Πρέπει να αφήνω τον κινητήρα να δουλεύει στο ρελαντί μετά από ένα μακρύ ταξίδι;

Κοντέρ αυτοκινήτου

Για έναν υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα, η λειτουργία του στο ρελαντί για 1-2 λεπτά μετά από έντονη ή παρατεταμένη οδήγηση βοηθά στην προστασία του Turbo και συμβάλλει στη μακροζωία του.

Κατά την οδήγηση -και ειδικά σε υψηλές στροφές ή φορτία- ο υπερσυμπιεστής (Turbo) ανεβάζει θερμοκρασία που μπορεί να ξεπεράσει τους 1.000°C καθώς περιστρέφεται σε εξαιρετικά υψηλές ταχύτητες. Όσο ο κινητήρας λειτουργεί, η αντλία λαδιού συνεχίζει να κυκλοφορεί λιπαντικό στον υπερσυμπιεστή, μειώνοντας τη θερμοκρασία και προστατεύοντας τα ρουλεμάν.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αν σβήσεις αμέσως τον κινητήρα, διακόπτεται η κυκλοφορία του λαδιού, ενώ η τουρμπίνα συνεχίζει να περιστρέφεται χωρίς λίπανση - κάτι που εύλογα προκαλεί φθορά λόγω της τριβής. Επίσης, το σταματημένο πλέον λάδι υπερθερμαίνεται και καίγεται, αφήνοντας κατάλοιπα που φράζουν τις εσωτερικές διόδους και φθείρουν τα τσιμούχες.

Πολλά νέα μοντέλα διαθέτουν aftercooling συστήματα, όπως ηλεκτρικές αντλίες νερού ή αντλίες λαδιού που λειτουργούν για λίγο ακόμα μετά το σβήσιμο. Όμως αυτό δεν ισχύει για όλα τα αυτοκίνητα. Για παλαιότερα μοντέλα, ή για όσα δεν διαθέτουν τέτοιες τεχνολογίες, η αναμονή στο ρελαντί είναι απαραίτητη.

Η λογική είναι ίδια και για κινητήρες πετρελαίου και βενζίνης. Οι συνθετικές λιπαντικές ουσίες προσφέρουν καλύτερη προστασία, αλλά δεν αναιρούν την ανάγκη για σταδιακή ψύξη.

Σε περίπτωση που ένας οδηγός αυτοκινήτου με κινητήρα Turbo σβήνει συστηματικά αμέσως τον κινητήρα του μετά από μια μεγάλη διαδρομή, αυξάνει τον κίνδυνο φθοράς στα ρουλεμάν του Turbo, υπερθέρμανσης και καψίματος του λιπαντικού και δημιουργίας κατάλοιπων που εμποδίζουν τη λίπανση.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ακριβές βλάβες και ακόμα και στην ανάγκη αντικατάστασης του υπερσυμπιεστή. Οπότε, συνίσταται να περιμέουμε 1-2 λεπτά μετά από μια επίπονη ή μακρά διαδρομή στο ρελαντί, πριν σβήσουμε τον κινητήρα.

Σε ατμοσφαιρικούς κινητήρες, η διαδικασία της αναμονής πριν το σβήσιμο του κινητήρα δεν είναι κάτι αναγκαίο, αφού δεν έχουν Turbo - όμως ακόμη και εκεί, μια μικρή αναμονή μετά από έντονη οδήγηση (π.χ. σε βουνό ή αυτοκινητόδρομο) βοηθά στη μείωση θερμικού στρες στον κινητήρα και στις φλάντζες.

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ