
Τα εναλλακτικά καύσιμα μπορούν να δώσουν μια δεύτερη ευκαιρία στα θερμικά αυτοκίνητα, ειδικά όταν η παραγωγή τους βασίζεται σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, με μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες να έχουν ήδη ξεκινήσει επενδύσεις στον τομέα αυτό.
Για χρόνια η ηλεκτροκίνηση παρουσιαζόταν ως η μόνη λύση για να σωθεί το μέλλον της αυτοκίνησης, με τις εταιρείες να επενδύουν συνεχώς σε μεγαλύτερες μπαταρίες και μεγαλύτερες ταχύτητες φόρτισης. Τώρα, όμως, μια άλλη τεχνολογία έχει κάνει την εμφάνισή της και αρχίζει να κερδίζει έδαφος, υποσχόμενη να κρατήσει ζωντανό τον κινητήρα εσωτερικής καύσης χωρίς να καταστρέφει τον πλανήτη, τα συνθετικά καύσιμα ή αλλιώς eFuels.
Η συζήτηση ξεκινά με τα βιοκαύσιμα, που προέρχονται από βιομάζα όπως καλαμπόκι, ζαχαροκάλαμο ή φυτικά έλαια. Αν και μειώνουν τις εκπομπές σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα, έχουν σοβαρούς περιορισμούς, αφού απαιτούν τεράστιες εκτάσεις καλλιεργήσιμης γης και πολύ νερό, κάτι που περιορίζει τη βιωσιμότητά τους. Πιο καθαρές λύσεις αποτελούν τα δευτερογενή βιοκαύσιμα, τα οποία παράγονται από κατάλοιπα ξύλου ή άχυρου, όμως ακόμη κι έτσι δύσκολα μπορούν να καλύψουν πάνω από το 20% της παγκόσμιας ζήτησης.
BUY NOW

Πιο ρεαλιστική δείχνει η τεχνολογία αξιοποίησης απόβλητων, όπως τηγανέλαια, για να παραχθούν καύσιμα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Nexa της Repsol, ένα 100% ανανεώσιμο diesel που κυκλοφορεί ήδη στην Ιβηρική χερσόνησο και μειώνει έως 90% τις εκπομπές CO2. Ωστόσο η παραγωγή του καλύπτει μόλις το 2% της αγοράς.
Το μεγάλο, όμως, στοίχημα βρίσκεται στα συνθετικά καύσιμα που δημιουργούνται από τη δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα και υδρογόνου μέσω πράσινης ηλεκτρόλυσης, αναπαράγοντας μόρια που μιμούνται τη βενζίνη ή το diesel. Αν μάλιστα η διαδικασία βασίζεται σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, οι εκπομπές είναι σχεδόν μηδενικές. Δεν είναι τυχαίο ότι από το 2026 η Formula 1 θα τα χρησιμοποιεί υποχρεωτικά.

Σε αυτό το σημείο μπαίνει στο παιχνίδι η Porsche. Η γερμανική εταιρεία δεν θέλει να αποχαιρετήσει τον θρυλικό κινητήρα boxer, γι’ αυτό επενδύει δυναμικά στον νέο τύπο συνθετικών καυσίμων.
Στη Punta Arenas της Χιλής, όπου ο άνεμος φυσά σχεδόν ασταμάτητα, η Porsche χρηματοδοτεί ένα πιλοτικό εργοστάσιο που χρησιμοποιεί καθαρή αιολική ενέργεια για να παράγει τα πρώτα λίτρα συνθετικού καυσίμου. Ήδη αυτά δοκιμάστηκαν σε αγώνες με την 911 GT3 Cup, αποδεικνύοντας ότι δεν μιλάμε για θεωρία αλλά για πραγματικότητα.
Τα πλεονεκτήματα είναι ξεκάθαρα. Το συνθετικό καύσιμο μπορεί να μπει σε οποιοδήποτε βενζινοκίνητο αυτοκίνητο χωρίς τροποποιήσεις, αξιοποιεί τις υπάρχουσες υποδομές πρατηρίων και διατηρεί αναλλοίωτη την εμπειρία οδήγησης, με ήχο, απόκριση και αίσθηση όπως τα ξέραμε. Σε αντίθεση με την ηλεκτροκίνηση, δεν απαιτεί νέες υποδομές φόρτισης ούτε δραματική αλλαγή στο παγκόσμιο στόλο των 1,4 δισ. θερμικών οχημάτων.

Το πρόβλημα είναι ότι σήμερα το κόστος παραγωγής αγγίζει τα 12 δολάρια το γαλόνι (3,7 λίτρα), δηλαδή περίπου 3,2 ευρώ το λίτρο, και οι σημερινές παραγόμενες ποσότητες είναι εξαιρετικά μικρές σε σχέση με τη ζήτηση. Για να υπάρξει πραγματική μετάβαση, χρειάζεται τεράστια επένδυση σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και ισχυρή πολιτική βούληση.
Η Porsche, όμως, βλέπει σε αυτό το project μια «σανίδα σωτηρίας» για τον κινητήρα που την έκανε θρύλο. Αν όλα πάνε βάσει σχεδίου, η εικόνα μιας 911 του 2035 που καίει συνθετικό καύσιμο και εκπέμπει σχεδόν μηδενικό διοξείδιο του άνθρακα, δεν φαντάζει καθόλου επιστημονική φαντασία.