Το εξάρτημα που κανείς οδηγός δεν αλλάζει –Γιατί δεν πρέπει να το κρατάμε για πολλά χιλιόμετρα

Τροχοί αυτοκινήτου

Η ασφάλεια στους δρόμους εξαρτάται από πολλούς περισσότερους παράγοντες από αυτούς που πιστεύουμε, συμπεριλαμβανομένης και της σωστής συντήρησης των οχημάτων που κυκλοφορούν σε αυτούς.

Το αυτοκίνητο είναι σαν ζωντανός οργανισμός και με τη χρήση που του κάνουμε, πολλά αναλώσιμα εξαρτήματα αρχίζουν να φθείρονται και να απαιτούν αντικατάσταση. Όλα τα αυτοκίνητα διαθέτουν αναλώσιμα με συγκεκριμένο όριο χρήσης και λειτουργίας, υπάρχουν όμως και ορισμένα που σχεδόν όλοι οι οδηγοί ξεχνούν να αντικαταστήσουν.

Shock absorber replacement 1
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ως γνωστόν, η οδική ασφάλεια δεν είναι μόνο θέμα κράτους. Είναι απαραίτητο να εργαστούμε από κοινού για να μειώσουμε στο ελάχιστο τους τραυματισμούς και τα θύματα των τροχαίων. Και η δική μας ευθύνη έχει να κάνει, πέρα από τον προβλεπόμενο τρόπο χρήσης του οχήματος, και με την υπεύθυνη συντήρησή του με τα αναλώσιμα που προβλέπει ο κατασκευαστής για λόγους ασφάλειας και απόδοσης.

Όταν κάνουμε λόγο για συντήρηση αυτοκινήτου, δεν αναφερόμαστε στην αλλαγή λαδιών και των φίλτρων ζωτικής σημασίας (και αυτά απαραίτητα είναι), αλλά για αντικατάσταση εξαρτημάτων που αν και έχουν πολύ μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, πρέπει και αυτά να αντικαθίστανται περιοδικά.

Shock absorber replacement 2

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ανταλλακτικών με μεγάλη διάρκεια ζωής είναι τα «ξεχασμένα» αμορτισέρ. Τα αμορτισέρ του αυτοκινήτου αποτελούν ένα αναπόσπαστο μέρος της ανάρτησης και σκοπός τους είναι να ελέγχουν την κίνηση του ελατηρίου -την ταχύτητα με την οποία εκτείνεται ή συμπιέζεται- και να την συγκρατούν στο ελάχιστο δυνατό, τόσο δηλαδή όσο χρειάζεται για να λειτουργήσει σωστά η ανάρτηση με τους τροχούς να παραμένουν την ίδια στιγμή σε επαφή με το οδόστρωμα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Με πολύ απλά λόγια αν δεν υπήρχαν τα αμορτισέρ τα ελατήρια θα συμπιέζονταν και θα εκτείνονταν μόνο βάσει της σκληρότητάς τους και του μεγέθους των ανωμαλιών του δρόμου. Αυτό θα είχε σημαντικές αρνητικές συνέπειες σε όλα τα επίπεδα: από την άνεση και την προσφερόμενη πρόσφυση από τα ελαστικά έως και τον έλεγχο του αμαξώματος στην ευθεία αλλά και τις στροφές ακόμη και με σχετικά χαμηλές ταχύτητες κίνησης.

Shock absorber replacement 3

Κάποια στιγμή λοιπόν έρχεται και η ώρα αλλαγής των αμορτισέρ του αυτοκινήτου μας. Αυτή η ώρα ποικίλει ανάλογα και με το αρχικό κόστος και ποιότητα των αμορτισέρ (υλικά, προδιαγραφές κτλ.) και οριοθετείται, υπό φυσιολογική χρήση στα αυτοκίνητα, μεταξύ περίπου 80.000-120.000 χιλιομέτρων. Το κακό όμως είναι ότι σχεδόν κανένας οδηγός δεν πραγματοποιεί την αντικατάστασή τους στην ώρα τους.

Να σημειωθεί επίσης ότι η πτώση στην απόδοση των αμορτισέρ έρχεται σιγά και σταδιακά σε φυσιολογικές συνθήκες χρήσης του αυτοκινήτου και όχι από τη μία μέρα στην άλλη. Αυτό είναι που κάνει δύσκολο για τον οδηγό να καταλάβει αν έχει φτάσει η ώρα για την αλλαγή τους ακόμη και αν είναι ο μοναδικός που χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο από καινούργιο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Shock absorber replacement 4

Βέβαια όσο η ώρα για την αλλαγή τους πλησιάζει, τα αμορτισέρ έχουν ήδη αρχίσει να στέλνουν τα σχετικά «μηνύματα» στον οδηγό του αυτοκινήτου. Μηνύματα σχετικά με την ευκολία στον έλεγχό του αυτοκινήτου αλλά και την άνεση που απολαμβάνει κανείς εντός της καμπίνας κατά τη διάρκεια της οδήγησης.

Το πιο κοινό σημάδι, για αμορτισέρ που έχουν φτάσει στο τέλος της ζωής τους, είναι η αυξημένη ευαισθησία που παρουσιάζει η ανάρτηση όταν περνά πάνω ακόμη και από την πιο μικρή ανωμαλία του οδοστρώματος, την οποία και μεταφέρει σχετικά έντονα ως αίσθηση στους επιβαίνοντες.

Shock absorber replacement 5
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα αμορτισέρ που έχουν «τελειώσει» τα καταλαβαίνουμε και από ανομοιόμορφη φθορά στα ελαστικά μας, αφού πλέον δεν μπορούν να ελέγχουν σωστά το ελατήριο και την κίνηση του τροχού.

Σε κάθε περίπτωση, αν αναγνωρίσουμε τα παραπάνω σημάδια στη συμπεριφορά του αυτοκινήτου μας, το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να επισκεφτούμε ένα συνεργείο που φέρει αμορτισερόμετρο για να μετρήσουμε την απόδοσή τους. Πριν τη μέτρηση φροντίζουμε να έχουμε φουσκώσει τα ελαστικά μας σύμφωνα με τις προβλεπόμενες από τον κατασκευαστή πιέσεις.

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ