Οδήγηση φορτηγού με δίπλωμα κατηγορίας Β

Οδήγηση χωρίς δίπλωμα

Προϋπόθεση θα είναι το όχημα να είναι μηδενικών ρύπων και το βάρος του να μην υπερβαίνει τους 4,25 τόνους – Ποια προβλήματα δημιουργούνται;

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εξετάζει πρόταση για την αύξηση του ανώτατου ορίου βάρους των οχημάτων που μπορούν να οδηγούν οι οδηγοί με δίπλωμα κατηγορίας Β σε 4,25 τόνους, εφόσον τα οχήματα έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων.

Σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, οι άδειες οδήγησης της Β Κατηγορίας δίνουν συνήθως στους οδηγούς το δικαίωμα να οδηγούν οποιοδήποτε αυτοκίνητο ή φορτηγό βάρους έως 3,5 τόνων. Ωστόσο, το επιπλέον βάρος των μπαταριών στα ηλεκτρικά οχήματα προκαλεί επιπλοκές ωφέλιμου φορτίου για μεγαλύτερα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Από το 2018, μια προσωρινή παρέκκλιση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέτρεψε στα κράτη μέλη της ΕΕ να παρέχουν απαλλαγή σε οδηγούς με δίπλωμα Β που τους επιτρέπει να οδηγούν όχημα έως 4,25 τόνων, εφόσον τροφοδοτείται από μπαταρίες ή κυψέλες καυσίμου υδρογόνου.

Αλλά δεν το έχουν υιοθετήσει όλες οι χώρες ως νόμο, και ακόμη και εκείνες που επέτρεψαν το υψηλότερο όριο των 4,25 τόνων έχουν αντιμετωπίσει επιπλοκές σε άλλους τομείς.

Νέος νόμος

Για την επίλυση του προβλήματος, την 1η Μαρτίου 2023, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε μια νομοθετική πρόταση για άδειες οδήγησης ασφαλείς για το μέλλον. Οι προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις περιλαμβάνουν μόνιμη άδεια οδήγησης οχημάτων με εναλλακτικό καύσιμο βάρους έως 4.250 κιλών με άδεια οδήγησης κατηγορίας Β.

«Αυξάνοντας τη μέγιστη μάζα των περισσότερων από τα οχήματα μηδενικών εκπομπών στην κατηγορία Β, η πρόταση θα διευκολύνει την απορρόφηση τέτοιων οχημάτων, συμβάλλοντας έτσι στους στόχους του Ευρωπαϊκού Νόμου για το Κλίμα και της φιλοδοξίας μηδενικής ρύπανσης της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας για δημιουργία περιβάλλοντος. χωρίς επιβλαβή ρύπανση έως το 2050», ανέφερε η Κομισιόν.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ένα ενημερωτικό έγγραφο που εκδόθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τον Ιούνιο 2023 ανέφερε ότι τώρα εξετάζει εάν θα καταστήσει μόνιμο το όριο των 4,25 τόνων.

Οι επιπλοκές

Η οδήγηση φορτηγού έως 4,25 τόνων με δίπλωμα κατηγορίας Β δεν είναι και τόσο απλό όσο μια απλή αλλαγή άδειας, όπως δείχνει η εμπειρία του Ηνωμένου Βασιλείου (που δεν είναι πλέον στην ΕΕ).

Ενώ οι οδηγοί στο Ηνωμένο Βασίλειο μπορούσαν να οδηγούν ηλεκτρικά οχήματα 4,25 τόνων με άδεια οδήγησης Β κατηγορίας από το 2019 (με μόνο πέντε ώρες επιπλέον εκπαίδευση που απαιτούνται), οι στόλοι αντιμετώπισαν μια σειρά άλλων περιορισμών.

Αυτά περιλαμβάνουν την επαναταξινόμηση φορτηγών που ζυγίζουν περισσότερο από 3,5 τόνους ως βαρέα φορτηγά οχήματα, πράγμα που σημαίνει ότι χρειάζονται δοκιμή MOT μετά από 12 μήνες (και όχι τρία χρόνια). Τα βαρύτερα οχήματα έχουν επίσης περιορισμένη ταχύτητα και οι κανονισμοί για ταχογράφο τίθενται σε ισχύ εάν το όχημα διανύσει περισσότερα από 100 χιλιόμετρα από τη βάση.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο Paul Hollick, πρόεδρος της Ένωσης Επαγγελματιών Στόλου (AFP), δήλωσε: «Η συνολική ιδέα των 4,25 τόνων είναι λογική, πιστεύουμε, πράγμα που σημαίνει ότι οι χειριστές που κανονικά θα υιοθετούσαν 3,5 τόνους μπορούν εύκολα να χρησιμοποιήσουν μεγαλύτερα ηλεκτρικά φορτηγά αποφεύγοντας τον κεντρικό συμβιβασμό σε ωφέλιμο φορτίο που προκαλείται από το βάρος της μπαταρίας. Ωστόσο, η πραγματική εμπειρία των στόλων είναι ότι εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαρά εμπόδια για την εκκαθάριση. Σε πολλές περιπτώσεις, οι εμπορικοί χρήστες φορτηγών 3,5 τόνων είναι μηχανικοί διαφορετικών τύπων που ταξιδεύουν σε σχετικά μεγάλες περιοχές, επομένως οι περιορισμοί ταχύτητας και ταχογράφου είναι ιδιαίτερα δύσκολοι σε καθημερινή βάση, ενώ πιστεύουμε ότι δεν προσθέτουν τίποτα όσον αφορά την ασφάλεια για ένα όχημα αυτού του τύπου».

Εκστρατεία στόλου 4,25 τόνων

Το Γαλλικό Πρακτορείο κάνει εκστρατεία για την αλλαγή του κανόνα για να αποφευχθεί να γίνει αντικίνητρο για τους στόλους να λειτουργούν μεγαλύτερα ηλεκτρικά φορτηγά.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Η υιοθέτηση ηλεκτρικού φορτηγού αποδεικνύεται γενικά πολύ πιο δύσκολη για πολλούς στόλους από ό,τι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα», είπε ο Hollick. «Αυτό ισχύει ιδιαίτερα λόγω ανησυχιών σχετικά με την εμβέλεια και το ωφέλιμο φορτίο, ενώ περιττά προβλήματα όπως αυτά τα ζητήματα των 4,25 τόνων δημιουργούν πρόσθετα εμπόδια που συχνά είναι δύσκολο να επιλυθούν».

Καμπάνιες γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας

Η VDA (Γερμανική Ένωση της Αυτοκινητοβιομηχανίας) είχε προηγουμένως κάνει εκστρατεία για τα αμιγώς ηλεκτρικά φορτηγά να ταξινομηθούν ως οχήματα Ν1 σε κάθε κράτος μέλος της ΕΕ, ακόμη και αν το μέγιστο μεικτό βάρος οχήματος υπερβαίνει τους 3,5 τόνους λόγω της μάζας της μπαταρίας, υποστηρίζοντας ότι οι OEM λάβετε υπόψη το αυξημένο βάρος κατά τον τεχνικό σχεδιασμό των οχημάτων και τοποθετήστε, για παράδειγμα, μεγαλύτερα φρένα.

Σύμφωνα με το VDA, εάν αυτά τα φορτηγά 4,25 τόνων ταξινομηθούν ως οχήματα N2, θα αντιμετωπίσουν πρόσθετους κανόνες, όπως όρια ταχύτητας, υποχρεωτικούς ταχογράφους, ακόμη και την πληρωμή διοδίων σε ορισμένους δρόμους.

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ