Οι πρώτοι δέκα μήνες του 2025 καταγράφουν «έκρηξη» στις πωλήσεις κινεζικών αυτοκινήτων στην ήπειρό μας και η Ευρωπαϊκή Ένωση δείχνει ανήμπορη να συγκρατήσει την επέλαση.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων παράγουν πολύ περισσότερα από όσα μπορεί να απορροφήσει η εγχώρια αγορά, με αποτέλεσμα να στρέφονται μαζικά στις εξαγωγές.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Διοίκησης Τελωνείων της Κίνας, οι εξαγωγές οχημάτων της χώρας άγγιξαν τα 798,39 δισεκατομμύρια γουάν (περίπου 96,9 δισ. ευρώ) στο διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2025, σημειώνοντας αύξηση 14,3% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους.
BUY NOW
Η υπερπαραγωγή για την εγχώρια αγορά έχει οδηγήσει τους Κινέζους να αναζητούν αγορές εκτός συνόρων, με την Ευρώπη να αποτελεί έναν από τους βασικούς προορισμούς. Η Ε.Ε., ωστόσο, μοιάζει να μην έχει απάντηση.
Η μετάβαση από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στα ηλεκτρικά και τα plug-in υβριδικά αποδεικνύεται, όπως σχολιάζουν αρκετοί αναλυτές, οικονομική αυτοχειρία της Ευρώπης, καθώς το Πεκίνο εκμεταλλεύεται πλήρως το κενό. Οι δασμοί στα BEV θεωρούνται αναποτελεσματικοί, ακόμη και επιζήμιοι, καθώς θίγουν το κινεζικό κύρος χωρίς να επιφέρουν ουσιαστικά αποτελέσματα.
Η Κίνα, μακριά από τη γραφειοκρατική βραδύτητα που πολλοί στη Δύση φαντάζονταν, αποδεικνύεται ταχύτατη στις αντιδράσεις της και αποφασισμένη να κατακτήσει τον κόσμο. Και διαθέτει ισχυρά «όπλα» όπως οι σπάνιες γαίες και οι μικροεπεξεργαστές. Μέχρι τον Αύγουστο του 2025, οι κινεζικές εταιρείες είχαν ήδη κατακτήσει μερίδιο αγοράς 5,5% στην Ευρώπη.
Την ίδια περίοδο, οι συνολικές εξαγωγές εμπορευμάτων της Κίνας έφτασαν τα 22,12 τρισεκατομμύρια γουάν, αυξημένες κατά 6,2%, με την αυτοκινητοβιομηχανία να ηγείται της ανόδου.
Ο κλάδος της κινητικότητας ξεπέρασε κάθε άλλο βιομηχανικό τομέα, ενώ τα μηχανολογικά και ηλεκτρονικά προϊόντα αντιπροσώπευσαν πάνω από το 60% των συνολικών εξαγωγών, με τα αυτοκίνητα και τα ημιαγωγά να βρίσκονται στην κορυφή.
Μόνο τον Οκτώβριο του 2025, οι εξαγωγές οχημάτων αυξήθηκαν κατά 34% σε σχέση με πέρσι. Αυτή η τάση έχει επιτρέψει στους Κινέζους κατασκευαστές να ενισχύσουν την παρουσία τους όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και στη Νοτιοανατολική Ασία, τη Μέση Ανατολή και τη Λατινική Αμερική.
Οι επιτυχίες εταιρειών όπως οι BYD, SAIC και Chery έχουν εδραιώσει την Κίνα ως έναν από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς αυτοκινήτων στον κόσμο. Οι αναλυτές προβλέπουν ότι μέχρι το τέλος του έτους, οι εξαγωγές αυτοκινήτων θα παραμείνουν πάνω από τα επίπεδα του 2024.
Την ίδια στιγμή που οι εξαγωγές κινούνται ανοδικά, η Κίνα επενδύει και σε τοπική παραγωγή. Οι κινεζικές εταιρείες μεταφέρουν τμήματα της βιομηχανίας τους εκτός συνόρων, με στόχο να παρακάμπτουν τους δασμούς και να πλησιάζουν τις αγορές-στόχους. Η BYD ενισχύει την παραγωγή plug-in υβριδικών στην Τουρκία και ηλεκτρικών στην Ουγγαρία, όπου δημιουργεί μια «πύλη» της Κίνας στην Ευρώπη.
Η Βουδαπέστη, με φθηνή ενέργεια από τη Ρωσία και πολιτική στήριξη από τις ΗΠΑ του Τραμπ, εξελίσσεται σε παράδεισο για τις κινεζικές επενδύσεις - το ακριβώς αντίθετο από ό,τι συμβαίνει στη Γερμανία και την Ιταλία, όπου το ενεργειακό κόστος πιέζει τη βιομηχανία. Δεν είναι τυχαίο ότι η Stellantis επενδύει 13 δισ. δολάρια στις ΗΠΑ, εκμεταλλευόμενη τη νέα πολιτική υπέρ των θερμικών-ηλεκτρικών συστημάτων κίνησης.
Η ιταλική αλυσίδα προμηθευτών, στο μεταξύ, ελπίζει να δημιουργήσει ένα τρίγωνο συνεργασίας με την BYD και άλλες κινεζικές εταιρείες: ιταλικά εξαρτήματα, κινεζική παραγωγή στην Ουγγαρία και κινεζική τεχνολογία. Ενώ οι γραφειοκράτες των Βρυξελλών παρακολουθούν αφ’ υψηλού, η Κίνα συνεχίζει ακάθεκτη να επεκτείνει την αυτοκρατορία της στους ευρωπαϊκούς δρόμους.