Τρως πρόστιμο αν δεν σβήσεις τον κινητήρα του αυτοκινήτου -Τι ισχύει στην Ελλάδα και την Ευρώπη

Η λειτουργία του κινητήρα στο ρελαντί είναι επιβλαβής, τόσο για τον ίδιο, όσο και το περιβάλλον και την τσέπη του ιδιοκτήτη, ενώ σε ακραίες περιπτώσεις, ο οδηγός στη Ελλάδα κινδυνεύει με πρόστιμο.
Αρκετοί οδηγοί αφήνουν τον κινητήρα του αυτοκινήτου στο ρελαντί όταν είστε σταματημένοι κατά τη διάρκεια πολύ σύντομων στάσεων, όπως για παράδειγμα κατά την παραλαβή των παιδιών από το σχολείο.
Η λειτουργία του κινητήρα στο ρελαντί δημιουργεί περισσότερα «απόβλητα» σε σχέση με το να λειτουργεί ενδεδειγμένα, και η συσσώρευση βρομιάς μπορεί να βλάψει τα σωθικά του κινητήρα, τον καταλύτη και το φίλτρο συγκράτησης μικροσωματιδίων. Ταυτόχρονα, η λειτουργία του κινητήρα στο ρελαντί θα υποβαθμίσει τις ιδιότητες του λιπαντικού, επομένως ο οδηγός θα πρέπει να το αντικαταστήσει νωρίτερα.
BUY NOW

Αρκετοί οδηγοί ισχυρίζονται ότι αφήνουν σε λειτουργία τον κινητήρα του αυτοκινήτου τους επειδή η κατανάλωση καυσίμου είναι μεγαλύτερη όταν σβήνεις και θέτεις σε λειτουργία ξανά τον κινητήρα, ωστόσο αυτό δεν ισχύει.
Εάν το αυτοκίνητο βρίσκεται σε φάση ρελαντί για περισσότερα από 30 δευτερόλεπτα, θα έχει ήδη καταναλώσει περισσότερο καύσιμο απ’ ό,τι αν σβήσει και ενεργοποιηθεί ξανά ο κινητήρας του. Όσον αφορά το τι καταναλώνει ένα αυτοκίνητο σε αυτή την κατάσταση, ποικίλλει σημαντικά ανάλογα με το μοντέλο.

Εδώ βέβαια θα πρέπει να προσθέσουμε το γεγονός ότι, όταν είναι ενεργοποιημένος ο κινηρήρας, εκπέμπει καυσαέρια, κάτι που επηρεάζει τόσο τους επιβάτες του αυτοκινήτου (εκτός αν έχουν κλειστά παράθυρα) όσο και τους γύρω του. Και πάλι, η ποσότητα CO2 που εκπέμπεται ποικίλλει ανάλογα με το όχημα.
Αρκετές χώρες μάλιστα προβλέπουν πρόστιμο για άσκοπη λειτουργία του κινητήρα στο ρελαντί. Πρόστιμο προβλέπεται και στην Ελλάδα, αλλά αποκλειστικά σε περίπτωση που ένας οδηγός αναγκαστεί να ακινητοποιήσει το όχημά του εντός τούνελ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το άρθρο 33 του νέου Κ.Ο.Κ., περί κίνησης οχημάτων σε αυτοκινητόδρομους, οδούς ταχείας κυκλοφορίας και σήραγγες, αναφέρεται ότι «σε περίπτωση παρατεταμένης ακινητοποίησης, οι οδηγοί υποχρεούνται να σβήσουν τη μηχανή του οχήματός τους». Διαφορετικά, κινδυνεύουν με πρόστιμο 350 ευρώ, καθώς και με αφαίρεση της άδειας οδήγησης και των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για 30 ημέρες.
Στην υπόλοιπη Ευρώπη, μία από τις χώρες που έχει δαιμονοποιήσει το ρελαντί είναι η Ισπανία, χωρίς ωστόσο να υπάρχει ένα κοινό κανονιστικό πλαίσιο σε εθνικό επίπεδο, μιας και κάθε δήμος μπορεί να ορίσει δικούς του κανόνες και κυρώσεις.

Για παράδειγμα, ο δήμος της Μαδρίτης ορίζει ότι μόλις ο οδηγός σταθμεύσει το αυτοκίνητό του, πρέπει να απενεργοποιήσει αμέσως τον κινητήρα του, ακόμα και αν συνεχίζει να βρίσκεται εντός του οχήματος. Όσοι δεν συμμορφώνονται με τον συγκεκριμένο κανονισμό, τιμωρούνται με πρόστιμο ύψους 100 ευρώ.
Στο Λονδίνο, εδώ και έξι χρόνια, ισχύει ότι οχήματα που παραμένουν με αναμμένη μηχανή για πάνω από 60 δευτερόλεπτα μπορούν να δεχθούν πρόστιμο έως και 40 λίρες (45 ευρώ). Στη Γερμανία, οι κανόνες κυκλοφορίας απαγορεύουν τον περιττό θόρυβο, ενώ απαγορεύεται η αχρείαστη λειτουργία του κινητήρα, η οποία τιμωρείται συχνά με πρόστιμο.