Τέλος στα φώτα που μας τυφλώνουν στον δρόμο –Το νέο σύστημα που βάζει stop στο φαινόμενο
Η ραγδαία εξάπλωση των LED προβολέων εξελίσσεται πλέον σε έναν από τους σοβαρότερους παράγοντες οπτικής «ρύπανσης» στον δρόμο, με μία ευρωπαϊκή χώρα να ετοιμάζεται να λάβει νέα μέτρα για τον περιορισμό του φαινομένου.
Είναι μια κατάσταση που όλοι λίγο-πολύ έχουμε ζήσει στον δρόμο. Οδηγούμε βράδυ και ξαφνικά τα φώτα ενός αυτοκινήτου από το αντίθετο ρεύμα πέφτουν κατευθείαν πάνω μας, μας τυφλώνουν και για λίγα δευτερόλεπτα χάνουμε την ορατότητα μας.
Σε τέτοιες περιπτώσεις, αυτόματα θεωρούμε ότι το απέναντι αυτοκίνητο έχει ενεργοποιήσει τη μεγάλη σκάλα στο σύστημα φωτισμού του. Σύμφωνα, όμως, με τα νεότερα δεδομένα που μας δίνουν οι τελευταίες ευρωπαϊκές έρευνες, το φαινόμενο δεν σχετίζεται πάντα με τη λανθασμένη χρήση των μεγάλων φώτων, αλλά με την ολοένα και ισχυρότερη φωτεινότητα των σύγχρονων LED προβολέων που εξοπλίζουν τα νέα μοντέλα.
BUY NOW
Οι πρώτες σχετικές προειδοποιήσεις είχαν έρθει ήδη από το 2010, όταν η γαλλική υπηρεσία ANSES κατέδειξε τον κίνδυνο του έντονου μπλε φωτός που χρησιμοποιείται για τη δημιουργία του λευκού LED φωτισμού, επισημαίνοντας ότι μπορεί να προκαλέσει «τοξικό στρες» στον αμφιβληστροειδή και να οδηγήσει σε σημαντική πτώση της ορατότητας στους δρόμους.
Σήμερα, οι LED προβολείς έχουν κυριαρχήσει απόλυτα στη βιομηχανία αυτοκινήτου, επιτείνοντας την όχληση και καθιστώντας τη θάμβωση ένα ολοένα και πιο συχνό φαινόμενο.
Σημειώνεται πως παρά το γεγονός ότι η μέγιστη επιτρεπόμενη φωτεινότητα στην Ευρώπη ορίζεται στα 43.800 κηριά ανά τετραγωνικό μέτρο, οι σχετικές μετρήσεις καταγράφουν συχνές υπερβάσεις, ειδικά σε δρόμους με κλίση ή στροφές, σε βρεγμένο οδόστρωμα, αλλά και όταν δύο SUV συναντώνται σε αντίθετες κατευθύνσεις. Επιπλέον, το ρυθμιστικό πλαίσιο που διέπει τους κανόνες φωτεινότητας παραμένει απαρχαιωμένο, καθώς χρονολογείται από το 1989 και εστιάζει μόνο στην εκπεμπόμενη ένταση, όχι στο πώς αντιλαμβάνεται ο ανθρώπινος οφθαλμός τη λάμψη κατά την οδήγηση.
Σε αυτό το πλαίσιο και θέλοντας να αντιμετωπίσει την κατάσταση αυτή, το υπουργείο Μεταφορών του Ηνωμένου Βασίλειου ανέθεσε σε ανεξάρτητο φορέα να εξετάσει το μέγεθος του προβλήματος μέσω πραγματοποίησης εκτενούς έρευνας σε οδηγούς και οχήματα.
Σύμφωνα με τα σχετικά ευρήματα, το 97% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι η ενόχληση από τα φώτα των άλλων οχημάτων αποτελεί πλέον καθημερινό φαινόμενο, ενώ το 96% θεωρεί ότι οι σύγχρονοι LED προβολείς τυφλώνουν συστηματικά τους οδηγούς στον δρόμο. Μάλιστα, η έρευνα αποκάλυψε πως το φαινόμενο είναι ακόμα συχνότερο στα SUV, τα οποία, λόγω του αυξημένου ύψους τους, στέλνουν τη δέσμη φωτός ακριβώς στο επίπεδο των ματιών των υπολοίπων οδηγών.
Απέναντι σε αυτή την πραγματικότητα, η Βρετανία προχωρά σε ένα συνολικό επανασχεδιασμό των σχετικών κανονισμών, φέρνοντας ένα νέο πλαίσιο που αναμένεται να τεθεί σε ισχύ το 2027.
Στο επίκεντρο του βρίσκονται τα αυτόματα συστήματα ρύθμισης ύψους των προβολέων, μια τεχνολογία που θα επιτρέπει στα φώτα να «διαβάζουν» το βάρος και τη φόρτωση του οχήματος και να προσαρμόζουν ανάλογα τη γωνία τους, ώστε η δέσμη να μην κατευθύνεται ψηλότερα από όσο πρέπει.
Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι αν το αυτοκίνητο είναι φορτωμένο στο πίσω μέρος —για παράδειγμα με αποσκευές ή επιβάτες— και το μπροστινό μέρος ανασηκώνεται ελαφρώς, το σύστημα θα κατεβάζει αυτόματα τους προβολείς στην κατάλληλη θέση. Έτσι μειώνεται ο κίνδυνος να θαμπωθούν οι οδηγοί στο αντίθετο ρεύμα, διατηρώντας σε υψηλά επίπεδα την ορατότητα και την ασφάλεια.