Μόνο λίγοι δεν είναι οι οδηγοί στη χώρα μας που «παγώνουν» στη θέα ενός περιπολικού, μη γνωρίζοντας αν μπορούν να προσπεράσουν.
Η προσπέραση συγκαταλέγεται στις πλέον συνηθισμένες ενέργειες που εκτελεί ένας οδηγός κατά τη οδήγηση με στόχο να βρεθεί μπροστά από ένα όχημα που κινείται με χαμηλότερη ταχύτητα από το δικό του.
Φυσικά, η διαδικασία προσπεράσμος διέπεται από συγκεκριμένους κανόνες, τους οποίους κάθε οδηγός οφείλει να ακολουθεί προκειμένου αφενός να μη θέσει σε κίνδυνο τον εαυτό του όπως και τους υπόλοιπους χρήστες του οδικού δικτύου και αφετέρου να μην βρεθεί αντιμέτωπος με τσουχτερό πρόστιμο.
BUY NOW
Το προσπέρασμα αποτελεί ιδιαίτερα δημοφιλή συνήθεια στις τάξεις των οδηγών της χώρας μας, αλλά ακόμα και οι μεγαλύτεροι θιασώτες αυτής της πρακτικής δεν γνωρίζουν αν μπορούν να προσπεράσουν περιπολικό, εφόσον συστηθούν με ένα τέτοιο όχημα στο διάβα τους.
Τι πραγματικά ισχύει
Το άρθρο 17 («Προσπέρασμα-Κυκλοφορία σε στίχους) του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας δεν αναφέρει σε κανένα σημείο απαγόρευση προσπέρασης σε περιπολικό ή όχημα επείγουσας ανάγκης (βλ. ασθενοφόρο, πυροσβεστικό).
Επομένως, κάθε απότομο φρενάρισμα στη θέα ενός οχήματος στο οποίο επιβαίνουν αστυνομικοί κρίνεται αδικαιολόγητο, ενώ υπό συνθήκες μπορεί να αποδειχθεί και επικίνδυνο, δεδομένου ότι ελλοχεύει ο κίνδυνος να τελεστεί τροχαίο ατύχημα -ήτοι να καρφωθεί στο όχημά μας το όχημα που ακολουθεί.
Φυσικά, όπως ισχυεί και με όλα τα οχήματα, η προσπέραση του περιπολικού διέπεται από κανόνες, με τους βασικούς να αναφέρονται στο άρθρο 17 και να είναι οι εξής:
- Ο οδηγός επιτρέπεται να προσπεράσει προπορευόμενο όχημα μόνον εφόσον μπορεί να το κάνει χωρίς κίνδυνο ή παρακώλυση της κυκλοφορίας και εφόσον προειδοποιήσει έγκαιρα γι’ αυτό μέσω των φλας.
- Το προσπέρασμα επιτρέπεται, κατά κανόνα, από τα αριστερά. Κατ' εξαίρεση, το προσπέρασμα επιτρέπεται από τα δεξιά αν ο προπορευόμενος οδηγός έχει δώσει σήμα ότι προτίθεται να στρίψει αριστερά και έχει μετακινήσει το όχημα ή τα ζώα του προς την πλευρά αυτήν.
- Ο οδηγός, όταν ολοκληρώσει το προσπέρασμα, οφείλει να επαναφέρει το όχημά του πλησίον του δεξιού άκρου του οδοστρώματος και φυσικά οφείλει να σέβεται τα όρια ταχύτητας, όπως και να μην προσπεράσει όταν στο οδόστρωμα υπάρχει συνεχής γραμμή.
Το παράδειγμα των Γερμανών Αστυνομικών
Η οδήγηση περιπολικού της αστυνομίας σε όλο το πλάτος του δρόμου πραγματοποιώντας «ζιγκ-ζαγκ», μεταφράζεται σε ένα πολύ σημαντικό μήνυμα. Στη Γερμανία, οι αστυνομικοί που οδηγούν περιπολικό χρησιμοποιούν αυτή την μέθοδο για να ενημερώσουν για την κατάσταση του δρόμου και να επιβάλουν στους οδηγούς έναν συγκεκριμένο τρόπο οδήγησης. Στο παρακάτω βίντεο φαίνεται ξεκάθαρα ο τρόπος που το κάνει ο Γερμανός αστυνομικός.
Όπως θα είδατε, το γερμανικό περιπολικό προσπερνάει την κίνηση με αναμμένους τους φάρους και τη σειρήνα, επιβραδύνει απότομα, ενεργοποιεί τα αλάρμ και αρχίζει να κάνει «ζιγκ-ζαγκ» σε όλο το πλάτος του αυτοκινητόδρομου.
Τι σημαίνει αυτό στη Γερμανία; Το μήνυμα είναι σαφές: επιβραδύνετε και οδηγήστε με την ταχύτητα που επιβάλει το περιπολικό της αστυνομίας. Με αυτό τον τρόπο, οι αστυνομικοί επιβραδύνουν την κυκλοφορία σε τμήματα του αυτοκινητόδρομου όπου έχει συμβεί ατύχημα ή κάτι άλλο εμποδίζει την κυκλοφορία. Στο συγκεκριμένο συμβάν, είχαν πέσει αντικείμενα στο δρόμο και έπρεπε να επέμβει η αστυνομία για να αποφευχθούν τα χειρότερα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στη Γερμανία, η αστυνομία κάνει «ζιγκ-ζαγκ» μόνο όταν βρίσκεται σε δρόμο με πολλές λωρίδες κυκλοφορίας. Εάν είχε συμβεί κάτι σε ένα στενότερο τμήμα του δρόμου με δύο λωρίδες κυκλοφορίας, οι αστυνομικοί δεν θα έκαναν σλάλομ, αλλά θα οδηγούσαν στη μέση των λωρίδων κυκλοφορίας.
Ο βασικός κανόνας σε μια τέτοια περίπτωση είναι να μην προσπεράσετε το περιπολικό. Όταν δεν είναι πλέον απαραίτητη η μείωση της ταχύτητας κυκλοφορίας, οι αστυνομικοί θα σβήσουν τους φάρους και θα σας κάνουν «σήμα» να συνεχίσετε την πορείας σας κανονικά.