Πότε ξεκινά η επεξεργασία του νέου ΚΟΚ στη Βουλή;

troxaia-mploko

Τα τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα αποτελούν ένα από σημαντικότερα ζητήματα δημόσιας ασφάλειας και υγείας.

Την Τρίτη 3 Ιουνίου 2025 ξεκινά στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή η επεξεργασία του νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο «Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις».

Τα τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα αποτελούν ένα από σημαντικότερα ζητήματα δημόσιας ασφάλειας και υγείας. Παρά τις προσπάθειες για βελτίωση της οδικής ασφάλειας και τη σημαντική μείωση των ατυχημάτων μέσα στην δεκαετία 2013-2022, η χώρα συνεχίζει να καταγράφει υψηλά ποσοστά ατυχημάτων σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή συντάσσεται με την επιστημονική άποψη που εκφέρεται στο δημόσιο λόγο ότι τα ατυχήματα και τα δυστυχήματα στην Ελλάδα αποτελούν μείζον κοινωνικό ζήτημα και παρά τη βαθμιαία μείωσή τους κατά τη διάρκεια της τελευταίας 20ετίας, συγκροτούν μια σημαντική απειλή για τη δημόσια ασφάλεια, την υγεία και την κοινωνική ζωή.

Ως εκ τούτου, επί της αρχής θεωρεί σημαντική την επικαιροποίηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, με έμφαση στην αυστηροποίηση των ποινών για τις πιο σοβαρές παραβάσεις. Επίσης, υποστηρίζει την κατεύθυνση μετασχηματισμού ορισμένων ποινών (π.χ. αφαίρεση διπλώματος έναντι αφαίρεση άδειας οδήγησης), γεγονός που εκσυγχρονίζει το κυρωτικό πλαίσιο που θα εφαρμόζεται από δω και στο εξής.

Σύμφωνα με την Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης του κατατεθέντος νομοσχεδίου, επιδιώκεται η αναδιαμόρφωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και των συναφών με αυτόν διατάξεων που αφορούν την ασφαλή κινητικότητα, με σκοπό την ύπαρξη μιας πιο ολοκληρωμένης πολιτικής κυρώσεων για τις παραβάσεις των κανόνων της οδικής ασφάλειας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στόχος είναι η ενίσχυση της ασφάλειας στους δρόμους, με ένα σύστημα αποτελεσματικό και δίκαιο. Πιο συγκεκριμένα, επιδιώκεται η συμμόρφωση των οδηγών και εξ αντανακλάσεως η προστασία κάθε χρήστη του οδικού δικτύου, όπως και των πεζών, η επιβολή δίκαιων ποινών που αντιστοιχούν στη σοβαρότητα και επικινδυνότητα της κάθε παράβασης, αλλά και η διασφάλιση της είσπραξης των προστίμων, προς ενίσχυση του αποτρεπτικού χαρακτήρα αυτών.

Πιο αναλυτικά, οι κυρώσεις αφορούν κυρίως στον οδηγό (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής συστήματος Ελέγχου Συμπεριφοράς Oδηγών (ΣΕΣΟ) και όχι στο όχημα (αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας), καθώς αυτό μπορεί να χρησιμοποιείται από περισσότερους από έναν οδηγούς.

Επίσης αλλάζει και ο τρόπος πληρωμής των προστίμων έτσι, ώστε να διευκολύνεται η διαδικασία αποπληρωμής τους χωρίς σύνθετες γραφειοκρατικές διαδικασίες.

Παράλληλα, προσδοκάται ότι η μείωση του ανώτατου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας των οχημάτων εντός κατοικημένων περιοχών από τα 50 χιλιόμετρα την ώρα στα 30 χιλιόμετρα την ώρα, εκτός αν ορίζεται αλλιώς με ειδική σήμανση, θα επιφέρει σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στις αστικές περιοχές, εκεί όπου παρατηρείται αυξημένη κυκλοφορία ευπαθών χρηστών της οδού (πεζοί, ποδήλατα, ελαφρά προσωπικά ηλεκτρικά οχήματα (Ε.Π.Η.Ο.), μοτοσικλέτες) και καταγράφονται τα περισσότερα ατυχήματα.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ