή αυτή θα βρίσκονται τα αυθεντικά 4x4 από παλαιότερες εκδόσεις του αγώνα καθώς και πιστές ρέπλικές τους σε "sandglow" χρώμα, ενώ το παρόν θα δώσουν πρώην συμμετέχοντες, τεχνικοί και μηχανικοί, συλλέκτες και λάτρεις της περιπέτειας.

Η γιορτή αναμένεται να είναι μια νοσταλγική αναδρομή σε μία εποχή που η περιπέτεια είχε άλλο νόημα - και όπου τα Land Rover έγραφαν ιστορία στις πιο ακραίες γωνιές του κόσμου.