208

Τέλος στην οδήγηση από ηλικιωμένους βάζει νέα εφαρμογή –Πώς λειτουργεί

ηλικιωμένοι

Μια νέα πατέντα από την General Motors υπόσχεται να αλλάξει τα δεδομένα γύρω από την οδήγηση ατόμων τρίτης ηλικίας, βάζοντας στο τραπέζι μια λύση που αγγίζει ένα από τα πιο δύσκολα και ευαίσθητα ζητήματα της οδικής ασφάλειας.

Η οδήγηση από τους ηλικιωμένους αποτελεί εδώ και χρόνια ένα «δίλημμα» για τις αρχές και τις κοινωνίες. Στην Ευρώπη δεν υπάρχει ανώτατο ηλικιακό όριο για την οδήγηση, γεγονός που συχνά προκαλεί συζητήσεις. Από τη μία πλευρά, το ιδιωτικό μέσο μετακίνησης είναι ζωτικής σημασίας για τους ηλικιωμένους, καθώς τους δίνει αυτονομία και τη δυνατότητα να καλύπτουν βασικές ανάγκες, όπως η πρόσβαση σε γιατρούς ή η αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών. Από την άλλη, είναι αδιαμφισβήτητο ότι κάποια στιγμή οι σωματικές και πνευματικές αντοχές μειώνονται, με αποτέλεσμα να τίθεται ζήτημα ασφάλειας τόσο για τους ίδιους όσο και για τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στην Ελλάδα, ο νόμος προβλέπει ότι μετά το 65ο έτος επιβάλλεται ανανέωση άδειας οδήγησης ανά τρία χρόνια, με υποχρεωτικές ιατρικές εξετάσεις από παθολόγο και οφθαλμίατρο. Μετά τα 80 έτη, η διαδικασία γίνεται αυστηρότερη και επαναλαμβάνεται κάθε δύο χρόνια, με τον οδηγό να εξετάζεται επίσης από ωτορινολαρυγγολόγο και νευρολόγο ή ψυχίατρο. Εφόσον οι εξετάσεις είναι επιτυχείς, ο ηλικιωμένος μπορεί να συνεχίσει να οδηγεί. Βέβαια, υπάρχουν αρκετές φωνές που κάνουν λόγο για έλλειψη διαφάνειας στις εξετάσεις αυτές, καθώς ένας οδηγός μπορεί μεν να είναι ιατρικά λειτουργικός, ωστόσο να μην μπορεί να αποδώσει στις περίπλοκες και ανά περιπτώσεις δύσκολες συνθήκες που ενδέχεται να αντιμετωπίσει στον δρόμο.

Σε κάθε περίπτωση, μια νέα τεχνολογική πατέντα που φέρνει τώρα η General Motors υπόσχεται να απλοποιήσει κατά πολύ όλη την διαδικασία αυτή. Η νέα πατέντα που κατοχύρωσε περιγράφει ένα σύστημα το οποίο συνεργάζεται με τα υπάρχοντα συστήματα υποβοήθησης οδηγού, παρακολουθώντας σε πραγματικό χρόνο τις οδηγικές συνήθειες και τη συμπεριφορά πίσω από το τιμόνι. Μέσα από αυτή την παρακολούθηση, μπορεί να εντοπίζει εάν οι ικανότητες του οδηγού βελτιώνονται ή επιδεινώνονται.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το πιο καινοτόμο στοιχείο είναι η δυνατότητα σύνδεσης με ένα άτομο επαφής, συνήθως κάποιο στενό συγγενικό πρόσωπο. Αν το σύστημα κρίνει ότι η κατάσταση γίνεται επικίνδυνη, ειδοποιεί αυτόματα το πρόσωπο που έχει ορίσει ο οδηγός και έπειτα κρίνεται αν το ηλικιωμένο άτομο μπορεί να συνεχίσει να οδηγεί με ασφάλεια.

Αν και η GM δεν έχει επιβεβαιώσει εάν και πότε θα ενσωματωθεί η τεχνολογία αυτή σε μοντέλα παραγωγής, το σκεπτικό θυμίζει τα συστήματα ανίχνευσης κόπωσης, τα οποία ήδη προειδοποιούν τον οδηγό όταν εντοπίζουν σημάδια υπνηλίας ή απόσπασης προσοχής. Μόνο που εδώ, η εφαρμογή στοχεύει σε μια πολύ πιο σύνθετη και κοινωνικά «ευαίσθητη» διάσταση, θέλοντας να δώσει λύση στο πρόβλημα της ασφαλής οδήγησης από τα άτομα της τρίτης ηλικίας.

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ