Γιατί πρέπει να χρησιμοποιούμε μαύρα καπάκια στις βαλβίδες των ελαστικών -Τι πρέπει να γνωρίζουν οι οδηγοί
Η ασφάλεια αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους τομείς του αυτοκινήτου, με τα ελαστικά να συγκαταλέγονται ανάμεσα στους πιο καθοριστικούς παράγοντες που την επηρεάζουν.
Τα ελαστικά είναι ένα από τα πλέον σημαντικά μέρη ενός αυτοκινήτου, αφού αποτελούν το μοναδικό σημείο επαφής του οχήματος με το οδόστρωμα στο οποίο κινείται.
Η ασφάλεια που προσφέρει ένα ελαστικό, ωστόσο, εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Η πρόσφυση και η σταθερότητα τους για παράδειγμα είναι άμεσα συνδεδεμένες με εν μέρει στοιχεία των ελαστικών, όπως η πίεση ή το βάθος πέλματος.
BUY NOW
Παράλληλα, ένας επιμελής ιδιοκτήτης πρέπει να είναι πάντα ενημερωμένος για την ηλικία και την αναμενόμενη διάκρεια ζωής ενός ελαστικού, αν και αυτό μπορεί να διαφέρει από μοντέλο σε μοντέλο και είναι κάτι που επηρεάζεται από την ποιότητα του ελαστικού καθώς και τις συνθήκες -και συνήθειες-οδήγησης.
Όλα αυτά είναι λίγο-πολύ γνωστά για τους περισσότερους οδηγούς, ωστόσο στα ελαστικά υπάρχει και ένας ακόμη παράγοντας που μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την οδική ασφάλεια και πολλοί οδηγοί δεν γνωρίζουν: οι βαλβίδες των ελαστικών.
Οι βαλβίδες και τα καπάκια που χρησιμοποιούνται για να τις σφραγίσουν παίζουν καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση της σωστής πίεσης. Σε περίπτωση μάλιστα που το καπάκι λείπει, σκόνη και βρωμιά από τον δρόμο μπορούν να περάσουν στο εσωτερικό της βαλβίδας και να προκαλέσουν δυσλειτουργία, εμποδίζοντας τη σωστή πλήρωση αέρα.
Παράλληλα, χωρίς την παρουσία καπακιού στην βαλβίδα, η πίεση του ελαστικού μπορεί να μειώνεται πιο γρήγορα κατά την οδήγηση και την κύλιση του αυτοκινήτου, γεγονός που επηρεάζει αρνητικά την πρόσφυση, την κατανάλωση καυσίμου και τη συνολική ασφάλεια.
Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο, το οποίο δεν γνωρίζουν οι περισσότεροι οδηγοί είναι ότι τα καπάκια των βαλβίδων πρέπει να είναι πάντα μαύρου χρωματισμού και όχι κάποιας άλλης απόχρωσης. Και αυτό γιατί τα μαύρα καπάκια υποδεικνύουν ότι το ελαστικό διαθέτει πεπιεσμένο αέρα, και όχι κάποιο άλλο στοιχείο.
Ενδεικτικά, τα πράσινα καπάκια, για παράδειγμα, υποδηλώνουν ότι το ελαστικό είναι γεμάτο με άζωτο. Το άζωτο είναι ένα αέριο που χρησιμοποιείται για να μειώσει τις διακυμάνσεις πίεσης και να περιορίσει τις απώλειες, αφού είναι λιγότερο ευαίσθητο στην θερμική διαστολή και δεν περνά τόσο εύκολα μέσα από το υλικό του ελαστικού. Για αυτό και χρησιμοποιείται συχνά σε αεροσκάφη, σε αγωνιστικά αυτοκίνητα και σε premium εφαρμογές υψηλών απαιτήσεων.
Φυσικά, ένα ελαστικό που έχει πληρωθεί αποκλειστικά άζωτο και όχι με συμβατικό πεπιεσμένο αέρα απαιτεί διαφορετική μεταχείριση, καθώς το άζωτο σε κλειστούς χώρους μπορεί να εκτοπίσει το οξυγόνο και να δημιουργήσει σοβαρούς κινδύνους ασφυξίας.
Γι’ αυτό και η ορθή χρωματική σήμανση στο καπάκι της βαλβίδας δεν αποτελεί απλώς λεπτομέρεια, αλλά κρίσιμο παράγοντα για την ασφάλεια του οχήματος και των επιβατών.