
Δυσκολότερη έχει γίνει πλέον κάθε προσπάθεια εισιτηριοδιαφυγής στα ΜΜΜ της πρωτεύουσας, μιας και εφαρμόζεται ένα αποτελεσματικό σχέδιο καταπολέμησης του φαινομένου.
Τεράστια είναι η απώλεια εσόδων που επιφέρει στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας το φαινόμενο της εισιτηριοδιαφυγής/λαθρεπιβίβασης. Επιβάτες εισέρχονται στα αστικά λεωφορεία τα τραμ και τα τρόλεϊ δίχως εισιτήριο, ενώ στο Μετρό «κολλάνε» στον προπορευόμενο συνεπή συνεπιβάτη που περνάει τις πύλες, αποφεύγοντας με αυτό τον τρόπο την έκδοση εισιτηρίου.
Η εισιτηριοδιαφυγή δεν έχει περάσει απαρατήρητη από τον φορέα διαχείρισης των αστικών συγκοινωνιών ο οποίος εφαρμόζει ένα συνολικό σχέδιο για την πάταξη του φαινομένου. Πρωταγωνιστικό ρόλο στην εν λόγω προσπάθεια έχει η ανασυγκρότηση του Σώματος Ελεγκτών Κομίστρου με την αριθμητική ενίσχυσή του, η διεύρυνση των ελέγχων σε όλο το δίκτυο Μετρό και Τραμ και τη δημιουργία ομάδων αποτροπής παράνομης διέλευσης από τις πύλες σε κεντρικούς σταθμούς.
BUY NOW

Ενδεικτικό είναι ότι το 2024 οι έλεγχοι κομίστρου σε Μετρό και Τραμ αυξήθηκαν κατά 43% και οι βεβαιωμένες παραβάσεις κατά 50% συγκριτικά με το 2023. Οι αυξημένοι έλεγχοι συμπαρέσυραν ανοδικά και τις εισπράξεις από πωλήσεις κομίστρου (+11,8% το 2024).
Το Σώμα Ελεγκτών Κομίστρου επιχειρεί πλέον με υπηρεσιακή ενδυμασία, κάνοντας εμφανή την παρουσία του στο δίκτυο του Μετρό και του Τραμ, ενώ η ΣΤΑΣΥ έχει στη διάθεσή της και αξιοποιεί σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία καταγραφής της παραβατικότητας, αξιοποιώντας τα δεδομένα αυτά για πιο στοχευμένους ελέγχους.
Οι προσπάθειες για την περαιτέρω ενίσχυση του αριθμού ελεγκτών συνεχίζονται με εντατικούς ρυθμούς, μιας και πραγματοποιούνται προσλήψεις, αρκετές εκ των οποίων αφορούν συμβάσεις αορίστου χρόνου.

Στον περιορισμό της λαθρεπιβίβασης τόσο στο Μετρό όσο και στις υπόλοιπες αστικές συγκοινωνίες, συμπεριλαμβανομένων των αστικών λεωφορείων, εκτιμάται ότι συμβάλλει και το σύστημα ανέπαφων πληρωμών (tap&pay), μιας και καταργεί τη… δικαιολογία του «δεν βρήκα εισιτήριο». Αυτό διότι εισιτήριο είναι η ίδια η τραπεζική κάρτα, είτε σε φυσική είτε σε ψηφιακή μορφή (δηλ. ενσωματωμένη σε smartphone ή smartwatch).
Στόχος των φορέων διαχείρισης των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας είναι η απρόσκοπτη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, κάτι το οποίο δυσχεραίνει το φαινόμενο της εισιτηριοδιαφυγής, μιας και συρρικνώνει τα έσοδα που θα μπορούσαν να διατεθούν στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών.