Η πρόταση της Ευρώπης που προκαλεί αντιδράσεις -Τι θα συμβεί με την τιμή της βενζίνης

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει το ενδεχόμενο να εισαγάγει έναν νέο φόρο στα καύσιμα για τις μεταφορές και τη θέρμανση, με σκοπό να καλύψει ένα χρηματοδοτικό κενό 30 δισ. ευρώ στον προϋπολογισμό της περιόδου 2028-2035.
Οι νέες ευρωπαϊκές οδηγίες που ενδέχεται να οδηγήσουν σε αύξηση των τιμών της βενζίνης εντάσσονται στο πλαίσιο των πολιτικών που στοχεύουν στην κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.
Περιλαμβάνουν μέτρα για τη μείωση των εκπομπών ρύπων, όπως η επιβολή περιβαλλοντικών φόρων στους τομείς με τη μεγαλύτερη συμβολή στη ρύπανση. Μεταξύ άλλων, στο μικροσκόπιο έχει μπει και ο τομέας των οδικών μεταφορών. Ο φόρος αποκαλείται φόρος άνθρακα (carbon tax).
BUY NOW

Η εισφορά επί των εκπομπών πρόκειται να τεθεί σε ισχύ το 2027, έναν χρόνο πριν από την έναρξη του νέου πολυετούς προϋπολογισμού. Η πρόταση ορισμένων αξιωματούχων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι να καλυφθούν μερικά κενά στον συνολικό προϋπολογισμό της Ε.Ε. από τον νέο φόρο.
Ωστόσο η εν λόγω ιδέα αντιμετωπίζει έντονες αντιδράσεις από πυρήνες εντός της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά και από αξιωματούχους κρατών-μελών, οι οποίοι θεωρούν ότι μία τέτοια κίνηση θα συσσώρευε επιπλέον δυσαρέσκεια κατά της Ε.Ε.

Ο συγκεκριμένος φόρος είχε προταθεί για πρώτη φορά το 2021, στο απόγειο της κλιματικής μέριμνας στις Βρυξέλλες. Το μέτρο θα μπορούσε να συγκεντρώσει έσοδα έως και 705 δισ. ευρώ μεταξύ 2027 και 2035, ενώ σύμφωνα με το Bloomberg, αναμένεται αύξηση στους λογαριασμούς θέρμανσης έως και 41%.
Προκειμένου να κατευνάσει τις αντιδράσεις, η Ε.Ε. ανακοίνωσε την ταυτόχρονη δημιουργία ενός «ταμείου για το κλίμα» ύψους 86,7 δισ. ευρώ, το οποίο θα χρησιμοποιήσει ορισμένα έσοδα από τον φόρο στα καύσιμα προκειμένου να καλύψει επιδοτήσεις για καλύτερη μόνωση στα σπίτια, αλλά και να μειώσει περαιτέρω τις εκπομπές στις συγκοινωνίες.

Ο Kurt Vandenberghe, επικεφαλής του τομέα Κλίματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δήλωσε ότι οι Βρυξέλλες «παρακολουθούν με μεγάλη προσοχή τους φόβους και τις ανησυχίες» αναφορικά με το μέτρο, ενώ τόνισε ότι η Επιτροπή «δεν επιθυμεί να αυξήσει τις τιμές των καυσίμων».
Είναι γεγονός ωστόσο ότι η Επιτροπή βρίσκεται σε δύσκολη θέση, καθώς πασχίζει να βρει τρόπους να «μπαλώσει» μία τρύπα περίπου 30 δισ. ευρώ, για την επταετία 2028-2035, κυρίως λόγω των αποπληρωμών του χρέους της Ε.Ε. από την εποχή της πανδημίας, ενώ αυξάνονται παράλληλα και οι δαπάνες για την άμυνα.