Πού υστερεί η μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης;

charge100

Τα εταιρικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν το 58% του συνόλου των νέων πωλήσεων στην Γηραιά Ήπειρο αλλά ευθύνονται για το 74% των εκπομπών ρύπων.

Οι εταιρικοί στόλοι είναι η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στην Ευρώπη. Αντιπροσωπεύουν το 58% των νέων πωλήσεων και δεδομένης της μεγάλης χιλιομετρικής τους απόστασης που διανύουν ευθύνονται για το 74% των εκπομπών ρύπων των νέων αυτοκινήτων. Η ηλεκτροκίνηση των εταιρικών αυτοκινήτων θα επιτάχυνε την μείωση του κόστους χρήσης αλλά και της μεταφοράς ρύπων στην Ευρώπη.

Το τελευταίο είναι κρίσιμο δεδομένου ότι η ΕΕ και τα κράτη μέλη αύξησαν πρόσφατα τις φιλοδοξίες τους, θέτοντας δεσμευτικούς στόχους για το 2030 για τις οδικές μεταφορές, τη θέρμανση, τη γεωργία, τις μικρές βιομηχανικές εγκαταστάσεις και τα απόβλητα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αλλά η Ευρώπη χάνει αυτή τη μεγάλη ευκαιρία. Η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου της ΕΕ υστερεί στην ηλεκτροκίνηση. Το 2022, το 10,8% των νέων εταιρικών αυτοκινήτων ήταν αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (BEV) σε σύγκριση με 14,5% για την ιδιωτική αγορά, και αυτό το χάσμα δείχνει ότι αυξάνεται.

Εξετάζοντας πέντε διαφορετικά σενάρια και επιλογές πολιτικής, η έκθεση της Τ&Ε αναλύει τον αντίκτυπο που μπορεί να έχει η δράση της ΕΕ στους εταιρικούς στόλους. Η ανάλυσή του Οργανισμού δείχνει ότι ο καθορισμός δεσμευτικών στόχων για όλα τα νέα εταιρικά αυτοκίνητα που θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά έως το 2030 (το πιο φιλόδοξο σενάριο πολιτικής) θα αποφέρει τα ακόλουθα οφέλη:

Μείωση εκπομπών CO2: Οι εκπομπές των αυτοκινήτων μειώνονται κατά επιπλέον 30 MtCO2e για το έτος 2030. Σωρευτικά είναι 83 MtCO2e περισσότερες σε σύγκριση με τις τρέχουσες πολιτικές της ΕΕ. Οι στόχοι του εξηλεκτρισμένου στόλου θα μείωναν ήδη το χάσμα εκπομπών κατά 37%, δείχνοντας ότι η δράση της ΕΕ στους στόλους είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των αυξημένων στόχων από την ΕΕ και τα κράτη μέλη.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Επιτάχυνση της ανάπτυξης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων: 11 εκατομμύρια επιπλέον ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα κυκλοφορούν στους δρόμους μας έως το 2030, αντικαθιστώντας τα ρυπογόνα αυτοκίνητα diesel και βενζίνης. Ένας δεσμευτικός στόχος της ΕΕ θα είναι να εγγυηθεί τη συνεχή αυξανόμενη ζήτηση για BEV και ως εκ τούτου θα στηρίξει τους ευρωπαϊκούς κατασκευαστές αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης στη μετάβασή τους να γίνουν κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων αλλά και να επιτευχθούν οι στόχοι του Πράσινου Βιομηχανικού Σχεδίου της ΕΕ ώστε να κατασκευάζονται στη Γηραιά Ήπειρο όχι μόνο ηλεκτρικά ΙΧ αλλά και μπαταρίες.

Ταχύτερη προμήθεια φθηνών μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων: Σήμερα σχεδόν 8 στους 10 πολίτες της ΕΕ αγοράζουν μεταχειρισμένο αυτοκίνητο. Δεδομένης της πολύ μικρότερης περιόδου ιδιοκτησίας τους (τρία έως τέσσερα χρόνια), τα ηλεκτροκίνητα εταιρικά αυτοκίνητα μπορούν να επιταχύνουν γρήγορα την προμήθεια φθηνών μεταχειρισμένων BEV. Ένας δεσμευτικός στόχος του στόλου της ΕΕ θα φέρει στην αγορά 12,5 εκατομμύρια επιπλέον μεταχειρισμένα BEV μέχρι το 2035.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Εξοικονόμηση εισαγωγών πετρελαίου: Οι εισαγωγές πετρελαίου μειώνονται περαιτέρω κατά 208 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου έως το 2030 και κατά 1,029 εκατομμύρια έως το 2040. Οι στόχοι του εξηλεκτρισμένου στόλου της ΕΕ θα συμβάλουν επομένως σημαντικά στις προσπάθειες της ΕΕ να αυξήσει την ενεργειακή ασφάλεια και να εξαρτηθεί λιγότερο από τις εισαγωγές πετρελαίου.

Τι πρέπει να κάνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή;

Ο Οργανισμός Τ&Ε εκτιμά ότι είναι απαράδεκτο να καθυστερούν οι εταιρείες τη μετάβαση στην κινητικότητα μηδενικών εκπομπών. Οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης έχουν τους οικονομικούς πόρους για να μειώσουν το κόστος απόκτησης των αυτοκινήτων και επωφελούνται από μεγάλα φορολογικά οφέλη στις περισσότερες – αν όχι όλες – χώρες της ΕΕ. Η ανάλυσή της Τ&Ε δείχνει ότι ο καθορισμός δεσμευτικών στόχων μηδενικών εκπομπών για εταιρικούς στόλους στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας για πράσινες μετακινήσεις μπορεί να αναστρέψει αυτή την τάση, ενώ ταυτόχρονα προσφέρει οφέλη για τους πολίτες της ΕΕ, την αυτοκινητοβιομηχανία και τους στόχους ενεργειακής ασφάλειας της ΕΕ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το πιο φιλόδοξο σενάριο (δηλαδή το 100% όλων των νέων εταιρικών αυτοκινήτων να έχουν μηδενικές εκπομπές έως το 2030 και το 50% έως το 2027) αποφέρει ξεκάθαρα τα μεγαλύτερα οφέλη, όχι μόνο για το 2030 αλλά ακόμη και για αργότερα.

Ως εκ τούτου, ως μέρος της επικείμενης πρωτοβουλίας «πράσινων» εταιρικών στόλων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να προτείνει τα ακόλουθα:

Δεσμευτικοί στόχοι μηδενικών εκπομπών για όλα τα νέα εταιρικά αυτοκίνητα. Η μέχρι σήμερα εμπειρία μας έχει διδάξει ότι οι εθελοντικοί στόχοι δεν λειτουργούν.

Μέχρι το 2030, όλα τα νέα εταιρικά αυτοκίνητα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων. Αυτή η πορεία είναι σύμφωνη με τις δεσμεύσεις των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών.

Μέχρι το 2027, το 50% όλων των νέων εταιρικών αυτοκινήτων πρέπει να είναι μηδενικές εκπομπές. Αυτός ο ενδιάμεσος στόχος είναι ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση της συνεχούς απορρόφησης των αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ