
Στο πλαίσιο του πράσινου μέλλοντος που διαμορφώνεται, τα εναλλακτικά καύσιμα έρχονται να δώσουν μια δεύτερη ευκαιρία στα θερμικά αυτοκίνητα, τα οποία βρίσκονται ήδη σε αντίστροφη μέτρηση ενόψει της απαγόρευσης πώλησης.
Παρά τα σενάρια για πιθανή καθυστέρηση της εφαρμογής του σχετικού μέτρου, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν δείχνει διάθεση να αλλάξει πορεία, με αποτέλεσμα το ενδιαφέρον θεσμών και αυτοκινητοβιομηχανίας να στρέφεται όλο και περισσότερο προς την ηλεκτροκίνηση.
Οι λόγοι είναι κυρίως περιβαλλοντικοί. Σήμερα κυκλοφορούν στον κόσμο περίπου 1,65 δισεκατομμύρια οχήματα, με μέσο όρο ηλικίας τα 13 χρόνια. Η Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος των ΗΠΑ εκτιμά πως αυτά ευθύνονται για την εκπομπή 7,5 δισεκατομμυρίων τόνων διοξειδίου του άνθρακα ετησίως, ενώ παράγουν και άλλους ρύπους, όπως οξείδια του αζώτου και αιωρούμενα σωματίδια. Το ηλεκτρικό μέλλον θεωρείται σχεδόν δεδομένο, ωστόσο η ανάπτυξη νέων, εναλλακτικών καυσίμων που θα μπορούσαν να διατηρήσουν ζωντανούς τους θερμικούς κινητήρες παραμένει ένα θέμα που δεν μπορεί να αγνοηθεί.
BUY NOW

Μία από τις πιο συζητημένες κατηγορίες είναι τα βιοκαύσιμα, τα οποία προέρχονται από βιομάζα. Η αιθανόλη, που παράγεται μέσω ζύμωσης φυτικών υλών όπως καλαμπόκι και ζαχαροκάλαμο, και το Fame Biodiesel, που προκύπτει από την επεξεργασία φυτικών ελαίων, θεωρούνται πιθανές λύσεις. Το πλεονέκτημά τους είναι οι χαμηλότερες εκπομπές ρύπων σε σύγκριση με τα συμβατικά καύσιμα, όμως η μαζική παραγωγή τους συναντά σοβαρά εμπόδια, αφού απαιτούν τεράστιες ποσότητες νερού και καλλιεργήσιμης γης, περιορίζοντας τόσο την οικονομική όσο και την περιβαλλοντική τους αποτελεσματικότητα.
Για να ξεπεραστούν αυτοί οι περιορισμοί, οι ειδικοί εξετάζουν τα δευτερογενή βιοκαύσιμα, τα οποία προκύπτουν από την επεξεργασία καταλοίπων όπως ξύλο, άχυρο και λιγνοκυτταρίνη. Στην συγκεκριμέμη κατηγορία, μέσα από χημικές και θερμικές διεργασίες παράγεται αιθανόλη ή υδρογονάνθρακες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην καύση. Αν και πιο φιλική λύση, το κόστος παραμένει υψηλό και η παραγωγή ανεπαρκής, καθώς ακόμη και σε μεγάλη κλίμακα δεν θα μπορούσε να καλύψει πάνω από το 20% της σημερινής ζήτησης καυσίμων.

Πιο ρεαλιστική δείχνει η κατεύθυνση των ανανεώσιμων και συνθετικών καυσίμων. Τα πρώτα αξιοποιούν απόβλητα, όπως μαγειρικά λάδια, για να παράγουν καύσιμα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το το Nexa της Repsol, ένα 100% ανανεώσιμο ντίζελ που κυκλοφορεί ήδη σε πρατήρια της Ιβηρικής. Μάλιστα, τα συγκεκριμένα καύσιμα μπορούν να μειώσουν έως και 90% τις εκπομπές CO₂, ενώ είναι σχετικά οικονομικά –κοστίζει περίπου 1,30 ευρώ το λίτρο στην Ισπανία. Ωστόσο η σημερινή παραγωγή βρίσκεται σε θέση να καλύψει μόλις το 2% των αναγκών για diesel στην αγορά.
Τα συνθετικά καύσιμα, θεωρούνται η πιο υποσχόμενη λύση. Ήδη έχει αποφασιστεί να χρησιμοποιούνται από το 2026 και μετά στη Formula 1, ενώ πολλοί ζητούν την εφαρμογή τους και στα συμβατικά αυτοκίνητα. Το συγκεκριμένος είδος καυσίμου παράγεται από τη δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα και υδρογόνου που εξάγεται μέσω πράσινης ηλεκτρόλυσης, δημιουργώντας μόρια που μιμούνται βενζίνη ή diesel. Μάλιστα, αν η διαδικασία τροφοδοτείται με ανανεώσιμη ενέργεια, οι εκπομπές μπορούν να μειωθούν σχεδόν στο μηδέν. Ωστόσο, και σε αυτή την περίπτωση, το κόστος είναι υψηλό, με τις πρώτες εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για τιμές αγορές που θα κυμαίνονται στα 3 έως 6 ευρώ ανά λίτρο, προ ΦΠΑ.