
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης διόρθωσε την άδικη φορολογία που πλήρωναν οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων με κινητήρες πάνω από 1.929 κ.εκ.
Μετά από πολλά χρόνια αναμονής ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από τη ΔΕΘ ανακοίνωσε διπλό «ψαλίδι» στα τεκμήρια δαπανών διαβίωσης.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Πρωθυπουργός τα τεκμήρια διαβίωσης θα κουρευτούν για τα φυσικά πρόσωπα αλλά και για τους επαγγελματίες με τις αλλαγές αυτές να ισχύουν για τα εισοδήματα του φορολογικού έτους 2025. Δηλαδή τα εισοδήματα αυτά θα φορολογηθούν το 2026.
BUY NOW
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την ομιλία του στο Βελλίδειο Συνδριακό Κέντρο επισήμανε χαρακτηριστικά ότι: «Μειώνονται μεσοσταθμικά 30% τα τεκμήρια σε αυτοκίνητα και σπίτια για 500.000 φορολογούμενους!»
Πιο συγκεκριμένα τα τεκμήρια διαβίωσης θα μειωθούν μεσοσταθμικά κατά 30% κάτι που θα φέρει σημαντικές φοροελαφρύνσεις σε περισσότερους από 1,5 εκατομμύρια μισθωτούς, συνταξιούχους και αυτοαπασχολούμενους με χαμηλά ετήσια εισοδήματα. Οι εν λόγω φορολογούμενοι πέφτουν κάθε χρόνο στις παγίδες υπερφορολόγησης που προκαλούν τα τεκμήρια της Εφορίας.
Επίσης επισημαίνεται πως ο υπολογισμός των τεκμηρίων διαβίωσης γίνεται με βάση τις κατοικίες, τα αυτοκίνητα, τις πισίνες, τα σκάφη αναψυχής και τα αεροσκάφη των φορολογουμένων, στα οποία προστίθεται η ελάχιστη ατομική ή οικογενειακή τεκμαρτή δαπάνη. Όταν κάποιο φυσικό πρόσωπο δηλώνει εισόδημα χαμηλότερο από το άθροισμα των τεκμηρίων που υπολογίζει η εφορία για κάθε φορολογούμενο, τότε αυτός θα φορολογηθεί με βάση την τεκμαρτή δαπάνη.
Οι τεκμαρτές δαπάνες θα μειωθούν για τα αυτοκίνητα και τις κατοικίες αλλά όχι για τα τεκμήρια για τις πισίνες και τα αεροσκάφη.
Επίσης το ευνοϊκό φορολογικό μέτρο αναμένεται να βοηθήσει τους καταναλωτές που επιθυμούν να αποκτήσουν κάποιο μεγαλύτερο αυτοκίνητο, ενώ παράλληλα θα προκαλέσει και την άρση ακινησίας εκατοντάδων χιλιάδων αυτοκινήτων που βρίσκονται σε προσωρινή ακινησία αυξάνοντας τα κρατικά έσοδα.
Όλα τα παραπάνω θα συντελέσουν σε ένα πραγματικό restart της αγοράς αυτοκινήτου με κινητήρες από 1.929 κ.εκ. και άνω που την τελευταία 10ετία είχε καταρρεύσει και το κράτος αναμένεται να εισπράξει πολλά εκατομμύρια ευρώ από την επανακυκλοφορία των συγκεκριμένων αυτοκινήτων αλλά και σκαφών αναψυχής.
Μετά από 45 και πλέον χρόνια ίσως πραγματικά έφθασε η ώρα να μειωθούν κατά 30%, ενώ το αμέσως επόμενο βήμα είναι να καταργηθούν πλήρως τόσο τα τεκμήρια όσο και ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης με την σταδιακή αντικατάστασή τους από νέες τεχνικές και εργαλεία ελέγχου.

Πόσο μειώνονται τα τεκμήρια διαβίωσης;
Στα επιβατικά αυτοκίνητα Ι.Χ. το μειωμένο κατά 30% τεκμήριο διαβίωσης ορίζεται ως εξής:
- Για αυτοκίνητα μέχρι και 1.200 κ.ε., σε 2.800 ευρώ
- Για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των 1.200 κ.ε. και μέχρι 2.000 κ.εκ., προστίθενται 420 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.
- Για αυτοκίνητα άνω των 2.000 κ.ε. και μέχρι 3.000 κ.ε., προστίθενται 630 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.
- Για αυτοκίνητα άνω των 3.000 κ.ε., προστίθενται 840 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.
Τα παραπάνω ποσά μειώνονται ανάλογα με την παλαιότητα του αυτοκινήτου, η οποία υπολογίζεται από το έτος πρώτης κυκλοφορίας του στην Ελλάδα, κατά ποσοστό 30% για χρονικό διάστημα κυκλοφορίας πάνω από 5 και μέχρι 10 έτη και κατά ποσοστό 50% για χρονικό διάστημα πάνω από 10 έτη.
Για παράδειγμα σε ένα αυτοκίνητο με κινητήρα 2 λίτρων και ηλικία έως 5 έτη το τεκμήριο διαβίωσης από το 2026 (χρήση 2025) θα διαμορφώνεται σε 6.160 ευρώ. Αν το ίδιο όχημα έχει ηλικία από 5 έως 10 έτη (επιπλέον έκπτωση τεκμηρίου κατά 30%) τότε το τεκμήριο μειώνεται σε 4.312 ευρώ. Τέλος αν το παραπάνω όχημα με δίλιτρο κινητήρα έχει ηλικία άνω των 10 ετών τότε το τεκμήριο διαβίωσης από το 2026 (χρήση 2025) θα διαμορφώνεται σε 3.080 ευρώ.
Να υπενθυμίσουμε πως το τεκμήριο διαβίωσης δεν εφαρμόζεται για επιβατικά ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα που διαθέτουν πιστοποιητικό αυθεντικότητας, καθώς και για επιβατικά αυτοκίνητα ειδικά διασκευασμένα για κινητικά ανάπηρους, με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 67%.

Πόσο μειώνεται ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης;
Ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης υπολογίζεται ως ποσοστό του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης, και από την στιγμή που θα μειωθεί το τεκμήριο σε ποσοστό 30% από το 2026 (χρήση 2025) αυτομάτως επηρεάζεται και ο συγκεκριμένος φόρος.
Για τα αυτοκίνητα από 1.929 έως 2.500 κυβικά εκατοστά ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης ανέρχεται στο 5% της αντικειμενικής δαπάνης (τεκμήριο διαβίωσης). Για τα αυτοκίνητα από 2.501 κυβικά και άνω ο φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 13% επί του τεκμηρίου διαβίωσης.
Τα ποσά που θα καλούνται να πληρώσουν από το 2025 για το φορολογικό έτος 2024 οι ιδιοκτήτες ΙΧ με κινητήρες από 1.929 έως 2.500 κυβικά κυμαίνονται από 287 ευρώ έως 465,5 ευρώ αν η ηλικία του είναι έως 5 έτη, από 200 ευρώ έως 325,85 ευρώ όταν είναι παλαιότητας 5 μέχρι 10 ετών ενώ για ΙΧ άνω των 2.500 κυβικών τα ποσά ξεκινούν από 931 ευρώ όταν είναι ηλικίας μέχρι 5 ετών και από 651,7 ευρώ όταν είναι παλαιότητας 5 μέχρι 10 ετών.
Αντίστοιχα ένα αυτοκίνητο με κινητήρα 3 λίτρων και ηλικία έως 5 έτη ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης θα ανέρχεται σε 1.246 ευρώ ενώ για 3λιτρο όχημα με ηλικία από 5 έως 10 έτη θα κυμαίνεται σε 872,2 ευρώ.
Τέλος σε ένα αυτοκίνητο με κινητήρα 4 λίτρων και ηλικία έως 5 έτη ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης θα ανέρχεται σε 2.086 ευρώ ενώ για 4λιτρο όχημα με ηλικία από 5 έως 10 έτη θα κυμαίνεται σε 1.460 ευρώ.
Από την επιβολή του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης εξαιρούνται τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με παλαιότητα άνω των 10 ετών από το έτος πρώτης κυκλοφορίας τους στην Ελλάδα, καθώς και τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης αναπήρων, τα οποία απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας. Η παλαιότητα των εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων μετρά από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας του οχήματος και όχι από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας στην Ελλάδα.