
Μύθος ή αλήθεια; Γιατί το να κρατάς το παλιό σου βενζινοκίνητο είναι τελικά χειρότερο από ένα καινούριο αμιγώς ηλεκτρικό, σύμφωνα με νέα γερμανική μελέτη.
Η συζήτηση γύρω από το αν είναι λιγότερο επιβαρυντικό προς το περιβάλλον να συνεχίσεις να οδηγείς το παλιό σου βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο αντί να αγοράσεις ένα καινούργιο ηλεκτρικό, κρατάει χρόνια.
Οι υποστηρικτές της πλευράς του θερμικού κινητήρα ισχυρίζονται πως η παραγωγή ενός EV είναι πιο επιβαρυντική προς το περιβάλλον, αφού απαιτεί εξόρυξη πρώτων υλών, μεταφορά σε προμηθευτές, κατασκευή μπαταριών και εξαρτημάτων και, φυσικά, συναρμολόγηση και διανομή. Άρα, λένε, καλύτερα να κρατήσεις το παλιό σου αυτοκίνητο, παρά να βάλεις στην αγορά ένα ακόμα καινούργιο.
BUY NOW
Ωστόσο, η πραγματικότητα φαίνεται διαφορετική. Το Ινστιτούτο Ενέργειας και Περιβαλλοντικής Έρευνας της Χαϊδελβέργης (IFEU) μελέτησε το ζήτημα και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι, στις περισσότερες περιπτώσεις, το να συνεχίσεις να οδηγείς ένα παλιό θερμικό αυτοκίνητο είναι χειρότερο για το περιβάλλον από το να στραφείς σε ένα καινούργιο ηλεκτρικό.
Ο λόγος, που παραθέτει το IFEU, είναι απλός: κάθε χιλιόμετρο που διανύεις με κινητήρα εσωτερικής καύσης προσθέτει εκπομπές CO2, και αυτό «κοστίζει» σε ρύπους πολύ περισσότερο σε βάθος χρόνου από το αρχικό αποτύπωμα παραγωγής ενός EV.

Σύμφωνα με τη μελέτη, το σημείο ισορροπίας έρχεται πολύ νωρίτερα από ό,τι πιστεύουν οι περισσότεροι: στα βενζινοκίνητα, μετά από περίπου 40.000 χιλιόμετρα, το ηλεκτρικό έχει ήδη αντισταθμίσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της κατασκευής του. Στα παλαιότερα πετρελαιοκίνητα, το σημείο καμπής υπέρ του EV έρχεται ακόμη πιο γρήγορα, στα 25.000 χιλιόμετρα.
Με άλλα λόγια, μέσα στον πρώτο χρόνο για έναν μέσο οδηγό, το ηλεκτρικό γίνεται ήδη η πιο οικολογική επιλογή. Το επιχείρημα «κρατάω το παλιό μου αυτοκίνητο για χάρη του περιβάλλοντος» δεν στέκει, σύμφωνα με την σχετική έρευνα.

Υπάρχει βέβαια και μια τρίτη λύση: η αγορά ενός μεταχειρισμένου ηλεκτρικού. Εκεί συνδυάζεις τα πλεονεκτήματα, καθώς δεν χρειάζεται να κατασκευαστεί νέο αυτοκίνητο, ενώ ταυτόχρονα μειώνεις δραστικά τις εκπομπές CO2 σε σχέση με ένα θερμικό.
Το μόνο «αγκάθι» είναι ότι τα παλαιότερα EV συχνά υστερούν σε αυτονομία και τεχνολογία της μπαταρίας, αλλά αν ο στόχος είναι η ειλικρινής περιβαλλοντική ευαισθησία, τότε η λύση αυτή είναι η πιο ισορροπημένη.