Ολοκληρώθηκε μετά από 14 χρόνια το κατασκευαστικό θαύμα της Ευρώπης -Ποιο ρεκόρ κατέρριψε

Με συνολικό μήκος 12,85 χιλιομέτρων, η σήραγγα του Frejus ξεπερνά πλέον την έως τώρα πρωταθλήτρια σήραγγα του Gran Sasso (10,18 χλμ.).
Πρόκειται για ένα μεγαλειώδες project, το οποίο μετά από 14 χρόνια κατασκευής, επιτέλους λαμβάνει «σάρκα και οστά».
Ο λόγος περί της σήραγγα του Frejus, η οποία διασχίζει τις Άλπεις και συνδέει την Γαλλία με την Ιταλία, αποτελώντας έναν από τους σημαντικότερους οδικούς άξονες στο Νότιο τμήμα της Κεντρικής Ευρώπης.
BUY NOW
Έπειτα από περίπου μια δεκαπενταετία εντατικών κατασκευών, η σήραγγα Frejus απέκτησε πλέον και δεύτερη γαλαρία, γεγονός που την καθιστά τη μακρύτερη οδική σήραγγα με διπλό σωλήνα στην Ευρώπη, αφού με μήκος 12,85 χιλιομέτρων, ξεπερνά πλέον το τούνελ του Gran Sasso (10,18 χλμ.).

Οι εκσκαφές ξεκίνησαν τον Δεκεμβρίο του 2010 στην Ιταλία, ενώ ακολουθήσαν το 2011 οι πρώτες εργασίες και στην Γαλλία.
Η διάνοιξη των δύο σηράγγων ενώθηκε τον Νοέμβριο του 2014, αλλά το έργο επιβραδύνθηκε λόγω της πανδημίας και της αύξησης του κόστους υλικών, με αποτέλεσμα η προβλεπόμενη έναρξη λειτουργίας στις αρχές του 2024 να μετατεθεί για το καλοκαίρι του 2025. Οι τελικές δοκιμές ολοκληρώθηκαν επιτυχώς τον Ιούνιο του 2025.
Μάλιστα, σήμερα πραγματοποιήθηκαν και τα επίσημα εγκαίνια της διπλής σήραγγας στην Bardonecchia της Ιταλίας.Την τελετή τίμησαν με την παρουσία τους δύο υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι των κρατών, εκ των οποίων περνάει η σήραγγα.
Συγκεκριμένα, εκ μέρους της Ιταλιίας παρευρέθηο Matteo Salvini, Αντιπρόεδρος της ιταλικής κυβέρνησης και Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, ενώ για την Γαλλία το χώρο επισκέφθηκε ο Philippe Tabarot, Υπουργός Μεταφορών της Γαλλίας.

Ο διπλασιασμός της σήραγγας Frejus αποτελεί κομβική αναβάθμιση για την οδική ασφάλεια στην περιοχή, καθώς εξαλείφεται ο κίνδυνος μετωπικών συγκρούσεων (αφού πλέον υπάρχει διαφορετικός δρόμος για κάθε λωρίδα κυκλοφορίας), ενώ διευκολύνεται η πρόσβαση σωστικών συνεργείων σε περίπτωση ανάγκης.
Η νέα γαλαρία σχεδιάστηκε με βάση τα αυστηρότερα ευρωπαϊκά πρότυπα ασφαλείας, αφού διαθέτει λωρίδες πλάτους 3,5 μέτρων, πεζοδρόμια διαφυγής, περάσματα έκτακτης ανάγκης, μονάδες εξαερισμού, τεχνικούς σταθμούς και ολοκληρωμένο σύστημα επιτήρησης.
Η κυκλοφορία και οι καιρικές συνθήκες ελέγχονται σε πραγματικό χρόνο από ένα κεντρικό σύστημα διαχείρισης, εγκατεστημένο στην ιταλική πλευρά της σήραγγας, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό, δεδομένων των συχνών καιρικών μεταβολών στην περιοχή και του ιδιαίτερου γεωλοκού τοπίου της περιοχής.

Το συνολικό κόστος του έργου ανήλθε σε περίπου 700 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτήθηκε από τους παραχωρησιούχους των δύο χωρών: SITAF/ASTM από την ιταλική πλευρά και SFTRF από τη γαλλική.
Το έργο εντάσσεται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού διαδρόμου μεταφορών TEN-T (Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών), ενισχύοντας περαιτέρω τον ρόλο της σήραγγας Fréjus ως εμπορικού άξονα μεταξύ της βόρειας Ιταλίας και της Γαλλίας.

Η ιστορία της σήραγγας,βέβαια, ξεκινάει στην πραγματικότητα πολύ νωρίτερα,και συγκεκριμένα το 1832, όταν ο Giuseppe Francesco Médail, τελωνειακός επιθεωρητής από τη Bardonecchia, οραματίστηκε την ανάγκη για μια σιδηροδρομική σήραγγα που θα συνέδεε την κοιλάδα της Susa με τη Σαβοΐα.
Μετά από αρκετές προσπάθειες και προτάσεις προς τον βασιλιά της Σαρδηνίας, Κάρολο Αλβέρτο, το έργο εγκρίθηκε και η πρώτη σιδηροδρομική σήραγγα εγκαινιάστηκε στις 17 Σεπτεμβρίου 1871.
Η αυτοκινητιστική σήραγγα, ωστόσο, κατασκευάστηκε πολύ αργότερα, τη δεκαετία του 1970, και δόθηκε στην κυκλοφορία στις 12 Ιουλίου 1980.