
Μια νέα τάση που κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος φαίνεται πως θα αφήσει στο παρελθόν τους παραδοσιακούς κυκλικούς κόμβους, αντικαθιστώντας τους με πιο σύγχρονες μορφές διασταυρώσεων.
Οι κυκλικοί κόμβοι αποτελούν εδώ και δεκαετίες βασικό στοιχείο της οδικής κυκλοφορίας, ιδιαίτερα στα μεγάλα αστικά κέντρα, ωστόσο για πολλούς κρίνονται ως προβληματικοί. Στην Αθήνα, για παράδειγμα, και ειδικά σε περιοχές όπου η κυκλοφορία είναι έντονη κατά τις ώρες αιχμής, ωστόσο, οι κόμβοι συχνά μετατρέπονται σε εφιάλτη, αφού η αυξημένη κίνηση, σε συνδυασμό με τη βιασύνη των οδηγών να μπουν ή να βγουν πρώτοι, δημιουργεί επικίνδυνες καταστάσεις.
Σύμφωνα με τον ΚΟΚ, προτεραιότητα σε έναν κόμβο έχει το όχημα που έρχεται από δεξιά, εκτός αν υπάρχει διαφορετική σήμανση (π.χ. πινακίδα STOP). Έτσι, στις περισσότερες περιπτώσεις, ο οδηγός που εισέρχεται στον κόμβο έχει την προτεραιότητα, ωστόσο η έλλειψη σαφής κατανόησης του νόμου συχνά οδηγεί σε παρεξηγήσεις και πιθανούς κινδύνους.
BUY NOW

Για τον λόγο αυτό, όλο και περισσότερες φωνές ζητούν την εφαρμογή μιας νέας μεθόδου που θα μπορούσε δυνητικά να αντικαταστήσει μέρος των παραδοσιακών κυκλικών κόμβων, τις διασταυρώσεις RCUTs.(Restricted Crossing U-Turns). Πρόκειται για μια σύγχρονη μορφή διασταύρωσης που έχει σχεδιαστεί ώστε να βελτιώνει την οδική ασφάλεια και τη ροή της κυκλοφορίας,. Τέτοιους είδους διασταυρώσεις εφαρμόζονται ήδη με επιτυχία σε χώρες του εξωτερικού, μεταξύ των όποιων οι ΗΠΑ, ο Καναδάς και την Κίνα.
Οι διασταυρώσεις RCUTs πρωτοεμφανίστηκαν τη δεκαετία του ’80 στις Ηνωμένες Πολιτείες ως εναλλακτική στους κυκλικούς κόμβους, με στόχο να επιλύσουν τρία βασικά ζητήματα: την ομαλή ροή της κυκλοφορίας, την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και τη μείωση του κόστους κατασκευής. Σε αντίθεση με τους κυκλικούς κόμβους που βασίζονται σε κυκλικό σχήμα, οι RCUTs ακολουθούν σχεδιασμό σε σχήμα U, σε διαφορετικές παραλλαγές του, ανάλογα τις ανάγκες του δρόμου.

Στην πράξη, σε έναν δρόμο με RCUT, οι αριστερές στροφές και οι αναστροφές δεν γίνονται εντός της διασταύρωσης. Αντίθετα, τα οχήματα συνεχίζουν ευθεία, πραγματοποιούν λίγο παρακάτω αναστροφή και στη συνέχεια στρίβουν δεξιά προς τον προορισμό τους. Έτσι, μειώνονται σημαντικά οι πιθανότητες επικίνδυνων συγκρούσεων με οχήματα που έρχονται από το αντίθετο ρεύμα, ενώ η ροή της κυκλοφορίας γίνεται πιο ομαλά.
Οικονομικά, οι διασταυρώσεις τέτοιου τύπου απαιτούν μικρότερη και πιο απλή υποδομή από έναν κυκλικό κόμβο, εξοικονομώντας χρήματα για τους δήμους ενώ, σε επίπεδο ασφάλειας, καταργούνται οι επικίνδυνες διασταυρώσεις στο κέντρο του κόμβου,με την πιο κρίσιμη στιγμή, δηλαδή την ένταξη σε νέα λωρίδα, να μετατρέπεται σε μια διαδικασία αντίστοιχη με αυτή της εισόδου σε αυτοκινητόδρομο. Σε ό,τι αφορά τη ροή της κυκλοφορίας, η απλούστερη λειτουργία του στοχεύει στο να αποτρέπει το χάος και τη σύγχυση που συχνά προκαλούν οι πλατείες.
Σημειώνεται δε πως τα RCUTs είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικά σε μεγάλους δρόμους με έντονη κυκλοφορία και συχνές αριστερές στροφές, όπου η παραδοσιακή διασταύρωση θα ήταν επικίνδυνη ή θα προκαλούσε καθυστερήσεις. Σε τέτοια σημεία, οι εν λόγω διασταυρώσεις μπορούν να προσφέρουν πιο απλή και ασφαλή ροή χωρίς την ανάγκη κατασκευής μεγάλου κυκλικού κόμβου.
Δείτε πώς λειτουργεί ένα RCUT: