Ο Έλληνας Επίτροπος Μεταφορών και Τουρισμού επιδιώκει μια ισορροπία για την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και θεωρείται ο μόνος ρεαλιστής.
Αμφίρροπες είναι οι «μάχες» μεταξύ των κρατών μελών σχετικά με την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση όσο και για την υποχρεωτικότητα ποσόστωσης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα για εταιρικούς στόλους ενώ σε κάποιες περιπτώσεις οι κυβερνήσεις κάποιων κρατών μελών δεν συμφωνούν με τις απόψεις των υπουργών Μεταφορών τους!
Τα κράτη μέλη έχουν χωριστεί στη μέση και ο Έλληνας Ευρωπαίος Επίτροπος Απόστολος Τζιτζικώστας βρίσκεται ανάμεσά τους προσπαθώντας να ισορροπήσει την κατάσταση υιοθετώντας μια λύση που θα είναι αρεστή σε όλα τα κράτη μέλη.
BUY NOW
Ταυτόχρονα η εξίσωση είναι πολύ δύσκολη και οι «πιέσεις» που ασκούνται από τα κράτη μέλη αλλά και από τις αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ και της Κίνας εντείνονται ακόμη περισσότερο λίγες ημέρες πριν την ανακοίνωση του σχεδίου της Κομισιόν για τα αυτοκίνητα.
Μάλιστα η τελευταία συνέντευξη που παραχώρησε ο Έλληνας Επίτροπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις Μεταφορές και τον Τουρισμό στην γερμανική εφημερίδα Handelsblatt φαίνεται ότι άνοιξε τον «Ασκό του Αιόλου» για κάποιους τόσο εντός όσο και εκτός της Κομισιόν!
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Carandmotor.gr ο Απόστολος Τζιτζικώστας μετά τις δηλώσεις που έκανε για διατήρηση των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης (βενζίνης και diesel) και μετά το 2035 έστω και υπό προϋποθέσεις φαίνεται ότι προκάλεσε την οργή κάποιων άλλων στελεχών της Κομισιόν αλλά και Οργανισμών που στηρίζουν την απαγόρευση πώλησης ΙΧ με κινητήρες εσωτερικής καύσης με αποτέλεσμα κάποιοι να προσπαθούν να φιμώσουν την φωνή της λογικής.
Πιο συγκεκριμένα την προηγούμενη εβδομάδα στην ΕΕ πραγματοποιήθηκε μια συζήτηση σχετικά με την υποχρεωτικότητα ποσόστωσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους στόλους των επιχειρήσεων και κατά τη διάρκειά της καταγράφηκαν τα δύο στρατόπεδα.
Αρχικά να τονίσουμε ότι η συζήτηση κατέληξε σε διάσταση απόψεων αλλά εκείνο που προκάλεσε εντύπωση στα στελέχη των κρατών μελών που συζητούσαν ήταν η αποχώρηση του Απόστολου Τζιτζικώστα από την αίθουσα χωρίς να υπάρχει κάποια δικαιολογία.
Πάντως σχετικά με την αποχώρηση του κ. Τζιτζικώστα πολλά στελέχη που βρίσκονταν στην συζήτηση εκτίμησαν ότι αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι το θέμα των αυτοκινήτων το χειρίζεται αποκλειστικά η Ursulla Von der Leyen μαζί με τον Bjoern Seibert και εκείνοι είναι που θα λάβουν από μόνοι τους αποφάσεις και πως όλη αυτή η συζήτηση ήταν ουσιαστικά χάσιμο χρόνου…
Από την άλλη μεριά κάποιοι από τους ανθρώπους που συμμετείχαν στην συζήτηση τόνισαν με έμφαση ότι είναι κρίμα να «φιμώνεται» ο Απόστολος Τζιτζικώστας που αποτελεί τη μοναδική ρεαλιστική φωνή στην Κομισιόν…
Να τονίσουμε ότι κατά την διάρκεια της συζήτησης οι αντιπροσωπείες της Ισπανίας, της Σουηδίας, της Ολλανδίας και της Πορτογαλίας τάχθηκαν υπέρ της γαλλικής πρότασης, υποστηρίζοντας ένα φιλόδοξο πλαίσιο σε ολόκληρη την ΕΕ για την επιτάχυνση της υιοθέτησης οχημάτων μηδενικών εκπομπών, την ενίσχυση της ζήτησης για ηλεκτρική κινητικότητα και την παροχή μιας κοινής κανονιστικής προσέγγισης για την υποστήριξη της μετάβασης με αναλογικό και βιώσιμο τρόπο για τον τομέα. Επίσης τάχθηκαν υπέρ της υποχρεωτικότητας ποσόστωσης ηλεκτρικών ΙΧ σε εταιρικούς στόλους.
Αλλά είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι σε πολλά κράτη-μέλη οι κυβερνήσεις έχουν εκφράσει αντίθετες απόψεις από εκείνες που κατέθεσαν στην ΕΕ οι Υπουργοί Μεταφορών τους με αποτέλεσμα να περιπλέκεται ακόμη περισσότερο η κατάσταση!
Από την αντίθετη πλευρά, οι αντιπροσωπείες της Λιθουανίας, της Βουλγαρίας, της Ιταλίας, της Πολωνίας, της Ρουμανίας, της Εσθονίας, της Γερμανίας, της Ουγγαρίας και της Σλοβακίας σχημάτισαν το αντίθετο μέτωπο, απορρίπτοντας την εισαγωγή υποχρεωτικών στόχων για τον στόλο και αντιστεκόμενες σε μια άκαμπτη κανονιστική προσέγγιση. Τα επιχειρήματά τους επικεντρώθηκαν στην ανάγκη διατήρησης της τεχνολογικής ουδετερότητας, προστασίας των κατασκευαστών, αποφυγής πρόσθετου κόστους και στρεβλώσεων της αγοράς και διασφάλισης μιας πιο ευέλικτης και εθελοντικής προσέγγισης στη μετάβαση.
Τι ειπώθηκε στη συνεδρίαση της ΕΕ
Στο video που έχει αναρτήσει η Κομισιόν συζητείται το θέμα της υποχρεωτικότητας του στόλου των εταιρικών αυτοκινήτων το οποίο έφερε στη συνεδρίασης η Γαλλία φαίνεται ξεκάθαρα η διάσταση των απόψεων μεταξύ των κρατών μελών.
Σύμφωνα με όσα είπε το στέλεχος της Κομισιόν εξετάζονται οι επιπτώσεις για τις επιχειρήσεις του κλάδου καθώς και την επίπτωση επί της ανταγωνιστικότητάς τους. Ωστόσο τόνισε ότι είναι πολλά τα οφέλη και άμεσα θα παρουσιάσει η Κομισιόν μία πρωτοβουλία που σύντομα θα υιοθετηθεί από όλα τα κράτη μέλη.
Ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών κατά την ομιλία του τόνισε ότι για να επιτευχθεί ο στόχος της απαγόρευσης πώλησης αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες το 2035 θα πρέπει να υπάρξει μεγάλη προσφορά και να βοηθήσει η Κομισιόν αυτή την ζήτηση διότι οι όγκοι των πωλήσεων είναι πολύ χαμηλότεροι από ότι αναμενόταν. Η Γαλλία είναι υπέρ ενός ευρωπαϊκού κανονισμού για το «πρασίνισμα» των εταιρικών στόλων. «Μιλάμε για το 50% του συνόλου των πωλήσεων νέων ΙΧ της ΕΕ. Πρέπει να δράσουμε έτσι ώστε να μπορέσουμε να επιταχύνουμε την απανθρακοποίηση των οδικών μεταφορών.» είπε ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών. Το Παρίσι επίσης ζητά από την Κομισιόν την υποστήριξη αγοράς ευρωπαϊκών αυτοκινήτων όπως επίσης και επενδύσεις για την παραγωγή μπαταριών στην ΕΕ.
Η Τσεχία αντίθετα επισήμανε για ακόμη μία φορά την ανησυχία της για την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας και αυτό έχουν μια κοινή δήλωση με άλλα κράτη μέλη σχετικά με τις ανάγκες των εταιρικών στόλων. Στην επιστολή επισημαίνεται ότι: «Δεν είναι σωστό να προχωρήσουμε στην ΕΕ με τέτοιους στόχους γιατί μπορεί είναι πολύ πιθανό να αυξήσουν τα λειτουργικά κόστη και να επιβραδύνουν την ανάπτυξη των εταιρικών στόλων. Η πρόταση της Κομισιόν μπορεί να έρθει σε αντίθεση με τους στόχους της απανθρακοποίησης των οχημάτων. Η υποχρεωτικότητα δεν είναι ο σωστός δρόμος. Εμείς ζητούμε να επαναξιολογηθεί ο στόχος τόσο του 2030 όσο και του 2035. Να λαμβάνεται υπόψιν η τεχνολογία αλλά και η πραγματικότητα στην αγορά.»
Η Ιρλανδία είναι υπέρ μιας πανευρωπαϊκής πρωτοβουλίας ώστε να δοθεί ώθηση στο «πρασίνισμα» των εταιρικών στόλων. Επίσης παραμένει προσηλωμένη στο στόχο της απαγόρευσης πώλησης νέων ΙΧ με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2035. Επίσης η Ιρλανδία εκτιμά ότι χρειάζεται μια ευρωπαϊκή νομοθεσία για τους εταιρικούς στόλους.
Η Φινλανδία εξέφρασε τις επιφυλάξεις της για νέες νομοθετικές ρυθμίσεις στην ΕΕ. Οι διαφορετικές δυναμικότητες των εταιρικών στόλων μεταξύ των επιχειρήσεων.
H προγραμματισμένη νομοθεσία είναι σημαντική για τις μηδενικές εκπομπές CO2 των αυτοκινήτων τόνισε η Αυστρία. Η αύξηση της ζήτησης για καθαρά αυτοκίνητα θα αυξήσει και την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.
Η Σουηδία εκτιμά ότι η Κομισιόν πρέπει να ενθαρρύνει την αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αλλά χρειάζονται περισσότερους διευκολυντικούς όρους. Ωστόσο δεν είναι υπέρ στο να αναβληθεί η εκπλήρωση του στόχου του 2030. Επίσης η Σουηδία τόνισε ότι πρέπει να υπάρξουν κίνητρα για τις επιχειρήσεις ώστε να αποκτήσουν ηλεκτρικούς στόλους αυτοκινήτων.
Η Εσθονία έχει σοβαρές επιφυλάξεις για το υπό συζήτηση θέμα. «Δεν μπορούμε να απαιτήσουμε από τις επιχειρήσεις να έχουν ηλεκτρικούς στόλους καθώς υπάρχουν ήδη αυστηροί κανόνες για την επίτευξη του στόχου των μηδενικών εκπομπών το 2035» τόνισε ο Εσθονός υπουργός Μεταφορών. Η Εσθονία ελπίζει η Κομισιόν να αναλύσει τον αντίκτυπο που θα προκαλέσουν τέτοιοι κανόνες στις επιχειρήσεις του κλάδου αλλά και στις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η Πολωνία ξεκαθάρισε ότι δεν πρέπει να υπάρξει άμεση ή έμμεση υποχρέωση για συγκεκριμένο ποσοστό ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε στόλους οχημάτων. Άλλωστε οι στόλοι των οχημάτων ανήκουν σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις και η υποχρεωτικότητα σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα προκαλούσε υπερβολική επιβάρυνση. Όποιοι κανόνες θεσπιστούν θα έχουν αρνητική επίπτωση στην ανταγωνιστικότητα.
Η Γερμανία κατά κανόνα τάχθηκε υπέρ της ηλεκτροκίνησης και ο Καγκελάριος Μερτς απέστειλε επιστολή στην Πρόεδρο της Κομισιόν όπου και ξεκαθαρίζει τη θέση της χώρας στο θέμα αυτόν. Ο Καγκελάριος της Γερμανίας, στην επιστολή προς τα μέλη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ζητά να αφήσουν ανοιχτό το ενδεχόμενο να επιτρέπεται η χρήση των κινητήρων εσωτερικής καύσης ως μέρος τεχνολογιών που θα συμβάλλουν στη μείωση του διοξειδίου του άνθρακα.
Η Βουλγαρία στηρίζει το στόχο της Κομισιόν για την κλιματική ουδετερότητα αλλά θεωρούμε ότι πρέπει να είμαστε ρεαλιστές, τεχνολογικά ουδέτεροι και να υπάρχει δυνατότητα αποδοχής των μέτρων. Η Κομισιόν δεν μπορεί να υιοθετήσει μια νομοθεσία που θα οδηγήσει σε απώλεια θέσεων εργασίας. Θα πρέπει λοιπόν να είναι αναλογικά τα μέτρα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Η Βουλγαρία τάχθηκε υπέρ της ευελιξίας.
Το Βέλγιο εκτιμά ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε στόλους αυτοκινήτων θα μειώσουν τις εκπομπές CO2 και θα βοηθήσουν στην επίτευξη των κλιματικών στόχων που έχει θέσει η ΕΕ. «Πρέπει οι επιχειρήσεις μας να προχωρήσουν στην πορεία αυτή και να υπάρξει η σωστή λύση. Η Κομισιόν για τον λόγο αυτό πρέπει να προσφέρει ένα φιλόδοξο σχέδιο» τόνισε ο Βέλγος υπουργός Μεταφορών.
Η Ιταλία υποστηρίζει την πρόταση της Τσεχίας και βέβαια θεωρεί ότι δεν μπορεί να επιβληθεί μία μόνο τεχνολογία στα αυτοκίνητα. Η επίτευξη του στόχου των μηδενικών εκπομπών CO2 δεν πρέπει να επιφέρει στρέβλωση του ανταγωνισμού κάτι που δεν εξυπηρετεί τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. «Ας ξεκινήσει η Κομισιόν από άλλα καύσιμα που μειώνουν τις εκπομπές CO2 χωρίς να επηρεάζουν το κόστος λειτουργίας των ΜΜΕ και να αφήσουμε τις μονόδρομες λύσεις. Διαφορετικά θα αυξηθεί το κόστος για όλο τον κλάδο. Καλύτερα να εστιάσουμε στην παροχή κινήτρων και καλών πρακτικών για μια ισχυρή βιομηχανία» ξεκαθάρισε ο Ιταλός υπουργός Μεταφορών.
Η Ισπανία είναι θετική στην υιοθέτηση μέτρων που δίνουν ώθηση στην ηλεκτροκίνηση ειδικά για τα αυτοκίνητα όπου η τεχνολογία είναι ώριμη για αυτό.
Η Ουγγαρία συνυπογράφει το κείμενο της Τσεχίας και το επερχόμενο πακέτο για την αυτοκινητοβιομηχανία στην ΕΕ πρέπει να προσδώσει την ευελιξία που επιτρέπει την διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του τομέα των αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Η τεχνολογική ουδετερότητα πρέπει να είναι κυρίαρχη αρχή και το «πρασίνισμα» των στόλων πρέπει να συνοδεύεται με κίνητρα.
Η Ολλανδία παροτρύνουν την Κομισιόν να κατέβουν με φιλόδοξη νομοθεσία όσον αφορά την υποχρεωτικότητα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους εταιρικούς στόλους. «Χρειαζόμαστε εναλλακτική πρόταση καταρχήν για να επιταχυνθεί η διεύρυνση των οχημάτων μηδενικών εκπομπών CO2, να αυξηθεί ο στόλος των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων και να μειωθούν οι ρύποι στο χώρο των μεταφορών» επισήμανε ο Ολλανδός υπουργός Μεταφορών.
Η Πορτογαλία εξακολουθεί να είναι προσηλωμένη στην απανθρακοποίηση της κινητικότητας ειδικά και για την ανάγκη να δοθούν κίνητρα για την απόκτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους εταιρικούς στόλους. Μάλιστα πρότεινε το ποσοστό της υποχρεωτικότητας να ανέλθει τουλάχιστον σε 30% του συνόλου των πωλήσεων εταιρικών αυτοκινήτων!
Η Σλοβακία εκτιμά ότι οι εταιρικοί στόλοι μπορούν να επιφέρουν μείωση των εκπομπών CO2 και στην προσπάθεια της ΕΕ. Ωστόσο η Κομισιόν θα πρέπει να υιοθετήσει την τεχνολογική ουδετερότητα και οι επιχειρήσεις να μπορούν να επιλέξουν εκείνες ποια λύση τους ταιριάζει. Η προσπάθεια απανθρακοποίησης πρέπει να γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε η αγορά να ωφελείται και να μη βλάπτεται.