
Νέα έρευνα δίνει αποκαλυπτικά στοιχεία για τους ρύπους των ηλεκτρικών οχημάτων – Είναι όντως πιο «πράσινα» σε σχέση με τα θερμικά μοντέλα;
Η αλήθεια είναι πως από τη στιγμή που ξεκίνησε η συζήτηση για την πιθανή μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, άρχισαν να διαδίδονται και οι πρώτες αμφιβολίες γύρω από την οικολογική τους αξία.
Κατασκευαστές και θεσμοί προώθησαν την ιδέα ενός νέου, πιο «καθαρού» μέλλοντος για τις μετακινήσεις, βασισμένου στην ηλεκτροκίνηση και απαλλαγμένου από εκπομπές ρύπων, θέτοντας ως στόχο την αντικατάσταση των συμβατικών, θερμικών μοντέλων, ωστόσο άμεσα υπήρξαν αντιδράσεις.
BUY NOW
Αυτή η μετάβαση, βέβαια, φαίνεται πια να υλοποιείται, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να εμπλουτίζουν συνεχώς τις γκάμες τους με ηλεκτρικά μοντέλα και με την Ευρωπαϊκή Ένωση να προχωρά με την απαγόρευση πώλησης νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης μέσα στην επόμενη δεκαετία. Παρά την πρόοδο όμως, ένα βασικό ερώτημα παραμένει: είναι πράγματι τα ηλεκτρικά οχήματα πιο φιλικά προς το περιβάλλον ή απλώς μεταθέτουν το πρόβλημα αλλού;

Ένα σημαντικό επιχείρημα των επικριτών της ηλεκτροκίνησης είναι ότι η παραγωγή των ηλεκτρικών οχημάτων, και ιδίως των μπαταριών τους, προκαλεί περισσότερη ρύπανση από την παραγωγή και χρήση θερμικών αυτοκινήτων.
Μάλιστα, σύμφωνα με κάποιες έρευνες, αυτό επιβεβαιώνεται εν μέρει, αφού η κατασκευή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου απαιτεί περισσότερη ενέργεια και πρώτες ύλες. Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν και έρευνες που υποστηρίζουν το αντίθετο, επισημαίνοντας πως τα ηλεκτρικά είναι συνολικά πολύ πιο φιλικά προς το περιβάλλον, εφόσον εξεταστεί το σύνολο του κύκλου ζωής τους. Σε αυτή τη συζήτηση έρχεται να συνεισφέρει η νέα μελέτη του ICCT (International Council on Clean Transportation), η οποία ρίχνει φως στο πραγματικό αποτύπωμα των ηλεκτρικών οχημάτων.
Σύμφωνα με την έρευνα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παράγουν κατά μέσο όρο 73% λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους, ακόμη και όταν λαμβάνεται υπόψη η ενεργοβόρα και πιο ρυπογόνα παραγωγή τους. Πιο συγκεκριμένα, παρότι η κατασκευή των θερμικών αυτοκινήτων αποδεικνύεται λιγότερο επιβαρυντική για το περιβάλλον σε ό,τι αφορά το πρώτο στάδιο της παραγωγής, τα ηλεκτρικά υπερέχουν μακροπρόθεσμα, με σημαντικά χαμηλότερο αποτύπωμα κατά τη χρήση.

Η έρευνα βασίστηκε σε δεδομένα που αφορούν την παραγωγή μπαταριών σε χώρες όπως η Νότια Κορέα, οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Ευρώπη, η Κίνα και η Ιαπωνία, εξασφαλίζοντας έτσι μια σφαιρική και ολοκληρωμένη εικόνα.
Ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον εύρημα της μελέτης είναι ότι η ρύπανση από την παραγωγή μπαταριών έχει μειωθεί κατά 24% σε σύγκριση με τις αντίστοιχες μετρήσεις του 2021. Αυτή η μείωση αποδίδεται στην πρόοδο που έχει σημειωθεί στις τεχνολογίες παραγωγής, καθώς και στην εμφάνιση νέων εναλλακτικών στις παραδοσιακές μπαταρίες ιόντων λιθίου. Επιπλέον, η μελέτη έλαβε υπόψη και άλλους παράγοντες που επηρεάζουν το συνολικό αποτύπωμα , όπως το είδος του καυσίμου, η κατάσταση και συντήρηση του οχήματος και οι επιμέρους τεχνικές του προδιαγραφές σε σύγκριση με άλλα μοντέλα του ίδιου segment.
Αναλυτικά, τα αυτοκίνητα με βενζινοκινητήρες εκπέμπουν 235 γραμμάρια ισοδύναμου CO₂ ανά χιλιόμετρο, ενώ τα ηλεκτρικά περιορίζονται στα 63 γραμμάρια. Η διαφορά αυτή, της τάξεως του 73%, υπογραμμίζει τη σαφή περιβαλλοντική υπεροχή των οχημάτων μηδενικών εκπομπών.

Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι το εύρημα πως αν ληφθεί υπόψη και η παραγωγή του καυσίμου, τότε η διαφορά γίνεται ακόμη μεγαλύτερη. Συγκεκριμένα, η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας για τα EVs είναι κατά 78% λιγότερο ρυπογόνα σε σύγκριση με την παραγωγή καυσίμων για θερμικά μοντέλα, παρά το γεγονός ότι η παραγωγή μπαταριών απαιτεί σημαντική ενέργεια και έχει τις δικές της περιβαλλοντικές επιπτώσεις, κυρίως από την εξόρυξη λιθίου και άλλων πρώτων υλών.
Τέλος, η μελέτη αποκαλύπτει ότι αν ένα ηλεκτρικό όχημα φορτίζεται αποκλειστικά από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τότε οι εκπομπές του περιορίζονται ακόμη περισσότερο, στα 52 γραμμάρια CO₂e/km, ενισχύοντας το επιχείρημα ότι η μαζική στροφή στην ηλεκτροκίνηση, εφόσον συνοδευτεί από καθαρές πηγές παραγωγής ενέργειας, αποτελεί πράγματι ένα πιο βιώσιμο μέλλον για τις μετακινήσεις.
Διαβάστε επίσης: