Αυτούς τους οδηγούς θα γράφουν οι νέες κάμερες των δρόμων -Τι έδειξε μεγάλη έρευνα
Η ηλικία και το φύλο παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ταχύτητα και τον έλεγχο του οχήματος, διαμορφώνοντας μια αρκετά συγκεκριμένη ομάδα οδηγών που βρίσκεται πιο συχνά στο στόχαστρο των καμερών .
Η υπερβολική ταχύτητα και η μη τήρηση των ορίων της λωρίδας κυκλοφορίας παραμένουν δύο από τις βασικές αιτίες σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων σε επαρχιακούς και περιφερειακούς δρόμους με στροφές σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Ειδικά στην Ελλάδα, πάνω από τα μισά ατυχήματα σημειώνονται σε τέτοια οδικά τμήματα, ενώ μόνο στην Ισπανία το 2023 καταγράφηκαν 9.666 ατυχήματα σε αντίστοιχες διαδρομές, με περισσότερα από 6.100 να αφορούν δρόμους δύο λωρίδων, μία ανά κατεύθυνση.
BUY NOW
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, πανεπιστημιακή ερευνητική ομάδα από τη Μαδρίτη και συγκεκριμένα από το Universidad Politécnica de Madrid μελέτησε πώς διαφορετικές οδικές διαγραμμίσεις επηρεάζουν τη συμπεριφορά των οδηγών στις στροφές και ποιοι είναι τελικά εκείνοι που τείνουν να κινούνται με υψηλότερες ταχύτητες ή να ελέγχουν λιγότερο σταθερά την πορεία τους.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με τη χρήση προσομοιωτή οδήγησης, στον οποίο συμμετείχαν 48 οδηγοί διαφορετικών ηλικιών και φύλου. Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να διανύσουν στροφές διαφορετικής ακτίνας και κατεύθυνσης, σε τμήματα δρόμου όπου είχαν τοποθετηθεί τρία είδη ειδικών διαγραμμίσεων, οι οποίες ήταν σχέδιο τύπου «σκακιέρας», κόκκινες περιμετρικές ρίγες και κόκκινες εγκάρσιες λωρίδες.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι και οι τρεις παρεμβάσεις συμβάλλουν στη μείωση της ταχύτητας, κυρίως στην ευθεία πριν από τη στροφή και στο αρχικό σημείο εισόδου σε αυτήν.
Η διαγράμμιση τύπου σκακιέρας αποδείχθηκε η πιο αποτελεσματική σε κλειστές στροφές, όπου τα προτεινόμενα όρια κυμαίνονται μεταξύ 40 και 50 χλμ./ώρα. Αντίθετα, οι κόκκινες εγκάρσιες λωρίδες είχαν καλύτερα αποτελέσματα σε πιο ανοιχτές καμπύλες, με ταχύτητες έως 70 χλμ./ώρα, ενώ οι περιμετρικές ρίγες κρίθηκαν συνολικά λιγότερο αποδοτικές.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι οι διαγραμμίσεις πριν από τη στροφή βοήθησαν τους οδηγούς να τοποθετούν το όχημα πιο κεντραρισμένα στη λωρίδα πριν ξεκινήσει το στρίψιμο. Οι διαγραμμίσεις τύπου σκακιέρας και οι περιμετρικές ρίγες έδειξαν ότι λειτουργούν πιο αποτελεσματικά σε αυτό το επίπεδο, ενισχύοντας τον ρόλο τους ως χαμηλού κόστους και προληπτικό μέτρο οδικής ασφάλειας.
Η μελέτη, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του ερευνητικού έργου Simgeosev, ανέδειξε και διαφοροποιήσεις ανάλογα με το προφίλ του οδηγού. Οι άνδρες, οι νεότεροι σε ηλικία και όσοι διανύουν περισσότερα χιλιόμετρα ετησίως τείνουν να κινούνται με υψηλότερες ταχύτητες, γεγονός που τους φέρνει συχνότερα αντιμέτωπους με παραβάσεις οι οποίες μπορούν να καταγραφούν από σύγχρονα συστήματα επιτήρησης και κάμερες.
Παράλληλα, η ηλικία και το φύλο φάνηκαν να επηρεάζουν και τον έλεγχο της πορείας. Οι νεότεροι οδηγοί και οι άνδρες παρουσίασαν μεγαλύτερη μεταβλητότητα στη θέση του οχήματος εντός της λωρίδας και μεγαλύτερη τάση προσέγγισης των ορίων της. Αντίθετα, οι μεγαλύτεροι σε ηλικία οδηγοί διατηρούσαν πιο κεντραρισμένη τροχιά, αν και με λιγότερη συνολική σταθερότητα στον έλεγχο.