208

Τελειώνουν τα 130 χλμ./ώρα στην Εθνική Οδό –Ποιο θα είναι το νέο όριο, πότε και πού θα εφαρμοστεί

130 χλμ

Σημαντικές αλλαγές στα όρια ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους και τις εθνικές οδούς φέρνει νέα απόφαση ευρωπαϊκής χώρας, η οποία σπάει το «φράγμα» των 130 χλμ./ώρα.

Η απόφαση για την ρύθμιση της ταχύτητα στους αυτοκινητόδρομους παραμένει αρμοδιότητα κάθε κράτους-μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αφού, προς το παρόν, έχει αποφευχθεί η υιοθέτηση ενός κοινού πλαισίου. Έτσι, κάθε χώρα ακολουθεί τη δική της πολιτική, γεγονός που εξηγεί γιατί τα όρια ταχύτητας διαφέρουν σημαντικά από κράτος σε κράτος.

Ο γενικός κανόνας θέλει τα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη να ορίζουν ως ανώτατο όριο τα 120-130 χλμ./ώρα. Παρόμοια είναι η κατάσταση και στην Ελλάδα, όπου ο νέος ΚΟΚ προβλέπει ανώτατο όριο στα 130 χλμ./ώρα σε αυτοκινητόδρομο ή εθνική οδό. Το ίδιο ισχύει και σε χώρες όπως η Κροατία, η Σλοβακία, η Ρουμανία, το Λουξεμβούργο, η Σλοβενία, η Ουγγαρία και η Αυστρία.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ωστόσο, υπάρχουν κράτη που ακολουθούν διαφορετικές προσεγγίσεις. Στη Γαλλία, για παράδειγμα, η πολιτεία έχει αποφασίσει τα όρια να μειώνονται αν βρέχει ή αν υπάρχει ομίχλη, ενώ στη Γερμανία, στην περίφημη Autobahn, δεν υπάρχει θεσμοθετημένο ανώτατο όριο, παρά μόνο σύσταση για μέγιστη ταχύτητα στα 130 χλμ./ώρα. Αντίθετα, χώρες όπως η Εσθονία είναι πολύ πιο συντηρητικές, με το όριο να περιορίζεται σε μόλις 90 χλμ./ώρα, ενώ στην Ελβετία συζητείται ακόμη και η μείωση στα 80 χλμ./ώρα σε όλους τους δρόμους του οδικού δικτύου, ανάλογα τα επίπεδα κυκλοφοριακής συμφόρησης και τις καιρικές συνθήκες.

Την τελευταία περίοδο, ωστόσο, φαίνεται πως κάτι αλλάζει. Η συζήτηση για αύξηση των ορίων έχει ενταθεί, κυρίως λόγω των δυνατοτήτων των σύγχρονων αυτοκινήτων που πλέον διαθέτουν προηγμένα συστήματα ασφάλειας και μπορούν να ανταποκριθούν σε υψηλότερες ταχύτητες, άλλα λόγω και των βελτιωμένων, υφιστάμενων δομών. Ήδη η Πολωνία και η Βουλγαρία έχουν ανεβάσει το όριο σε τμήματα των αυτοκινητοδρόμων τους στα 140 χλμ./ώρα, ενώ μια ακόμη χώρα ετοιμάζεται να κάνει πολύ σύντομα το επόμενο βήμα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο λόγος περί της Τσεχίας, η οποία αποφάσισε την αύξηση του ορίου ταχύτητας στα 150 χλμ./ώρα, από τα 130 που ίσχυαν έως σήμερα. Το μέτρο συζητάται εδώ και καιρό, ενώ θα τεθεί σε εφαρμογή στα τέλη του Σεπτέμβρη.Αρχικά, θα αφορά ένα τμήμα 50 χιλιομέτρων στον νέο αυτοκινητόδρομο D3, που θα συνδέει την Πράγα με το Λιντς της Αυστρίας.

Η αύξηση θα ισχύει μόνο υπό ευνοϊκές συνθήκες. Πιο συγκεκριμένα, οι μεταβλητές ηλεκτρονικές πινακίδες που εγκαθίστανται ήδη από τον Αύγουστο στα εν λόγω κομμάτια της οδού, θα επιτρέπουν οδήγηση με 150 χλμ./ώρα, αλλά θα απενεργοποιούνται σε περίπτωση βροχής, ομίχλης ή χαμηλής ορατότητας, επαναφέροντας το γενικό όριο των 130 χλμ./ώρα. Η κυβέρνηση σχεδιάζει, αν το μέτρο αποδειχθεί επιτυχημένο, να το επεκτείνει και σε άλλα κομβικά τμήματα, όπως στον αυτοκινητόδρομο D1 προς την Οστράβα και στον D11 προς το Χράντετς Κράλοβε. Παράλληλα, έχει ήδη εξαγγείλει πως στόχος της είναι η αύξηση του ορίου ταχύτητας στα 150 χλμ./ώρα να εφαρμοστεί σε ολόκληρο το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τέλος, σημειώνεται πως παρόμοια συζήτηση βρίσκεται σε εξέλιξη και στην Ιταλία, όπου ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη προτείνει αύξηση στο ίδιο όριο, με το μέτρο να εξετάζεται από τους αρμόδιους φορείς.

Διαβάστε επίσης:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ