
Πολλοί οδηγοί μπερδεύονται με τους κανόνες που έχουν να κάνουν με τη συνύπαρξη τους με το τραμ, όμως η νομοθεσία είναι σαφής.
Το τραμ αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας στην Αττική. Ωστόσο, η συμβίωσή του με τα αυτοκίνητα δεν είναι πάντα απλή υπόθεση, αφού μοιράζεται τμήματα του δρόμου με τους υπόλοιπους οδηγούς.
Πολλοί είναι αυτοί που δεν γνωρίζουν αν μπορούν να κινηθούν πάνω στις γραμμές του τραμ, σε σημεία όπου δεν υπάρχει ξεκάθαρη οριοθέτηση και μοιράζονται μέρος του οδοστρώματος με τα αυτοκίνητα, με τον Κ.Ο.Κ. να είναι απολύτως σαφής.
BUY NOW

Αρχικά, όλοι οι οδηγοί πρέπει να γνωρίζουν ότι το τραμ έχει πάντα προτεραιότητα, εκτός φυσικά αν υπάρχει φανάρι, ακόμη και αν έρχεται από τα αριστερά. Η προτεραιότητά του ισχύει είτε εισέρχεται σε πλατεία είτε βρίσκεται ήδη εντός αυτής.
Όποιοι εμποδίσουν την πορεία του τραμ και δεν του παραχωρήσουν προτεραιότητα μπορεί να τιμωρηθούν με διοικητικό πρόστιμο ύψους 350 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης και των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για τριάντα μέρες.
Επειδή όμως η συγκεκριμένη παράβαση εντάσσεται στην κατηγορία Σ, που υποδηλώνει αντικοινωνική οδική συμπεριφορά, επιβάλλεται επιπρόσθετα αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για ακόμα σαράντα ημέρες, με αποτέλεσμα ο οδηγός να χάνει το δίπλωμά του για συνολικά 70 μέρες.

Ο ΚΟΚ μας λέει επίσης πώς πρέπει να αντιμετωπίζουμε τα τραμ. Σύμφωνα με το Άρθρο 32:
«Όπου επί οδοστρωμάτων κινούνται τροχιοδρομικά οχήματα, αυτοί που χρησιμοποιούν την οδό υποχρεούνται να αφήνουν ελεύθερη τη σιδηροτροχιά, όταν αυτά πλησιάζουν, για να επιτρέπουν το πέρασμά τους.»
Η δεύτερη παράγραφος του άρθρου αναφέρει ότι η προσπέραση των τραμ, όταν αυτά κινούνται ή βρίσκονται σε στάση, πρέπει να γίνεται από τα δεξιά. Αν αυτό είναι αδύνατο λόγω έλλειψης χώρου, η διέλευση ή το προσπέρασμα μπορεί να γίνει και από τα αριστερά, αρκεί να μην προκαλούνται κίνδυνοι ή δυσχέρειες για όσους κινούνται αντίθετα.
Παράλληλα, στους μονόδρομους το προσπέρασμα των τροχιοδρομικών οχημάτων μπορεί να γίνει και από τα αριστερά, εφόσον οι συνθήκες της κυκλοφορίας το επιτρέπουν.
Οι οδηγοί που παραβαίνουν τα παραπάνω τιμωρούνται με διοικητικό πρόστιμο 150 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για είκοσι ημέρες. Επειδή όμως και αυτή η παράβαση υπάγεται στην κατηγορία Σ, η αφαίρεση του διπλώματος αυξάνεται στις 60 μέρες.
Μεγάλη προσοχή χρειάζεται από την πλευρά των οδηγών και στις ισόπεδες σιδηροδρομικές διαβάσεις των τραμ, όπου ισχύουν σε γενικές γραμμές οι ίδιοι κανόνες με τις σιδηροδρομικές διαβάσεις των τρένων.

Ειδικότερα, όσοι χρησιμοποιούν τις οδούς οφείλουν να καταβάλλουν ιδιαίτερη προσοχή όταν πλησιάζουν ή διασχίζουν σιδηροδρομικές διαβάσεις και να τηρούν τους εξής κανόνες:
Κανένας οδηγός δεν επιτρέπεται να εισέρχεται σε ισόπεδη σιδηροδρομική διάβαση χωρίς να βεβαιωθεί προηγουμένως ότι δε θα υποχρεωθεί να ακινητοποιηθεί πάνω σε αυτήν. Σε περίπτωση αναγκαστικής ακινητοποίησης του οχήματος πάνω στις σιδηροτροχιές, ο οδηγός είναι υποχρεωμένος να μετακινήσει το αυτοκίνητό του. Αν αυτό δεν είναι εφικτό, πρέπει να ειδοποιήσει με κάθε τρόπο τους μηχανοδηγούς των τροχιοδρομικών οχημάτων για τον κίνδυνο.

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι τα αυτοκίνητα μπορούν να μοιράζονται το οδόστρωμα με το τραμ, ωστόσο υπάρχουν και περιπτώσεις όπου αυτό απαγορεύεται. Σε αυτές τις περιπτώσεις υπάρχει ειδική σήμανση με τις πινακίδες Π-76 και Π-77, που υποδεικνύουν ότι στο συγκεκριμένο κομμάτι του δρόμου επιτρέπεται να κινούνται μόνο τα τραμ.

Η πινακίδα Π-66 υποδεικνύει επίσης τη λωρίδα στο δρόμο όπου επιτρέπεται η κυκλοφορία μόνο σε τραμ, λεωφορεία ή δίκυκλα, αλλά απαγορεύεται για τα υπόλοιπα οχήματα.