Σε νεκροταφείο αυτοκινήτων μετατρέπονται οι δρόμοι της Ευρώπης -Τι συμβαίνει στην Ελλάδα

Green traffic light

Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν κατασκευαστές και κοινό για την ολοένα και μεγαλύτερη ηλικία του στόλου των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους δρόμους της Ευρώπης.

Η πανδημία του κορονοϊού ανήκει πλέον σε μεγάλο βαθμό στο παρελθόν, τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα των κατασκευαστών έχουν μειωθεί αισθητά και η αγορά αυτοκινήτου στην Ευρώπη έχει βελτιώσει σημαντικά την εικόνα της τους τελευταίους μήνες με τις πωλήσεις να ανεβαίνουν διαρκώς.

Αν και τα παραπάνω μηνύματα είναι αν μη τι άλλο θετικά για τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, μεγάλη είναι η ανησυχία που προκαλεί ο ολοένα και αυξανόμενος μέσος όρος της ηλικίας των αυτοκινήτων που βρίσκονται στους δρόμους της Ευρώπης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα όλο και παλιότερα αυτοκίνητα που παραμένουν σε κυκλοφορία είναι μια τάση που δεν αναμένεται να αλλάξει στο άμεσο τουλάχιστον μέλλον. Αυτό φαίνεται και στην Ελλάδα, την χώρα με τον γηραιότερο στόλο αυτοκινήτων σε κυκλοφορία στην Ε.Ε., με μέσο όρο ηλικίας άνω των 17 ετών.

Κίνηση

Σημάδι των καιρών είναι και το γεγονός ότι στη Γερμανία, την ισχυρότερη οικονομία της Ευρώπης, ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων που κυκλοφορούν στους δρόμους της ξεπέρασε για πρώτη φορά τα δέκα (10) χρόνια.

Ένας από τους σημαντικότερους λόγους που ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων στην Ευρώπη γίνεται μεγαλύτερος εντοπίζεται στην αναγκαστική μείωση της παραγωγής από την πλευρά των κατασκευαστών τα δύο πρώτα χρόνια της πανδημίας.

Παράλληλα η ζήτηση μειώθηκε προσωρινά αλλά επανήλθε ακόμη πιο δυνατά πιο δυνατά μετά την άρση των περισσότερων περιορισμών, τη στιγμή που τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα κράτησαν και εξακολουθούν να κρατούν την παραγωγή χαμηλότερα από τα προ covid επίπεδα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Κίνηση

Η ανισορροπία μεταξύ ζήτησης και προσφοράς οδήγησε με τη σειρά της σε αύξηση των τιμών των καινούργιων αυτοκινήτων, η οποία συμπαρέσυρε και την αγορά των μεταχειρισμένων σε όλο το ηλικιακό φάσμα της. Ως αποτέλεσμα απέκτησαν αξία ακόμη και αυτοκίνητα που λίγους μήνες πριν την πανδημία ήταν πολυτιμότερα ως… σκραπ.

Στην Ισπανία για παράδειγμα, τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα 8-10 ετών σημείωσαν αύξηση στην τιμή τους κατά μέσο όρο 14,2% φέτος, σε σχέση με το 2022, ενώ αύξηση της τάξης του 7,5% παρατηρείται ακόμη και στα μεταχειρισμένα που ξεπερνούν σε ηλικία τα 15 χρόνια.

Ένας ακόμη πολύ σημαντικός λόγος που θα συμβάλλει σε όλο και παλιότερα αυτοκίνητα στους ευρωπαϊκούς δρόμους είναι και οι νέες προδιαγραφές Euro 7 που θα τεθούν σε εφαρμογή το 2025 και θα μειώσουν ακόμη περισσότερο τις διαθέσιμες για το κοινό επιλογές αφού πολλά μοντέλα αναμένεται να σταματήσουν να παράγονται χωρίς παράλληλα να αντικατασταθούν.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Παράλληλα, οι νέες και αυστηρότερες προδιαγραφές αναμένεται να αυξήσουν ακόμη περισσότερο τις τιμές των καινούργιων αυτοκινήτων με τον σύνδεσμο των Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA), να υπολογίζει ότι το επιπλέον μέσο κόστος θα αυξηθεί κατά 2.000 ευρώ.

Used cars

Με τον πόλεμο στην Ουκρανία να συνεχίζεται και την οικονομική αβεβαιότητα να εντείνεται, το κοινό της Ευρώπης θα κρατήσει λογικά το αυτοκίνητο που έχει ήδη στην κατοχή του για ακόμη μεγαλύτερο διάστημα αυξάνοντας έτσι ακόμη περισσότερο το μέσο ηλικιακό όρο του ευρωπαϊκού στόλου.

Το παραπάνω λειτουργεί αντιπαραγωγικά ακόμη και στην Πράσινη Συμφωνία για μείωση των ρύπων στην Ε.Ε. με τον αντίκτυπο στο περιβάλλον να εντείνεται αφού ο στόλος των αυτοκινήτων δεν ανανεώνεται με τον επιθυμητό ρυθμό και όλο και παλιότερα αυτοκίνητα, με ακόμη περισσότερα χιλιόμετρα στα οδόμετρά τους κάνουν την εμφάνισή τους σε εκθέσεις αυτοκινήτων.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Διαβάστε επίσης:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ