
Ένα στερεότυπο πολλών δεκαετιών γκρεμίζεται πλέον και με επίσημα στοιχεία, καθώς σύμφωνα με στατιστικές από πολλές χώρες, οι γυναίκες εμπλέκονται σε λιγότερα θανατηφόρα τροχαία από τους άνδρες.
Για δεκαετίες, το στερεότυπο ότι οι γυναίκες οδηγούν χειρότερα από τους άνδρες κυριαρχούσε στη συλλογική αντίληψη, παρόλο που -όπως και τα υπόλοιπα στερεότυπα- δεν βασίζεται σε κανένα επίσημο στοιχείο.
Αντιθέτως, βάσει των πιο πρόσφατων στατιστικών στοιχείων από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιρλανδία, την Αυστραλία και την Ευρωπαϊκή Ένωση, αυτός ο μύθος καταρρίπτεται εκκωφαντικά. Τα δεδομένα αφορούν τροχαία ατυχήματα και θανάτους, καθώς και στις διαφορές μεταξύ των δύο φύλων όσον αφορά την εμφάνιση των πιο επικίνδυνων συμπεριφορών πίσω από το τιμόνι.
BUY NOW

Πιο συγκεκριμένα, στο Ηνωμένο Βασίλειο, το 76% των θανατηφόρων τροχαίων το 2024 είχε ως θύματα άνδρες οδηγούς. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το ίδιο μοτίβο επαναλαμβάνεται: τρεις στους τέσσερις θανάτους στην άσφαλτο είναι άνδρες.
Παρόμοια ποσοστά καταγράφονται τόσο στην Αυστραλία όσο και την Ιρλανδία, ενώ στις Ηνωμένες Πολιτείες, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία για το 2023, το 72,5% των θυμάτων ήταν άνδρες.
Η εξήγηση δεν σχετίζεται ωστόσο με την έλλειψη ικανοτήτων από πλευράς γυναικών, αλλά με διαφορές στη συμπεριφορά πίσω από το τιμόνι. Οι άνδρες είναι πιο επιρρεπείς σε επικίνδυνες συμπεριφορές όπως η υπερβολική ταχύτητα, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών, και η μη χρήση ζώνης ασφαλείας.

Στις ΗΠΑ για παράδειγμα, το 2% των θανάτων σε τροχαία ατυχήματα σχετίζονται με υπερβολική ταχύτητα και το 30% με κατανάλωση αλκοόλ -και στις δύο περιπτώσεις οι άνδρες «υπερεκπροσωπούνται».
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι, παρόλο που οι γυναίκες εμφανίζουν ελαφρώς αυξημένο ποσοστό τραυματισμών σε παρόμοια ατυχήματα, αυτό δεν σχετίζεται με διαφορές στην ικανότητα, αλλά με τη σχεδίαση ορισμένων συστημάτων ασφαλείας. Οι ζώνες -παραδείγματος χάρη- δοκιμάζονταν ανέκαθεν σε test dummies που βασίζονταν στο αντρικό σώμα, μη λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της γυναικείας ανατομίας.

Το τελικό συμπέρασμα της μελέτης είναι ξεκάθαρο: η ικανότητα στην οδήγηση δεν καθορίζεται από το φύλο, αλλά από τη συμπεριφορά. Στατιστικά, οι άνδρες είναι εκείνοι που υιοθετούν συχνότερα συμπεριφορές που θέτουν σε κίνδυνο τόσο τη δική τους ζωή όσο και των υπολοίπων.
Ο μύθος της «άπειρης ή αδέξιας γυναίκας οδηγού» δεν είναι απλώς ψευδής, αλλά συντηρεί μια άδικη και παραπλανητική εικόνα.